Článek
Německá vládní koalice předběžně vyhradila 3 miliardy eur na příspěvky na elektroauta. Peníze chce vyplácet z klimatického a transformačního fondu. Suma by mohly vystačit na zadotování asi 600 tisíc nových elektromobilů. Firemních aut se dotace týkat nebudou, plán míří na soukromníky.
Na státní peníze ale nedosáhnou ani všichni občané Německa. Příspěvek totiž bude vyhrazený domácnostem s nízkými nebo středními příjmy. Jeho konečná výška se bude odvíjet také od počtu dětí. Větším rodinám by se na elektrické auto přispívalo řádově skoro stovkou tisíc korun.
Novinka se bude týkat nejen čistě elektrických aut, ale taky hybridů. Vláda podle deníku Handelsblatt zároveň pracuje na mechanismu, který by zvýhodňoval nákup aut vyrobených v Evropě. Opatření by tak mělo cíleně pomáhat nejen sociálně slabším domácnostem, ale i místnímu průmyslu.
Německo už jeden dotační program na elektrická auta mělo. V prosinci 2023 ale ze dne na den skončil kvůli rozpočtové krizi, při které vláda někdejšího kancléře Olafa Scholze dělala rozsáhlé škrty. Nečekaný konec „šrotovného“ se okamžitě odrazil na trhu a prodeje elektromobilů po něm výrazně klesly.
Například za poslední měsíc ale v Německu opět výrazně rostly. Ze čtvrt milionu nově registrovaných vozů měla čistě jen elektrický pohon celá pětina z nich. Zároveň se mění tržní podíl jednotlivých výrobců. Zatímco automobilka Tesla v Německu dál ztrácí, prodeje naopak výrazně rostou čínské značce BYD.
Nálada v německém automobilovém průmyslu zůstává napjatá. Podle nové studie institutu Ifo se očekávání předních manažerů proměňují a v listopadu výrazně vzrostl pesimismus co bude dál. Podle institutu to odráží sílící hospodářskou a politickou nejistotu v Německu i ve světě.
Německé automobilky se zatím marně snaží zastavit pokles prodejů v Číně. Tamní trh je pro jejich export zásadní a s nástupem elektromobilů tam začaly posilovat domácí značky. Německé koncerny vedle toho zatěžují i cla a vysoké ceny energií – ať už v jejich vlastních závodech, tak i u dodavatelů.
Jejich situace je přitom zásadní i pro českou ekonomiku, která je se spolkovou republikou úzce provázaná.
Německo chce zároveň prodloužit výrobu spalovacích motorů
Chystaný dotační program sklízí i kritiku. „Spolková vláda vysílá trhu protichůdné signály. Souběžně šlape na plyn i na brzdu,“ řekl deníku Handelsblatt Christian Hochfeld z think-tanku Agora Verkehrsvende, který se zabývá přechodem na klimatickou neutralitu v dopravě.
Hochfeld naráží na to, že Berlín vedle podpory nákupu elektrických aut usiluje také o odložení konce spalovacích motorů. Evropská komise začala svůj dosavadní cíl – podle kterého mají nově vyrobená motorová auta zmizet evropského trhu do roku 2035 – přehodnocovat i kvůli nátlaku kancléře Friedricha Merze.
Tomu jde vedle budoucnosti velkých koncernů taky o zaměstnanost v německých továrnách, které už teď snižují personální stavy. Ať už jde o Volkswagen anebo dodavatele jako je Bosch.
Další kritika přichází od opoziční strany Zelených. Její zástupci mají obavy, že dotační program může být zneužitý – například že dealeři můžou nové elektromobily víc „nacenit“ a příspěvek pro ně bude jen dodatečný zisk. Poslankyně Zelených Paula Piechottová proto nabádá vládu, aby na to myslela při sepisování finálního návrhu.
Opatření musí také ještě schválit Evropská komise. Podobné programy ale běží i v jiných členských zemích. Například Francie cíleně podporuje méně příjmové domácnosti a při nákupu elektrického auta jim může přispět v přepočtu až 170 tisíci korun.
Vedle toho nabízí i klasické „šrotovné“ – tedy bonus za to, když dá majitel sešrotovat relativně nové auto se spalovacím motorem a namísto něj si pořídí elektrické či hybridní.
Česko v tuto chvíli žádné příspěvky na soukromé elektromobily nevyplácí. Firmám ale nabízí mimořádné odpisy, pokud se pro nějaké bezemisní auto rozhodnou.
Nově vznikající vláda zatím žádnou změnu přístupu neavizovala. A to i přesto, že výroba čistě elektrických aut bude usídlená i v Česku – ať už jde o Mladou Boleslav anebo Kolín, kam automobilka Toyota umístí produkci svého prvního evropského elektroauta.
















