Na ostravském Letišti Leoše Janáčka se v sobotu a v neděli představí vojáci, policisté i záchranáři.
Diváci budou moci na Dnech NATO sledovat ukázky výcviku speciálních jednotek, leteckou techniku ve vzduchu i prezentace výzbroje, výstroje a vybavení útvarů. Součástí proto budou také besedy, filmové projekce a semináře.
Akce, která se koná už od roku 2001, má předvést techniku nejen z Česka i dalších členských států Severoatlantické aliance. Na severovýchod republiky se nyní slétají letouny z 22 zemí.
Podívejte se v galerii, co na návštěvníky o víkendu čeká.
Aero L-39NG společnosti Aero Vodochody. Nová generace podzvukového cvičného letounu Aero L-39 Albatros. Je to moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil.
F-35 Lightning II nizozemského letectva. Je to americký bojový letoun, který vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter, vyhlášeného ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotné víceúčelové stíhačky, která by byla zařazena do výzbroje USAF, USN, USMC a spojenců NATO.
B-52 Stratofortress amerického letectva. Je to americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu. Navržen a vyvíjen byl ve firmě Boeing, která dále poskytovala podporu a modernizace. Od padesátých let je ve službě u amerického letectva (USAF).
CV 90 MkIV. Jde o projekt páté generace bojového vozidla pěchoty CV90. Stroj má nový motor Scania s výkonem až tisíce koní a nejnovější verzi převodovky X300. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozidla se zvýšila z 35 na 37 tun.
Boeing C-17 Globemaster III amerického letectva. Je to strategický transportní letoun, který je schopný rychlého přesunu jednotek a všech druhů nákladu k hlavním operačním základnám nebo přímo k předsunutým základnám v oblasti rozmístění vojsk.
Airbus A330 MRTT. Je to tankovací letoun nové generace postavený na základě civilního dopravního Airbusu A330-200. 11 tun paliva je uskladněno v křídlech, což umožňuje převážet v trupu náklad až do hmotnosti 43 tun.
Mi-24 maďarského letectva. Je to velký dvoumotorový bitevní či transportně-bitevní vrtulník určený pro přímou podporu pozemních jednotek, včetně ničení tanků a obrněných cílů. Mezi bitevními vrtulníky je unikátní schopností přepravit až osm osob nebo 1500 kg materiálu v nákladovém prostoru.
P-3 Orion. Je to čtyřmotorový turbovrtulový protiponorkový a námořní hlídkový letoun vyvinutý pro americké námořnictvo a zavedený do služby v 60. letech 20. století. V současnosti stále používán v mnoha námořnictvech i letectvech po celém světě, a to hlavně k námořnímu hlídkování, průzkumu, boji proti hladinovým cílům a boji proti ponorkám.
Panavia Tornado německého letectva. Je to víceúčelový stíhací letoun. Dvoumístný, dvoumotorový stíhací letoun s měnitelnou šípovitostí křídla, který byl společně vyvinutý Spojeným královstvím, Německem a Itálií.
Eurofighter Typhoon rakouského letectva. Je to dvoumotorový víceúčelový letoun s delta křídlem a kachními plochami.
Rafale francouzského letectva. Je to víceúčelový stíhací letoun 4,5. generace existující jak v pozemní verzi, tak v námořní palubní variantě s charakteristikami CATOBAR. Je primárně určen pro vybojování vzdušné nadvlády.
F-16 Solo Sisplay belgického letectva. Stíhačky jsou jedním ze symbolů Severoatlantické aliance, protože je má ve svém inventáři více než třetina jejích členů.
UH-60 Black Hawk slovenského letectva. Je to dvoumotorový, čtyřlistý, středně těžký víceúčelový vrtulník vyráběný společností Sikorsky Aircraft.
M2 Bradley americké armády. Je to bojové vozidlo pěchoty vyvinuté společností FMC (dnes součást BAE Systems). Vozidlo bylo pojmenováno po armádním generálovi Omaru Bradleym.
F-4 Phantom II tureckého letectva. Je to dvoumístný, dvoumotorový, nadzvukový stíhací letoun dlouhého doletu schopný provozu za každého počasí.
Antonov An-2 lotyšského letectva. Je to jednomotorový celokovový vzpěrový dvouplošník.
Saab JAS-39 Gripen E. Je to proudový, lehký jednomotorový, víceúčelový bojový letoun tzv. kachní koncepce, vyvinutý a vyráběný švédskou společností Saab.
Pozemní obrněná technika německé armády.
F/A-18 Hornet Solo Display finského letectva.
Embraer C-390 Millennium. Je to vojenský transportní letoun střední velikosti poháněný dvěma proudovými motory vyvinutý brazilským leteckým výrobcem Embraer.
Chorvatská akrobatická skupina Křídla bouře. Mimo bojové úkoly bývá dvoumístný PC-9 využíván k základnímu a pokročilému výcviku vojenských pilotů.
Samohybné dělo Sav m/43. Bylo to švédské druhoválečné samohybné dělo stavěné na podvozku tanku LT vz. 38.
W-3A Sokol Vzdušných sil Armády České republiky. Je to dvoumotorový, turbohřídelový, víceúčelový vrtulník, který konstrukčně vychází z vrtulníku Mil Mi-2 HOPLITE.
Akrobatická skupina Patrouille Suisse. Patrouille Suisse létají na nadzvukových letounech F-5E Tiger II.
Akrobatická skupina Patrouille Suisse. Patrouille Suisse létají na nadzvukových letounech F-5E Tiger II.
Kolové obrněné vozidlo TATRA TITUS. Česká armáda by chtěla pořídit další vozidla za asi 3,6 miliardy korun. Nákup by se mohl uskutečnit v letech 2025 až 2027 a obrněnce by nahradily zastaralá velitelská nebo spojovací vozidla.