Článek
V pátek vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie, které upraví pravidla týkající se transparentnosti a cílení politické reklamy. Vztahovat se bude na veškerou politickou reklamu bez ohledu na to, zda jsou právě vyhlášeny volby. Cílem je zajistit jasný přehled informací o politické reklamě a jejím financování. Nařízení bude závazné pro všechny členské státy, které jej musí vykládat jednotně. V tiskové zprávě to ve čtvrtek uvedla členka Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) Aneta Pinková.
Lidé budou mít díky novému nařízení přístup k transparentním údajům a mohou snadno poznat politickou reklamu. Případně mohou nahlásit problematickou reklamu nebo zjistit, kdo je právním zástupcem poskytovatelů služeb mimo EU, či získat přístup do evropského archivu online politických reklam, který zřídí Evropská komise.
V Česku budou na pravidla dohlížet především tři instituce. Dohledový úřad bude mít na starost agendu transparentnosti, Úřad pro ochranu osobních údajů cílení reklamy a koordinátorem celé agendy bude Ministerstvo vnitra.
Z nařízení vyplývají povinnosti pro zadavatele politické reklamy. „Budou muset pravdivě označit, zda jde o politickou reklamu, poskytnout úplné a přesné informace a odpovídat za správnost údajů a v případě potřeby je opravovat,“ sdělila Pinková.
Poskytovatelé služeb politické reklamy pak o nich musí uchovávat záznamy sedm let nebo předávat údaje vydavatelům ve strojově čitelné podobě. Vydavatelé reklamy musí navíc politickou reklamu označit jako politickou, a pokud je použito cílení, tak i jako cílenou. Dále musí požadovat od zadavatelů potřebné informace, uvést zadavatele a zdroje financování i účel. Další povinností vydavatele je kromě jiného doplnit nebo stáhnout neúplnou reklamu a umožnit veřejnosti hlášení o porušení pravidel.
Z nařízení také vyplývají omezení pro poskytovatele ze třetích zemí. Každý poskytovatel usazený mimo EU musí určit svého právního zástupce v Unii, který se registruje vždy v členském státě, kde je usazen. Jejich seznam bude veřejně dostupný. Právní zástupce pak bude kontaktním místem pro orgány dohledu a také bude zajišťovat, aby zahraniční poskytovatel plnil povinnosti. Zároveň bude s poskytovatelem odpovídat za jakékoli porušení povinností.
V době volební kampaně nové označení reklamy nahradí dosavadní označení zadavatele a zpracovatele podle českého zákona o volebních kampaních. Nařízení se však nevztahuje na veškerou propagaci. Například pokud si ji zadavatel zveřejní sám na svém vlastním webu nebo vyvěsí na vlastní budovu, nebude mít povinnost ji označovat podle nového nařízení, ale označí ji podle dosavadní praxe.