Hlavní obsah

„Když nevíš co, vraž tam krasavici.“ Miss v reklamě na krajinu budí kritiku

Foto: Facebook Ministerstva životního prostředí

Jedna z fotografií kampaně, ve které pózuje modelka Taťána Kuchařová.

Na kampani Ministerstva životního prostředí, které vyzývá k návštěvě přírody, se podílejí známé osobnosti. Do projektu se aktivně zapojila také modelka Taťána Kuchařová. Její fotografie ale vyvolávají spíše rozporuplné reakce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) nabádá k výletům do české přírody. Turisty se snaží inspirovat pomocí projektu Pro českou přírodu. Každý měsíc publikuje profesionální fotografie a rozhovor s určitou osobností, která má blízko k přírodě.

Na kampani se podílelo již několik známých osobností. V minulosti například spolupracovali s olympijským medailistou Vavřincem Hradílkem, Martinem Fuksou nebo herečkou Andreou Růžičkovou. Poslední tváří kampaně se stala česká modelka, někdejší Miss České republiky i Miss World Taťána Kuchařová.

Kuchařová pracuje dlouhodobě jako propagátorka mezinárodního Programu udržitelného rozvoje OSN, který spadá do agendy Ministerstva životního prostředí.

„Veřejné aktivity Kuchařové jsou dlouhodobě spojené s tématy životního prostředí a udržitelnosti. Zvolili jsme formu, která odpovídá jejímu profesnímu zaměření, ale zároveň navazuje na hlavní téma, kterými jsou vztah k přírodě a potřeba její ochrany,“ říká tisková mluvčí MŽP Veronika Krejčí.

+1

Marketingoví specialisté s kampaní nesouzní

Snímky, na kterých Kuchařová oslnila svojí postavou, ale vyvolaly spíše kritické ohlasy. Podle některých lidí se fotografie minuly účinkem a zdůrazňují spíše samotnou modelku než téma ochrany přírody.

A tuto formu prezentace shledávají nešťastnou také PR experti, kteří se specializují na úspěšné kampaně. „Upřímně řečeno mi trochu uniká smysl téhle kampaně a nejsem si jistá, jaký je vlastně její cíl. Pokud má jít o poselství, aby Češi trávili více času v české přírodě než třeba v Chorvatsku, tak to z toho upřímně moc necítím. Výsledek na mě spíš působí tak, že hlavně vidíme, jak Taťána Kuchařová hezky tráví prázdniny a že jí to sluší, což jí asi přinese více sledujících na sociálních sítích,“ říká Lenka Komínková z Media PR Agency.

A dodává, že osobně by Taťánu Kuchařovou svému klientovi do podobné kampaně nedoporučila. Dle ní je modelka v Česku poměrně kontroverzně vnímaná, a tak by mohla odvádět pozornost od hlavního sdělení o přírodě.

Podobně se k tomu staví také další PR specialista Jan Klíma z agentury AC&C Public Relations, který to považuje za akt zoufalství zadavatele.„Když nevíš, co s tím, vraž tam krasavici - pokud možno polonahou. Něco ve stylu návratu do devadesátek, kdy se takto propagovaly třeba dřevorubecké pily. To už bych tam radši viděl líbezné fotky zvířátek,“ reaguje Klíma.

Některé ohlasy z Facebooku Ministerstva životního prostředí:

Foto: Seznam Zprávy

Komentáře pod fotografiemi Taťány Kuchařové na Facebooku.

Seznam Zprávy oslovily také samotnou modelku, ta se ale na dotazy k fotografiím odmítla vyjádřit. „Kampaň mluví sama za sebe a nepotřebuje jakékoliv dovysvětlení od kohokoliv. Postačí vyjádření ministerstva.“

Ministerstvo životního prostředí do finální podoby práce už nezasahuje. Důvodem je, že jsou fotografie výsledkem spolupráce fotografa a oslovené osobnosti. „Je přirozené, že fotografická stylizace vyvolává různé reakce a emoce. Naším cílem je, aby forma i obsah oslovily co nejvíce lidí a podpořily zájem o českou přírodu,“ odpovídá Krejčí na dotaz, jak se MŽP staví ke kritickým ohlasům veřejnosti.

Kuchařová přesto ukazuje, že jí příroda není cizí. Pod příspěvkem na sociálních sítích se rozpovídala o lásce ke krajině. „Nedokážu si absolutně představit život bez přírody. Pohyb, meditace, ticho, hvězdy… Miluju vodu, miluju šumění stromů, vůni lesa. Příroda je pro mě živý organismus. Posvátný chrám, do kterého pravidelně vstupuji. Ať už jdu na procházku, běhám, jezdím na kole nebo jen sedím pod stopadesátiletou lípou na chalupě a sleduju západ slunce,“ stojí na instagramovém profilu Kuchařové.

Všechny osobnosti se účastní projektu bez finanční odměny, honorář za přípravu celé kampaně získá pouze fotograf Matěj Dereck Hard, který s MŽP na projektu pracuje. Za jeden díl projektu tak dostane částku 24 200 korun, díky které zajistí fotografování, postprodukci, přípravu rozhovoru, publikaci v magazínu a propagaci na sociálních sítích.

Doporučované