Hlavní obsah

Přibývá nehod s účastí řidičů seniorů. Není ale co zpřísňovat, míní experti

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Když je k tomu důvod, může lékař řidiči zakázat vjezd na dálnici nebo mu jízdu omezit regionálně. Podle expertů je už teď systém kontroly řidičů velmi přísný a není důvod ho více regulovat.

Článek

V Česku má platný řidičský průkaz přes šest milionů lidí, nezanedbatelnou část z nich tvoří senioři a vzhledem ke stárnutí populace se toto číslo neustále zvyšuje.

Například řidičů starších 80 let přibylo na silnicích za posledních pět let zhruba 40 tisíc. Aktuálně řidičským průkazem disponuje přes 135 tisíc osob této věkové kategorie.

Ruku v ruce s tím jde i počet nehod, kterých se lidé v důchodovém věku, tedy nad 65 let, účastní. Dle statistik Ministerstva dopravy důchodci nejsou nejrizikovější skupinou řidičů, nehod s jejich účastí ale přibývá.

Senioři a dopravní nehody

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Počet dopravních nehod s účastí důchodců dlouhodobě roste. Výjimkou je pouze rok 2020, kdy došlo k mírnému poklesu patrně z důvodu omezení mobility občanů kvůli pandemii onemocnění covid-19.

Podle Ministerstva dopravy nicméně není důvod počet řidičů vyššího věku více regulovat. Současné nastavení pravidel je podle něj dostatečné. „Jsme toho názoru, že daná oblast je pokryta dostatečně, a ze strany Ministerstva dopravy nepředpokládáme žádné změny,“ řekl mluvčí ministerstva František Jemelka.

To, zda člověk může řídit, definuje vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Určuje požadavky na kvalitu zraku řidiče či seznam diagnóz, které jsou neslučitelné s držením průkazu. Věk není rozhodující.

Samotné vyšetření spadá do kompetence praktických lékařů, ti jediní mají právo zprávu o způsobilosti vydat.

Už to není kam posunout

Současnou praxi schvaluje i Ota Mach, praktický lékař a člen představenstva České lékařské komory. Pravidla jsou podle něj sice poměrně přísná, vyšetření ale považuje za kvalitní a žádné změny podle něj tedy potřeba nejsou.

„Nejde tu o biologický věk. Máme tu maximálně čilé osmdesátníky a poté mnohem méně zdravé čtyřicátníky. Samozřejmě s postupujícím věkem jsou ty nemoci četnější, ale ty prohlídky jsou zde opravdu kvalitně nastaveny,“ řekl.

Další zpřísnění podle něj už navíc ani není možné. „V Česku je to nastaveno velmi přísně a to členění je dost sofistikované,“ zhodnotil s tím, že tak přísné předpisy nejsou ani v zahraničí.

První prohlídka řidiče čeká v 65 letech, druhá v 68 a poté každé dva roky. „Bývalo to v 60 letech. Potom naši politici zjistili, že je národ příliš zdráv, a zvedli to na 65,“ podotkl Mach. Pokud se ale lékaři něco nezdá, může pacienta vyšetřit i dříve.

Posudek může být navázán na stanovisko nějakého specialisty v případě, že to situace vyžaduje. Často se jedná o dopravního psychologa, který zkoumá psychický stav řidiče a jeho způsobilost k řízení.

40 let bez nehody není argument

Právě psychologické vyšetření je v rámci řidičských posudků častou praxí, není ale všeobecnou povinností. Absolvovat jej musí řidiči z povolání a vybodovaní řidiči, ostatní tuto povinnost mají pouze v případě, že to od nich vyžaduje praktický lékař.

Problém v tom, jak je systém kontrol nastaven, nevidí ani dopravní psycholog Michal Walter. Podle něj je rozumné, že prohlídky primárně provádí praktik, protože ten pacienta zná nejlépe. „Tohle je hodně individuální. Lékař může klienta poslat kamkoliv. Je to jeho zodpovědnost a musí si to vzít na triko,“ řekl Walter.

Když dojde na psychologické vyšetření, metody psychotestů se sice liší v závislosti na klientovi, požadavky jsou ale podobné. Řidiči musí být schopni reagovat na podněty, pracovat v určité zátěži a v neposlední řadě mít také dobrou paměť.

„Liší se to v závislosti na daném klientovi, ale všichni se pohybují po stejných silnicích, takže se nedají dělat nějaké velké výjimky,“ popsal psycholog. „Někdy vám říkají, že třeba jezdí 40 let bez nehod. To je sice pravda, ale ten provoz před 40 lety a dnes je nesrovnatelný. Pro mě to není argument,“ dodal.

Jen do obchodu a k doktorovi

Pokud člověk při kontrole všechny podmínky dokonale nesplní, neznamená to automaticky, že už nebude moct řídit. V takových případech se většinou využívají harmonizované kódy, které řidiče nějakým způsobem limitují v závislosti na jeho zdravotním stavu.

Počty harmonizovaných kódů v řidičských průkazech v roce 2019

Brýle794 927
Sluchové pomůcky pro jedno ucho4 433
Nesmí vykonávat činnost jako řidič z povolání3 687
Omezení jízdy v určitém okruhu2 382
Automatická převodovka2 130
Ručně ovládaná provozní brzda1 761
Ručně ovládaný akcelerátor1 603

„I senior má zachovanou mobilitu a může si autem zajišťovat své životní potřeby. Samozřejmě v rozsahu, který stanoví lékař,“ potvrdil mluvčí Ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob. Taková omezení má v řidičském průkazu až šestina českých řidičů, nejčastěji seniorů.

Na základě kódů jsou pak vymezeny podmínky a zákazy, kterými se musí člověk řídit. Podle Waltera se lékaři snaží vždy najít nějaký kompromis, který by byl dostatečně bezpečný pro všechny.

„Když už to není úplně ideální, ale ještě by to nějak šlo, tak samozřejmě vyloučení jízdy po dálnici. Poté asi omezit rychlost, některým zase nesvědčí jezdit v noci. Dá se to taky omezit regionálně, třeba několik kilometrů od místa bydliště. To znamená, že si nakoupí, zajedou si k doktorovi a nebudou lítat někde po dálnicích nebo jezdit do Chorvatska,“ popsal psycholog některá z častých opatření.

Reklama

Doporučované