Hlavní obsah

Česko selhává v podpoře kojení, umělá výživa vítězí

Foto: Shutterstock

Reklamu na náhradní kojeneckou výživu kontrolují jednotlivé živnostenské úřady, nově by zodpovědnost mohla přejít na potravinářskou inspekci.

Živnostenské úřady v souvislosti s porušením pravidel pro reklamy na kojeneckou výživu udělily velkým firmám pokutu pouhých 500 korun. Česko má obecně problém s regulací reklamy v této oblasti a současně málo podporuje kojení.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V jednom mezinárodním srovnání se Česká republika dostala do společnosti zemí, ke kterým obecně vzhlíží: Rakousko, Německo nebo Švédsko, Dánsko či Finsko.

Všechny zmíněné země včetně Česka dostaly v roce 2024 na škále ze 100 možných bodů jen 32 bodů v tom, jak chrání kojení a regulují reklamu náhradní kojenecké výživy.

„Ženám a dětem se nedostává ochrany“

Všechny země skončily z pohledu kodexu mezi těmi, které nenaplňují ani polovinu doporučení.

Za Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka i za vyhodnocováním jeho dodržování, které probíhá každé dva roky, stojí Světová zdravotnická organizace společně s organizací UNICEF.

„Je důležité říct, že ženám a dětem se skutečně nedostává ochrany, kterou si zaslouží. Včetně neetické a klamavé reklamy,“ uvedla k českému výsledku Lucie Plešková, pracovnice UNICEF, na odborném semináři konaném v Poslanecké sněmovně.

Česká republika propadla v dohledu: podle vyhodnocování nemá definované sankce, ani co je jejich porušení, nemá přesně určené, kdo má dohled na starosti.

Stejně tak Česko propadlo i v oblasti propagace produktů náhradní výživy ve zdravotnických zařízeních. Dostatečně nezamezuje nepřímému ovlivňování pracovníků ve zdravotnictví, například zákazem přijímání různých dárků od prodejců kojeneckých výživ, zákazem finanční nebo materiálové propagace a zamítnutím sponzorství různých profesních akcí zdravotníků ze strany producentů náhražek kojení.

Dohled míří k potravinářské inspekci

„V tuto chvíli nemáme žádný orgán, který by sledoval a případně sankcionoval dodržování kodexu,“ vyzdvihla hlavní aktuální bolest Lucie Plešková.

Návrh zákona, který upravuje právě mimo jiné dohled nad reklamou na kojenecké výživy, je aktuálně ve Sněmovně a čeká na první čtení. Předkladatelem je Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). První čtení je na pořadu aktuálně probíhající sněmovní schůze.

„Cílem MPO je, aby zákon prošel. Záležet bude na programu Poslanecké sněmovny, který v tuto chvíli nelze předjímat,“ reaguje obezřetně Miluše Trefancová z tiskového oddělení ministerstva.

Zákon přitom přichází s jednou zásadní změnou: doposud měly dohlížet obecně na regulaci reklamy na kojeneckou výživu jednotlivé krajské živnostenské úřady. A to podle důvodové zprávy proto, že úřady zafungovaly jako takzvané „zbytkové orgány dozoru“.

Vládní dokument pak přímo argumentuje, že vzhledem k zaměření krajských živnostenských úřadu by bylo vhodnější najít jiný dozorový orgán. Podle nového zákona by to měla být Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI).

„V současnosti kontroluje požadavky na označování a obchodní úpravu kojenecké výživy při jejím uvádění na trh,“ argumentuje důvodová zpráva.

Pět set korun pokuta

Andrea Kredbová ze spolku SpoKojení, který prosazuje práva žen se informovaně rozhodovat o výživě dítěte bez komerčního vlivu, popisuje, že se snažili analyzovat, jak aktuálně dohlíží živnostenské úřady na reklamu kojenecké výživy.

„Zjistili jsme, že živnostenské úřady na to nemají úplně kapacitu, a hlavně reklama na kojenecká umělá mléka je velmi specifický obor. Bez dostatečné znalosti kontrola nemá efekt,“ zmiňuje Kredbová a vysvětluje, že problém představuje zejména porušování zákazu zdravotních a výživových informací.

„Maximální výše pokuty je dva miliony korun, nikdy nebyla udělena. Víme o jedné udělené pokutě ve výši 500 korun, o druhé ve výši 5000 korun ze strany krajských živnostenských úřadů,“ říká Kredbová, která byla spoluautorkou analýzy pro Pracovní skupinu k porodnictví při Radě vlády pro rovnost žen a mužů v roce 2023. Zmiňuje zároveň pro úplnost i třetí pokutu ve výši 70 tisíc korun. A podotýká, že pro velké nadnárodní společnosti jde o marginální tresty.

„SZPI by mohl být krok pozitivním směrem, jsou to potraviny, ale zase pokud k tomu nebude inspekce přistupovat dostatečně erudovaně, tak to nebude mít efekt,“ dodává.

Konkrétně například aktuální podoba zákona pracuje s tím, že reklama nemá vést k závěru, „že počáteční kojenecká výživa je rovnocenná mateřskému mléku, nebo je lepší“.

Stejně tak je zakázána reklama v prodejnách, která je „způsobilá podněcovat širokou veřejnost ke koupi počáteční kojenecké výživy“. Zejména pak skrze rozdávání vzorků nebo třeba poukazem na slevu.

Novela zákona u regulace pak odkazuje na evropská nařízení. Podle Kredbové tak zatím nebylo možné například postihovat porušení pravidel pro uvádění nutriční informace o laktóze.

Dostupná data o kojení v České republice přitom ukazují, že podíl výlučně kojených dětí během pobytu v porodnici se zvýšil z 59,7 procent v roce 2019 na 68,7 procent v roce 2023. Analýzu v roce 2024 zveřejnilo Společnost pro zdravé rodičovství Aperio.

Doplnění: Redakce doplnila informaci o třetí pokutě ve výši 70 tisíc korun a zpřesnila informaci o tom, že Andrea Kredbová byla spoluautorka analýzy.

Doporučované