Hlavní obsah

Pražští politici připravují vybudování okružní linky metra O

Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Nová linka má vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a zpět do Podbaby.

Reklama

aktualizováno •

Uskupení Praha Sobě, které je součástí pražské koalice, navrhne prověření možnosti stavby okružní linky metra s označením O.

Článek

Uskupení Praha Sobě, které je součástí pražské koalice, navrhne prověření možnosti stavby okružní linky metra s označením O. Dnes to řekli jeho zástupci, podle kterých by linka odstranila nutnost jezdit v některých trasách přes centrum, ulevila přetíženým úsekům metra, zjednodušila dojíždění do práce pro Středočechy a napojila na systém MHD plánovanou novou zástavbu. Náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že letos radě města předloží zadání studie proveditelnosti stavby.

Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.

Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně.
Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora

Okružní linka by podle náměstka výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a zároveň zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu lidí. „Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.

„Představte si, že se do Prahy přistěhuje celá Ostrava nebo dokonce téměř celé Brno. Jen v rámci zástavby brownfieldů nás takový růst města v následujících desetiletích čeká. Když nezačneme včas řešit radikální posílení veřejné dopravy pod zemí, pražské ulice se zahltí a Praha se zadusí. Ulice nejsou nafukovací a další obrovský počet aut nebo třeba autobusů se do nich nevejde,“ dodal Scheinherr.

Každé auto, které nepřijede do Prahy, je výhra

Okružní metro bude také podle něj více motivovat Středočechy, aby k cestám do práce využili MHD. Denně jich už dnes do Prahy jezdí zhruba 240 tisíc. „Příliv těchto aut je potřeba zásadně omezit. Každé auto, které zůstane ve Středočeském kraji, je pro Prahu výhra. Proto Středočeský kraj musí doslova u každého nádraží vybudovat parkoviště. Není možné, aby tuto roli suplovala Praha a na svých okrajích postavila P+R pro statisíce vozů. Když budou mít Středočeši u svých nádraží kde zaparkovat a systém pražské MHD mimo jiné díky metru O pohodlně naváže na síť příměstských železnic, pak se ulice Prahy uvolní pro lidi. Pro pěší, cestující v MHD, cyklisty a pro ty, kteří auto k pohybu po městě doopravdy potřebují,“ míní náměstek.

Foto: Praha Sobě

Takto má vypadat nová linka metra.

Náměstek plánuje letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O. Scheinherr doplnil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací. „Všichni se shodují, že je důležité, aby Praha pokračovala v rozvoji a neuvízla v tom, že dobudujeme metro D a nebudeme mít žádné pokračování,“ řekl. Doplnil, že studie by mohla být hotova v roce 2025 a pokud by vše šlo bez problémů, stavební povolení k první jižní části linky by mohlo město mít v roce 2033.

Metro O

Již dnes by nová linka metra O v jižní části obsloužila minimálně 150 000 lidí denně.

Nový development bude potřebovat obsloužit dalších 270 000 obyvatel.

Do města přivedou nové návštěvníky příměstské železnice, vysokorychlostní trať VRT, Pražský okruh a pohodlné spojení z Kladna a z letiště.

Zdroj: Praha Sobě

Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout, protože bude záležet i na použitých technologiích a dá se například předpokládat, že by metro mohlo v mnohem větší části jezdit po povrchu. „Šlo by samozřejmě o jednu z největších investic v historii města, ale není to nic, co bychom nezažili, Praha byla schopna vybudovat i tři linky metra najednou,“ řekl.

Náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) řekl, že na rozšiřování metra by se měl finančně podílet stát. Dodal, že město hromadilo peníze, ale nepřipravovalo projekty. „Tady se historicky dělo, že město hromadí peníze, pak teprve chystá projekt, a pak teprve po letech, kdy ty peníze ztratily někdy i desítky procent hodnoty, teprve ten projekt realizuje,“ řekl.

Staronová myšlenka

Myšlenka okružního metra v Praze není nová, v současnosti ale nabývá na aktuálnosti. Praze už nyní roste počet obyvatel a tento trend se raketově zrychlí. Připravuje se totiž rozsáhlá výstavba na Smíchově, ve Vysočanech, na někdejším nákladovém nádraží Žižkov nebo na Bohdalci-Slatinách. V samotných Letňanech je kapacita pro jedno okresní město. Jen plánovaná nová „města ve městě“ nabídnou bydlení pro více než čtvrt milionu dalších lidí.

Zdroj: Praha Sobě

Město v současnosti čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.

Reklama

Související témata:
Nové metro

Doporučované