Hlavní obsah

Slibovaly slevu, zdražily na trojnásobek. I po změně pravidel e-shopy šidí

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Nezákonných nebo neetických fint se slevami letos během Black Friday výrazně ubylo. Stále se však najdou ti, kteří je počítají ze špatných cen a dělají kolem výpočtů tajnosti, uvádí analýza.

Článek

Průměrné slevy se letos během akce Black Friday pohybovaly okolo 20 procent. Jednotlivě se dostaly až ke 30 procentům. Nic závratného, v minulých letech byly slevy i dvojnásobné. Ovšem letos jsou pravdivější než kdykoliv v minulosti.

Z analýzy, kterou už tradičně přinesla služba Hlídač shopů ve spolupráci se startupem Apify, vyplývá, že e-shopy letos poprvé v plné míře promítly do svých cenových strategií nová evropská pravidla pro ochranu spotřebitele, kdy slevy musejí počítat z minimálních cen nejméně za posledních třicet dní.

Přes pozitivní posun se stále našli hříšníci, a to i mezi velkými jmény, konstatuje průzkum, který sleduje historii cen zboží na internetu.

„Šest let bojujeme proti nekalým praktikám a jsme rádi, že zákazníci mají konečně oporu v zákoně. Jsme rádi, že největší e-shopy, jako je Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz, uvádějí slevy správně, ale překvapuje nás, že další velké e-shopy, jako je Okay.cz nebo Kaufland.cz, změny zatím vůbec nereflektují,“ shrnul Jakub Balada ze společnosti Apify.

Jaké jsou obecně největší přešlapy? Některé internetové obchody slevy počítaly z cen, za které nikdy předtím neprodávaly. Část obchodníků na webu neuvedla původní ceny, z nichž slevy vypočítala. Objevily se také případy, kdy marketingová sleva dokonce reálně znamenala zdražení zboží.

Foto: Hlidacshopu.cz

Analýza slev – Black Friday 2023.

Zároveň se objevil nový nešvar – někteří se snažili obejít zákon používáním slevových kuponů. „S novým zákonem se s nimi doslova roztrhl pytel. A většinou jsou používány špatně. Nepracují s minimálními cenami, nebo jejich výše obchodníci nezapočítávají do nejnižší ceny před danou slevovou akcí,“ říká Balada.

Velká část e-shopů se na nová pravidla připravila, zejména pak ti největší online hráči, jako je Alza, CZC.cz či Mall.cz. Velmi dobře dopadly ve srovnání i Lidl.cz a KnihyDobrovsky.cz.

Nejhorší výsledky mělo ve srovnání tržiště Kaufland.cz. Podle analýzy byla průměrná uváděná sleva na internetové stránce Kaufland.cz 31 procent, ale reálná sleva podle dat zmíněného srovnávače odpovídala pouze pěti procentům.

Problém podle analýzy je, že e-shop neuvádí u některých „zlevněných“ produktů minimální cenu před akcí a slevy se počítají z doporučené prodejní ceny. To je zjevné při pohledu na nabízené produkty na stránkách řetězce. Výpočet z doporučené maloobchodní ceny přitom podle analýzy jasně indikuje porušení zákona o ochraně spotřebitele.

„Doporučená cena je prodejní cena, kterou obvykle udává výrobce, když na začátku uvádí zboží do prodeje,“ vysvětluje Balada. Zejména u rychle stárnoucí elektroniky vůbec nemusí odpovídat běžné tržní ceně.

Kaufland na svém tržišti nabízel vojenskou síť Lov Como Net Cover, zlevněnou z 3889 Kč na 3489 Kč, analýza však tvrdí, že se do 13. listopadu prodávala za 852 koruny. Ve skutečnosti tak produkt zdražil o více než 300 procent.

Foto: Hlidacshopu.cz

Vojenská síť na tržišti Kaufland se zavádějící slevou.

„Ceny si prodejci stanovují samostatně. Od 15. listopadu je za akčních podmínek k dispozici celkem téměř 550 položek,“ vyjádřila se společnost Kaufland k akci Black Week, která končila 28. listopadu. „Black Week nenabízí na webu žádné paušální slevy, nikde ani neinzerujeme, že jde o slevu 30 procent. V průměru však mohou zákazníci očekávat úsporu 13 procent,“ dodala. Firma však vůbec nevysvětlila, proč jsou uváděné slevy počítány z doporučených prodejních cen.

Přešlapu se dopustilo také tržiště Allegro.cz, které zlevnilo tyčový mixér Adler 800W z 529 na 449 korun, ale z historických dat vyplývá, že ještě 27. 10. byl tentýž produkt prodáván také za 449 Kč.

„Děkujeme za upozornění na vzniklý problém, jedná se o ojedinělý případ způsobený technickou chybou. Nabídku jsme z kampaně obratem odstranili a chybu, která za ní stojí, již aktivně řešíme,“ reagoval mluvčí Mall.cz a Allegro.cz Jakub Charvát.

I jinde jde zjevně o ojedinělou chybu. Například holicí strojek Braun Series 3 3010s se na webu Lékárna.cz prodával za 2379 Kč a slevu 20 procent nabízel po odečtení v nákupním košíku. „Informace o minimální ceně před akcí ale chybí. Ta je mimochodem 1999 Kč, takže produkt je prakticky o stejných 20 % zdražen,“ stojí v analýze.

Podle internetové lékárny jde o ojedinělý exces. „Interní systémy má Lékárna.cz nastavené přesně dle platné legislativy, u uvedeného produktu bohužel vznikla malá procesní chyba, kterou jsme nyní díky Hlídači shopů odhalili,“ uvedla mluvčí Romana Žatecká. Hlídač shopů konstatoval, že průměrná výše deklarovaných slev odpovídá slevám reálným – 22 procent.

Obchodníci inzerující zvýhodněné nabídky mají povinnost slevy vypočítávat z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali a nabízeli v posledních 30 dnech. Za porušení těchto povinností jim hrozí ze strany České obchodní inspekce pokuta až pět milionů korun. V případě nekalých obchodních praktik hrozí citelně vyšší sankce až do výše čtyř procent celkového ročního obratu, případně do 50 milionů korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované