Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Andrej Babiš chce představit Petru Pavlovi řešení svého střetu zájmů. Jak přesně bude vypadat, není jasné. Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé příspěvky z diskuze pod článkem o tom, že v Česku neexistuje autorita, která by rychle posoudila, zda chce Andrej Babiš vyřešit svůj střet zájmů v souladu se zákonem.
„Kdyby politici místo toho věčného napadání a urážení řešili pořádně zákony, aby tam nebyla mezery a nedalo se to obcházet, tak by se nám žilo líp,“ píše například čtenář Milan Novak.
Přečtěte si původní článek
Mirek Buryan: Z toho vyplývá jediné. Pro někoho bude problém vyřešený, pro jiného ne. Babiš tak bude donekonečna dehonestován za to, že si dovolil vstoupit do politiky a vyhrát volby. Opozice má opět nabito, a to díky našim kocourkovským a nečitelným zákonům. To se potáhne, dokud bude Babiš v politice nebo dokud bude mezi živými.
Petr Spacek: Existují pouze dvě možnosti, jak to může vyřešit. Prodej do cizích rukou (ne rodiny či kamarádů), nebo žádné dotace. Vše ostatní bude zase jen fiktivní, jak to bylo při jeho minulé vládě, kdy skrytě Agrofert stejně ovládal.
Pavel Horák: To je složitý problém. Lze jednoduše říci, že kdo podniká, buď nesmí do politiky, nebo se musí zbavit vlastnictví a vlivu. Jestli to není tak trošku diskriminace a vyloučení „úspěšných“ z veřejné služby. Nebavím se zrovna o Babišovi. Je jedno, jestli je to velkopodnikatel nebo třeba opravna obuvi, stejně může být postižen třeba člen šlechtického rodu. Historicky mnozí končili v politice, vojenství a duchovní dráze, ale dnešní doba by je v případě zájmu o politiku nutila prodat historická vlastnictví a firmy? (redakčně kráceno)
Roman Machala: Ústava stanoví, že premiéra vybírá a jmenuje prezident. A jsem si jistý, že pokud Babiš svůj střet zájmů nevyřeší, prezident ho premiérem nejmenuje. Kdyby čekal, že tak Babiš učiní v zákonné lhůtě po jmenování, tak ví stejně dobře jako všichni v této zemi, že pak bude řešení vypadat podobně jako to, o kterém se již mluvilo - převede majetek na děti, nebo na manželku. A to rozhodně není u sedmdesátiletého muže, jehož majetek tak či tak brzy přejde na děti žádným řešením. A po jmenování by s tím už nikdo nic neudělal. (redakčně kráceno)
Tomáš Zámečník: Jedna z jistot v Česku je ta, že jakýkoliv zákon, který má cokoliv řešit, je složitý, děravý, nejednoznačný a těžko vymahatelný. Zjednodušeně řečeno, není k ničemu.
Bohumir Chvatal: Babišův plán je naprosto jasný, ale pan prezident by mu to mohl znepříjemnit. Měl by jmenovat premiérem jiného zástupce ANO a Babiše až tehdy, až si konflikt zájmů vyřeší. Způsob řešení by měl posoudit ÚS, kdo jiný. Pak teprve může být AB do úřadu jmenován. Podmínka, že konflikt zájmů musí být vyřešen do 30 dnů od jmenování, je nesplnitelná. Tvůrci Ústavy nemohli počítat s tím, že se do úřadu pohrne jeden z nejbohatších tuzemských podnikatelů s tak obřím konfliktem zájmů. (redakčně kráceno)
Jiří Babka: Vyhrál volby? Vyhrál. Nikdo už nemá žádnou možnost ho zastavit. Jsou to jen trapné pokusy. On ve svém Čau lidi řekl, že jeho střet zájmů není problém a basta.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.
Petr Václavík: Občané jsou si rovni. Premiérem se může stát každý, tedy i podnikatel čerpající dotace. Pokud ne, je to překážka, aby do politiky chodili úspěšní lidé. Je ale správné žádat, aby politik neměl příležitost svoje dotace ovlivnit. Na to má stát stanovit pravidla, to je jeho věc, ne podnikatele, a podnikatel-politik je má dodržet. Míček je tedy na straně státu.
Karel Cach: Stále si myslím, že jakýkoli prospěch české firmy, která zaměstnává množství lidí v této zemi a v této zemi také platí daně, přestože by byla v majetku člena vlády, je lepší, než kdyby kvůli potenciálnímu střetu zájmů ji prodal nějakému nadnárodnímu koncernu, který by vyváděl a realizoval zisky v cizině. (redakčně kráceno)
Miroslav Rašík: Jednoduché řešení - podnikající osoby by neměly být vpuštěny do možnosti ucházet se o ústavní posty. Když policajti a vojáci nemohou podnikat, proč by to mělo být akceptováno u politiků kandidujících na ústavní a jiné státní funkce? (redakčně kráceno)
Petr Rusiňák: Podívejme se na tu stránku věci, na které to celé vlastně „padá“. Když už tady jednou takový problém byl, proč se nikdo z právnické obce nezasadil o to, aby se stran této věci udělalo toliko, aby to pro další případy bylo mnohem jednodušeji řešitelné. Myslím tím sepsání takového jasného zákona, který bude natolik široký, že nebude možné jej obejít, a dopadl by tak na všechny, kteří v nejvyšší politice jsou nebo se do ní třeba do budoucna chystají. Protože podnikat a dělat politiku oboje na 100 a více procent prostě nejde. Buď nejsem lhář a budu politice, díky hlasu lidí dávat naprosté maximum, nebo jsem lhář, lstivě se do politiky dostanu, budu brát nemalé peníze a ještě si jich pár „přihraju“ skrze svoji firmu, která vytáhne peníze ze státu. (redakčně kráceno)
Jiří Franc: Střet zájmů politiků? Teď máme na to dva zákony a jejich pravomoc, jak popsal článek, je chabého dosahu. Lze tedy schválit takový zákon, co obsáhne všechny formy zvýhodnění těchto osob a k tomu asi pravomoc soudu rozhodnout rozsudkem? Nebo stačí veřejná kontrola vykonávaná popsanými všemi spolky a prezentovaná médii různých politických a majetkových vazeb? Můj názor je asi to poslední řešení a o jejich postech následně rozhodnou voliči.
Radim Bourenin: Babiš (a jemu podobní) střet zájmů nikdy nevyřeší a bude ho mít, i když to převede na dceru nebo s tím udělá cokoliv jiného, jako jsou slepé fondy a podobné nesmysly. Jediné řešení je kompletní prodej do rukou zahraničního vlastníka, nějakého zahraničního fondu. Všechno ostatní jsou administrativní nesmysly neřešící podstatu věci.
Alena Vrabcová: Babišův střet zájmů je řešitelný. Stačí, aby splnil to, co slíbil po prohrané prezidentské volbě. Odejdu z politiky, řekl. Ale někteří z nás víme, na rozdíl od jeho voličů, že sliby, a to i ty předvolební, neplní, a tak bude tahat za fusekli nejen pana prezidenta, ale celou zemi.
Tomáš Bašanda: Prezident by Babiše neměl jmenovat premiérem, dokud mu Babiš nepředloží pravomocné stanovisko soudu, že dle českých zákonů není ve střetu zájmů. Na jmenování premiérem neexistuje dle českých zákonů žádný právní nárok, je pouze zavedená politická zvyklost, že to má být lídr parlamentní strany, která získala ve volbách většinu, ale střet zájmů je zásadní překážka. Je na zodpovědnosti prezidenta, koho jmenuje, a Babiš to být nemusí.
Jan Kroužek: Tahle patálie má jednoduché řešení. Andrej Babiš už má důchodový věk, má problémy se zákonem a střet zájmů navrch. Nejlepší by bylo jmenování Karla Havlíčka premiérem.
Karel Vrána: Podle ústavy je to naprosto jednoduché. Prezident může dvakrát pověřit sestavením vlády někoho jiného než Babiše. Pokud ani v tomto případě vláda s důvěrou nevznikne (což je velice pravděpodobné, protože členové nové koalice by pro takovou vládu určitě nehlasovali), jmenuje na třetí pokus premiéra předseda Poslanecké sněmovny. Tedy Okamura. A určitě Babiše. Takže všechny tanečky kolem střetu zájmů jsou naprosto zbytečné.













