Hlavní obsah

„Rychlokuřata? Ta nemáme,“ tvrdí na infolinkách supermarketů. Klamou

Záznamy telefonátů na infolinky obchodních řetězců. Rychlokuřata nemáme, neprodáváme, nevíme, odpovídali zaměstnanci.Video: Kristina Ciroková

 

Reklama

18. 8. 10:00

Reportérka Seznam Zpráv obvolala infolinky obchodních řetězců, aby zjistila, zda prodávají takzvaná rychlokuřata. Jasnou odpověď nikde nedostala. Někde dokonce tvrdili, že je neprodávají vůbec. I když je to v rozporu s realitou.

Článek

Rychlokuřata jsou speciálně šlechtěná drůbež, která je schopná za pouhých 35 dnů dosáhnout váhy více než dvou kilogramů. Na to, jak vypadá jejich chov, upozornily Seznam Zprávy na konci července v reportáži publicistického pořadu Terén.

Tajně pořízené záběry ze tří českých farem, které natočil spolek Obránci zvířat, ukazovaly například kuřata namačkaná jedno vedle druhého, s popáleninami nebo zdeformovanými nohami. Někde mezi živými ležela i uhynulá zvířata. Natočená videa jsou součástí kampaně Obránců zvířat, kterou chtějí docílit toho, aby se Česko připojilo do skupiny evropských zemí, kde se od chovu rychlokuřat upouští.

Jenže podle informací, kterých se dostane zákazníkovi, když zavolá na infolinky obchodních řetězců, to může vypadat, že se rychle rostoucí kuřata u nás prakticky neprodávají. Realita je přitom jiná.

Mohlo by vás také zajímat

Reportáž pořadu Terén s tajně pořízenými záběry z farem, kde se chovají rychlokuřata.

Klamání zákazníka?

„Co vím podle těch informací, tak my ta rychlokuřata nemáme v sortimentu,“ tvrdila zaměstnankyně infolinky Kauflandu reportérce Seznam Zpráv. Současně se rozhovořila o tom, jak je tato tematika pro jejich společnost důležitá.

Takřka obdobnou reakci slyšela reportérka na zákaznické lince Penny. Na otázku, zda prodávají rychle, nebo pomalu rostoucí kuřata, zaměstnanec Jakub odpověděl: „Ano, jsou to pomalu. Tam samozřejmě dodržujeme ty standardy.“

Že by supermarkety toto drůbeží maso v nabídce neměly, je přitom prakticky nemožné. Potvrzuje to i ministerstvo zemědělství. Statistická čísla chovů rychlokuřat a pomalu rostoucích kuřat vyznívají jednoznačně. „Poměr mezi počtem chovaných kuřat na maso standardním způsobem k těm pomalu rostoucím činí 98 % k 2 %,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.

Přiznání

To, že v nabídce pětatřicetidenní kuřata mají, Seznam Zprávám nakonec potvrdila tisková mluvčí Kauflandu.

„Drůbež chovaná 35 dní spadá pod sortiment standardní drůbeže. V našem sortimentu nabízíme jak standardní drůbež, ale také drůbež s delší dobou výkrmu a BIO drůbež,“ připustila Renata Maierl z oddělení firemní komunikace společnosti Kaufland.

V Penny, kde zaměstnanec infolinky tvrdil, že prodávají jen pomalu rostoucí kuřata, naopak tiskový mluvčí Tomáš Kubík napsal, že tento produkt teprve chystají: „V naší nabídce máme plemena obvyklá pro chov v České republice. Aby měli naši zákazníci možnost volby, plánujeme od letošního podzimu zařadit do nabídky takzvané ‚Zlaté kuře‘, které má prodlouženou dobu výkrmu.“ Na opakovanou přímou otázku, zda Penny prodává rychlokuřata, mluvčí Tomáš Kubík dodatečně reagoval tak, že délku chovu kuřat ještě prověří s dodavateli.

Proč tedy na linkách zaměstnanci tvrdili něco jiného? Prý neměli dost informací, tvrdí Kaufland. „Omlouváme se, ale zaměstnanci naší zákaznické linky neměli k tomuto tématu všechny detailní informace. Již jsme učinili nápravu a všechny zaměstnance informovali,“ uvedla Renata Maierl z Kauflandu.

Tiskový mluvčí Penny k tomu uvedl, že si nejprve chce komunikaci reportérky se zaměstnancem jejich společnosti ověřit. „Bohužel, považoval bych za neprofesionální komentovat komunikaci mezi vámi a naším zaměstnancem na infolince, jejíž vyznění je zprostředkováno pouze jednou stranou,“ napsal v e-mailu Tomáš Kubík.

Ostatní mlží

Ani na dalších třech zákaznických linkách Albertu, Globusu a Billy se reportérka nedozvěděla, zda v nabídce mají rychlokuřata či ne.

„Nemám bližší informace. Nemáme to potvrzené,“ vysvětlovala telefonistka Globusu s tím, že aktuálně „dochází k prověřování dodavatelů“.

V Albertu zase zaměstnankyně infolinky pořád dokola odkazovala na jediný produkt. „Abyste měla opravdu jistotu, že kupujete kuřata, která tímto neprocházejí, tak bych vám doporučila se zaměřit na naši královskou řadu kuřat,“ vysvětlovala. Jasná odpověď ve smyslu, zda rychlokuřata má Albert v nabídce, nepřišla.

V Bille se reportérka dozvěděla jen to, že se na internetových stránkách společnosti brzy objeví vyjádření. „Co se týká této kauzy s rychlokuřaty, tak vás poprosím na stránky Billy, kde si sjedete úplně dolů na tiskové zprávy, a tam co nevidět bude k této kauze vyjádření,“ uvedla zaměstnankyně zákaznické linky hypermarketu Billa.

A oficiální stanoviska tiskových oddělení zmíněných hypermarketů? „V rámci svých závazků se Billa velmi vážně zabývá i zlepšením životních podmínek chovných brojlerů. Poskytujeme velkou šíři produktů na základě preferencí svých zákazníků. Ve svém portfoliu nabízí Venkovské anebo Zlaté kuře, u nichž probíhá výkrm 38 až 40 dní. V současné době je po tomto druhu masa jen velmi malá poptávka, byť držíme cenu tohoto kuřecího masa na stejné úrovni jako u klasického konvenčního kuřecího,“ uvedla Dana Bratánková, mluvčí Billy.

Mluvčí Albertu Jiří Mareček na otázku, zda mají v sortimentu rychlokuřata, odpověděl slovy: „Já bych vaši otázku s dovolením otočil, protože my prodáváme to, co si zákazníci koupí. Takže je pro nás důležité, že máme širokou nabídku a že naši zákazníci mají možnost koupit si kuře v bio kvalitě z volného chovu, královské kuře s dvojnásobnou délkou chovu oproti běžnému kuřeti i další varianty.“

Společnost Globus v e-mailu odpověděla, že nabízí kuřecí maso jak standardní a cenově dostupné, tak i prémiové. Právě mezi ně patří i pomalu rostoucí kuřata. „Pro ty, kteří vyžadují produkty splňující více než zákonem stanovené normy, pak nabízíme poměrně široké spektrum produktů včetně bio kuřat či naše Selské kuře s delší dobou výkrmu z Drůbežího řeznictví Globus,“ uvedla Aneta Turnovská z oddělení firemní komunikace společnosti Globus.

Lidé byli zmatení

Na to, že obchodní řetězce na infolinkách neříkají o svém prodeji pravdu, upozornili redakci Seznam Zpráv Obránci zvířat. Obraceli se na ně prý lidé, kteří byli zmatení. „Začali se na nás obracet lidé, že jsou zmatení, protože obchodní řetězce na infolinkách tvrdí, že rychlokuřata vůbec neprodávají,“ řekl Seznam Zprávám Radim Trojan ze spolku Obránci zvířat.

Aktivisté si to prý sami ověřovali. Tvrdí, že i jim zaměstnanci některých řetězců po telefonu tvrdili, že takové drůbeží maso neprodávají.

„My jsme si to sami potvrdili, že obchodní řetězce místo toho, aby přiznaly, že to prodávají, tak raději svým zákazníkům lžou,“ uzavřel Trojan.

Cílem kampaně, kterou Obránci zvířat na konci června zahájili, je, aby se obchodní řetězce – podobně jako obchodníci v řadě jiných evropských států – připojily k závazku The European Chicken Commitment. Tedy aby se zavázaly, že nebudou odebírat maso z chovů rychlokuřat, ale jen z těch, kde se chovají pomaleji rostoucí plemena a kde kuřata mají v halách víc prostoru a světla.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované