Hlavní obsah

Slibované snížení cen v obchodech? „Jsou to lišáci,“ zlobí se nakupující

Foto: Seznam Zprávy

Levnější o 10 haléřů. Podle České obchodní inspekce jde technicky o slevu, odborníci mluví o možném klamání zákazníků.

Reklama

aktualizováno •

Nižší sazba DPH měla zlevnit zboží, zákazníci v obchodech s potravinami však podle ankety Seznam Zpráv podstatnější snížení cen nezaznamenali. Slevy jsou často haléřové a bez informací o nejnižší ceně za posledních 30 dní.

Článek

Jestli jsme na něčem korunu ušetřili, tak jsme ji zase na další položce tratili, říkají zákazníci v obchodech.

Obchodníci v lednu lákají na slevy po snížení DPH na potraviny z 15 na 12 procent. Nakupující, které Seznam Zprávy oslovily ve třech obchodech, ale úspory na účtenkách nevidí.

„Nepozoruji, že by něco zlevnilo. Připadá mi, že to o korunu zdražili a pak zase zlevnili,“ říká reportérovi senior Jaroslav Novák, zatímco na parkovišti skládá nákup do auta.

Milan Švehla, který zrovna na parkoviště vrací košík, je z cen rozčílený. „Začíná mě z toho bolet hlava! Já se o tom nechci ani bavit, dělají si, co chtějí, jsou to lišáci,“ říká s odkazem na matoucí ceny.

Zákazníci reportéra upozornili například na slevy v řádu halířů. Například Lidl červeným poutačem s nápisem „Levnější!“ zvýraznil heřmánkový čaj, který zlevnil z 16 korun na 15,90.

Klamání spotřebitele?

Oslovení odborníci přitom podobné halířové slevy kritizují a uvádějí, že jsou na hraně klamání spotřebitelů. „Já bych to jako klamání osobně viděl, protože reálná sleva tam v podstatě není,“ říká Jan Šůra, právní poradce dTestu, neziskové organizace hájící práva spotřebitelů.

Problémové podle odborníků může být například to, že při platbě v hotovosti se u takto prezentované slevy zaokrouhluje na celé koruny, které představují nejnižší hodnotu používaného platidla.

Jako klamavou praktiku to vnímá i Veronika Odrobinová, zakládající partnerka advokátní kanceláře GT Legal. „Desetníky se neplatí. Cena, kterou zákazník platí, se nemění. Takže 10 haléřů fungovat nebude. Je to vlastně nesprávná informace,“ říká Odrobinová.

Redakce Seznam Zpráv požádala o reakci i zástupce společnosti Lidl. „Sleva 10 haléřů není standardní, jedná se o nedopatření,“ uvedla tisková mluvčí Iveta Barabášová.

Podle mluvčího České obchodní inspekce (ČOI) Františka Kotrby se technicky o slevu jedná. „Nicméně prezentace takové slevy by měla být přiměřená její výši,“ říká a dodává, že prodávající by měl dodržovat zákon, který ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu zboží za posledních třicet dní a vyvarovat se nekalých obchodních praktik.

Jan Šůra upozorňuje na další sporný moment: zákazníka může ovlivnit k nákupu samotná informace, že je zboží ve slevě. A to aniž by posuzoval skutečnou výši slevy.

„Situace, kdy se podnikatelé snaží ovlivnit rozhodnutí spotřebitele, spadá do problematiky nekalých obchodních praktik. A tam těch situací, kdy se jedná o nekalou obchodní praktiku, je popsáno hned několik. Jedná se o neuvedení podstatných informací nebo uvedení zákazníka v omyl,“ zmiňuje právní poradce dTestu.

Víc než půlka kontrol našla chyby

Česká obchodní inspekce během prvního pololetí loňského roku provedla 1142 kontrol zaměřených na plnění informačních povinností při poskytování informací.

Porušení právních předpisů bylo zjištěno podle mluvčího Františka Kotrby ve 668 kontrolách, tedy v 58,5 procenta případů.

„Mezi nejčastější porušení, kterých se prodávající dopustili, patřilo opomenutí uvedení nejnižší ceny výrobku, za kterou byl nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, a výpočet slevy z jiné než nejnižší ceny, za kterou byl výrobek v době 30 dnů před poskytnutím slevy nabízen a prodáván,“ říká mluvčí ČOI.

Uloženy byly ve výsledku za dané období čtyři desítky pokut v celkové hodnotě více než 560 tisíc korun.

Oslovení odborníci zdůrazňují, že právě povinnost zveřejňovat nejnižší cenu za posledních 30 dní prodejci příliš nedodržují, nebo se povinnost snaží vykládat mírněji.

Problém spočívá v tom, že povinnost neplatí u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo má krátkou dobu spotřeby. „Někteří prodejci si to vykládají tak, že to plošně vztahují ke všem potravinám. Z našeho pohledu se jedná jen o některé potraviny, které se prodávají v rámci pultového prodeje, nebo u nichž je uvedeno ‚spotřebujte do‘,“ říká Jan Šůra.

„Záměr byl dobrý, ale je to k ničemu,“ konstatuje Veronika Odrobinová s tím, že danou informaci skoro nikdo neuvádí.

Aktualizace 23.1.: Doplnili jsme reakci společnosti Lidl. Podle mluvčí byla 10haléřová sleva nedopatřením.

Reklama

Doporučované