Článek
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu asi na 300 metrů dlouhém úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na třech haldách v trase stavby je zvýšená koncentrace přírodní radioaktivity. Mohla by ohrozit zdraví lidí na stavbě. Na síti X to ve čtvrtek odpoledne uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Případ ŘSD ohlásilo Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) k odbornému posouzení. Vyjádření SÚJB ČTK zjišťuje.
Podle starosty Trutnova Michala Rosy (ODS) pochází zvýšená radioaktivita z hald popílku z uhlí, které se dříve spalovalo v trutnovské elektrárně Poříčí. „Uhlí, které se v Poříčí v určité době spalovalo, mělo vyšší podíl radonu. To je na Trutnovsku známá věc,“ uvedl. Dodal, že jej překvapilo, že se na problém přišlo až nyní, přestože historické údaje byly dostupné. Haldy se nacházejí podél Kladské ulice, přibližně 600 až 1400 metrů od elektrárny.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doplnil, že u některých vzorků zeminy jsou hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Přímé ohrožení života a zdraví ale podle mluvčího nehrozí. „Situaci řešíme se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost,“ uvedl.
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
„Na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě. Z toho důvodu byly práce v těchto lokalitách zastaveny,“ uvedl Mátl. Podle ŘSD by zastavení prací mělo být dočasné. Místa, kde je stavba dočasně zastavena, ŘSD nespecifikovalo.
Starosta Trutnova vyjádřil obavy, aby situace stavbu nezdržela. „Doufáme, že to ŘSD rychle zvládne a stavba bude pokračovat. Jako město s tím nic neuděláme,“ řekl. Podle mluvčího hejtmanství je kraj v kontaktu s ŘSD a hasiči, ale svolání bezpečnostní rady kraje se zatím neplánuje.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím v září 2023 a v celé trase až k Baltskému moři loni v létě.
Stavbaři musejí z dálnice prioritně postavit tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3. První vozidla by po něm měla jezdit na jaře 2026.
Původně měla stavba začít již v prosinci 2023. Desetiměsíční zdržení způsobily spory o vítězství v tendru na stavební firmu. Termín dokončení se kvůli tomu posunul z roku 2027 na rok 2028. Zásadní zlom nastal v říjnu 2023, kdy antimonopolní úřad potvrdil vyloučení polské společnosti Budimex z tendru a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads.
Dílo je podle stavbařů náročné tím, že cesta vede horským terénem. Stavbaři se musejí vypořádat i s horšími klimatickými podmínkami. Tunely budou dlouhé 492 a 550 metrů. Stavbaři počítají s převozem čtyř milionů metrů krychlových zeminy, což představuje 500 000 plně naložených nákladních tater.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Tu brzdí boj firem o vítězství v tendru na záchranný archeologický průzkum. Podle ŘSD tak není jisté, zda stavba začne podle plánu do konce letošního roku.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.