Článek
Půl století od akce, která v Přešticích na Plzeňsku odstartovala pronásledování představitelů českého undergroundu, si v sobotu připomněli pamětníci i mladší lidé. Ivan Martin Jirous, řečený Magor, 13. prosince 1975 v Přešticích poprvé veřejně přečetl svůj manifest Zpráva o třetím českém hudebním obrození. Po třech měsících začala Státní bezpečnost (StB) aktéry akce zatýkat a vyslýchat, tři dostali v procesu u soudu v Plzni tresty, řekl ČTK jeden z pořadatelů původní akce František Stárek, řečený Čuňas.
Na události staré 50 let s ním v sobotu zavzpomínal i další spolupořadatel původní akce Miroslav „Skalák“ Skalický. „Moc si z toho nepamatuju, protože mě zatkli přímo při té akci a pak mě pustili, až když to skončilo. Další zatýkání se pak konalo za čtvrt roku a odnesl jsem to 18 měsíci na Borech. Pak nám ten trest snížili. Protože jsem nějakou dobu seděl ve vazbě, tak jsem pak ještě šel na tři měsíce pracovat do dolu do Zbůchu, to byl taky underground, skoro 800 metrů pod zemí,“ řekl Skalický.
I když akce v Přešticích není tak známá jako zatýkání členů skupiny The Plastic People of the Universe v roce 1976, byla spouštěčem represí a zájmu StB o underground. „Zpětně se ukázalo, že to byla jedna z akcí, která vedla k Chartě 77, což bylo to poslední, co si komunisté přáli, aby do té doby roztříštěná opozice se sjednotila na jednotné platformě. No a nebýt undergroundu, tak by nebylo Charty 77, a nebýt Charty 77, zřejmě by nebylo ani listopadu 1989,“ řekl ČTK ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů Ladislav Kudrna, který sobotní program v Přešticích zahájil přednáškou.
„Byl to takový prolog pro Chartu, protože ty solidární akce, které nastaly po tom zatčení a soudech, byly velké. My jsme byli takový lakmusový papírek, byli jsme souzeni dřív než Plastici a StB na nás testovala, co ten proces udělá. A vyvolalo to skutečně velkou, širokou odezvu, zejména v zahraničí,“ poznamenal Stárek. Zatčení aktérů přeštické akce, konané tehdy pod hlavičkou Socialistického svazu mládeže jako večer poezie a hudby, následovalo až v březnu 1976. StB tehdy zatkla i členy skupiny Plastic People of the Universe. „Tehdy bylo zatčeno asi 20 lidí a ti byli rozdělení do dvou procesů - jeden byl v Praze a druhý byl v Plzni,“ řekl Stárek, který si od plzeňského soudu odnesl osmiměsíční trest, později snížený na polovinu. Půl roku ale seděl ve vazbě v Plzni - Borech.
Český underground se od první poloviny 60. let formoval jako svébytné kulturní hnutí, které reagovalo na útlak ze strany komunistického režimu a na postupující snahu státu řídit veškerý umělecký život. Nešlo pouze o způsob života založený na autenticitě, svobodném vyjádření, odmítání kompromisů, ale i o politický odpor v tradičním slova smyslu, řekl Kudrna. Jirousova zpráva je podle něj považována za nejdůležitější teoretický text českého undergroundu. „Je to naprosto přelomový zásadní text, který doslova ovlivnil celé generace mladých lidí v tehdejším normalizačním Československu a mnozí ti lidé jej znají úplně nazpaměť. Ukazovala, jakým způsobem se dá žít svobodně v nesvobodné společnosti,“ řekl Kudrna. Zpráva se stala manifestem i hlubokou analýzou toho, jak režim deformoval kulturu, jak potlačoval nezávislé umělce a proč bylo odmítnutí těchto mechanismů tak zásadní pro zachování svobody, řekl.
Na události před 50 lety v Přešticích vzpomínají během sobotního večera lidé při přednáškách, odhalení pamětní desky, koncertech a undergroundové diskotéce.
















