Hlavní obsah

Praha přijala pravidla pro umisťování výdejních boxů v ulicích

Foto: Naše kultivovaná města, Seznam Zprávy

Výdejní boxy.

aktualizováno •

Okolo 15 tisíc výdejních boxů se nachází na území Česka, pražští radní nově schválili pravidla pro jejich umisťování na veřejném prostranství. Firmy se při výstavbě nových boxů v Praze budou muset řídit manuálem.

Článek

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) byla pravidla vytvořena ve spolupráci s provozovateli boxů. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud měla jen neoficiální status. Reakci firem ČTK shání.

„Realitou je, že aktuálně jsou (boxy, pozn. red.) umístěny mimo městské nemovitosti, takže nad jejich podobou město nemá kontrolu. Nebráníme se tomu, aby výdejní boxy byly umístěny i na městských pozemcích, ale chceme, aby se tak dělo decentním způsobem,“ uvedl pražský radní pro majetek Adam Zábranský.

Podle nových zásad je nejlepším řešením umísťování boxů dovnitř budov, například do vestibulů, obchodních pasáží, do chodeb veřejných budov či do hromadných garáží. Alternativou je zapuštění do plotu či fasády. Pokud nic z toho není možné, doporučují zásady box umístit podél budovy či do podchodu. Na volném prostranství nesmí překážet chodcům, nesmí tvořit bariéru v rozhledu řidičů a také nesmí stát ve výhledu na kulturní památky.

„Výdejní boxy vnímáme jako součást městské infrastruktury. Jejich přítomnost ve veřejném prostoru může být užitečná, ale jen za předpokladu, že budou dobře navržené a správně umístěné,“ uvedl ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Ondřej Boháč.

Boxy mají podle pravidel působit nenápadně, zakázaná je velkoplošná reklama. Tvůrci pravidel preferují, aby společnosti tyto schránky sdílely. V opačném případě mají používat boxy stejné výšky a barvy s podobnými detaily, jako jsou různé sokly a římsy, aby mohly stát v řadě a vzájemně na sebe navazovaly. Označení jednotlivých boxů logem by nemělo přesahovat deset procent plochy. Pokud jde o barvu konstrukce, doporučují se tóny šedé a šedobílé. Manuál navrhuje šest konkrétních odstínů.

Boxy by měly být bezbariérové a nemají stát ve svahu. Ještě před jejich instalací je nutné vyřešit parkování pro kurýry i zákazníky. Kolem boxů má zůstat pás o šířce jeden metr pro obsluhu schránek a dalších 1,5 metru pro pohyb chodců. „Pravidla byla připravena ve spolupráci s provozovateli výdejních boxů i s úředníky, kteří tu instalaci řeší v praxi, a to tak, aby byla realistická, vyvážená a proveditelná,“ řekl Hřib.

Pravidla se zatím týkají pouze boxů umístěných na pozemcích města. Praha chce s provozovateli schránek uzavřít memorandum. Umožnila by jim postavit výdejní zařízení na městských pozemcích, za to však bude žádat dobrovolné dodržování dnes přijatých pravidel i u ostatních boxů.

„Na přípravě manuálu, který zpracovával Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, jsme měli možnost aktivně spolupracovat a přispět svými zkušenostmi. Ostatně i my sami jsme už dříve zveřejnili manuál a k instalaci Z-BOXů přistupujeme v souladu s okolím a s ohledem na potřeby obyvatel,“ řekl ČTK Ondřej Luštinec, mluvčí Zásilkovny, která je největším provozovatelem boxů.

Boxy podle mluvčí Alzy Elišky Čeřovské pomáhají snižovat dopravní zátěž a lidem přinášejí pohodlí. „Naším cílem je být vhodným partnerem měst i obcí a nabídnout jim tato chytrá řešení. S IPR dlouhodobě spolupracujeme a aktivně jsme se zapojili i do připomínkování pravidel pro umisťování výdejních boxů ve veřejném prostoru. Nově přijatá pravidla pak v podstatě popisují standardy, které dnes již běžně naplňujeme,“ řekla ČTK.

Podle ředitele GLS Czech Petra Pěchy boxy jsou nyní jednoznačně nejoblíbenějším způsobem dopravy, vůbec je nevyužívá čtvrtina nakupujících na internetu. Nejčastěji to jsou senioři a lidé v malých obcích do 10.000 obyvatel, kde box není. „Veřejnost i obce mohou na https://solarnibox.gls-czech.com/ sami snadno navrhovat místa, kde by lidé přivítali instalaci dalších GLS Parcel Boxů. Při umístění boxů spolupracujeme s jednotlivými obcemi a řešíme nejen jejich vzhled a umístění, ale i dostupnost, možnost parkování nebo i jejich ekologický dopad,“ dodal Pěcha.

Počet samoobslužných výdejních boxů na balíky se letos v Česku zvýší z loňských 12.000 o přibližně 3000. Vyplývá to z údajů, které firmy poskytly ČTK. Společnost Zásilkovna letos plánuje zvýšení počtu Z-boxů na zhruba 5200 z loňských 4400, e-shop Alza loni zvýšil počet boxů o 700 na více než 2500 a letos plánuje přidat přes 1000 boxů. Přepravní společnost PPL má nyní v provozu téměř 2000 Parcelboxů a firma GLS má aktuálně 1005 samoobslužných míst, přičemž letos čeká výrazné rozšíření. Přibližně čtyři stovky boxů, které využívá i Balíkovna, má firma OX Point.

Podle marketingového výzkumu ResponseNow se doručovací boxy líbí 45 procentům Čechů. Přibližně 70 procent obyvatel na vzhledu boxů nezáleží.

Doporučované