Hlavní obsah

Testování ve školách letos vyšlo na 360 milionů

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Ve školách se od začátku roku podařilo zachytit 66 tisíc covid pozitivních žáků a pracovníků škol. Některé antigenními, další PCR testy. Dohromady s konfirmačními testy stát za testování ve školách zaplatil 360 milionů korun.

Článek

S koncem pracovního týdne se uzavřela povinnost testování ve školách, alespoň prozatím. Seznam Zprávy zhruba vyčíslily, na kolik od ledna testování ve školách stát vyšlo. Jde o 360 milionů korun. Částka se skládá z výdajů na nákup použitých antigenních testů Ministerstvem školství a samotnými školami, úhrad za PCR testy a platby pojišťoven za odběry a vyhodnocení konfirmačních testů.

Ministerstvo školství koupilo na začátku prosince 12,2 milionu antigenních testů za 204 milionů korun. Z dodávky se nevyužilo asi dva miliony testů. K tomu ale MŠMT na základě rozhodnutí vlády přikoupilo ještě 14 milionů testů v částce 195 milionů korun. I s nevyužitými testy tak stát za testování ve školách utratil zhruba 600 milionů korun.

„Testy zůstanou uskladněny ve skladech SSHR k využití dle rozhodnutí státu a potřeb jednotlivých resortů,“ říká mluvčí MŠMT Aneta Lednová k zatím nevyužité zásobě testů. Původně se počítalo, že bude testování probíhat pravidelně dvakrát týdně. Už od 17. ledna se ale ve školách testovalo jen jednou týdně.

Testy ale Ministerstvo školství zajistilo jen pro žáky, zaměstnancům je musely školy zakoupit samy. Dohromady bylo od začátku roku potřeba pro pracovníky škol 1,5 milionu testů. Při ceně 30 korun za kus jde o částku 45 milionů korun.

V případě pozitivního antigenního testu pak měli žáci i pracovníci škol povinnost absolvovat konfirmační PCR test, na rozdíl od pracovníků ve firmách, kterým od 17. ledna stačilo zůstat pět dní v karanténě. Z dat Ministerstva zdravotnictví lze odhadnout, že takových indikovaných testů ve školách mohlo být 130 tisíc. Zdravotní pojišťovny tak přímé úhrady vyšly zhruba na dalších 100 milionů korun.

Některé školy rovnou využívaly PCR testy. V takovém případě měly nárok na příspěvek 200 korun za test. Celkem jich školy vykázaly 263 tisíc, zhruba tedy za 50 milionů korun. Zároveň ale příspěvek nemusel vždy stačit, a ředitel nebo zřizovatel tak ještě za PCR testy doplácel.

Ze skoro 60 tisíc pozitivních žáků se potvrdila jen část

Celkem se díky testování podařilo odhalit 59 tisíc pozitivních žáků a téměř 7 tisíc učitelů, pedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. Většina škol využívala antigenní testy – z celkového počtu pozitivních PCR testy posléze potvrdily 52 (u žáků) a 60 procent (u učitelů) primárních záchytů. Vychází to z dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky.

Při posledním kole testování v tomto týdnu se přišlo na 5451 covid pozitivních žáků a 609 zaměstnanců škol. Výsledky tak potvrzují, že vlna omikronu skutečně opadla. Maximální hodnoty ukázalo testování v posledním lednovém týdnu. PCR testy se potvrdilo 16 627 nákaz.

„Plošné testování v době nástupu a průběhu vlny nakažlivé varianty omikron umožnilo eliminovat zdroje nákazy a zásadně zpomalit její nekontrolovatelné šíření ve školních a firemních kolektivech. Díky tomu se nákaza v raných fázích nešířila mezi zranitelnou skupinou obyvatel, což se kladně projevilo také na nižším počtu hospitalizací,“ vysvětluje přínos screeningového testování ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Z informací, které ministerstvo zveřejnilo, vyplývá, že pozitivita se v prvních týdnech potvrzovala u zhruba 30 procent pozitivních antigenních testů, s přibývající virovou náloží v populaci ale stoupala. Na základních školách byla nejvýše téměř 58 procent, u středoškoláků 62 procent. U pedagogů se nákaza projevila nejvýše v 60 procentech týdenních testů.

Odborníci již dříve upozorňovali na nižší přesnost antigenních samotestů ve srovnání s testy prováděnými zdravotníky nebo s metodou PCR, při vyšších počtech nakažených se ale i přesnost testů zvyšuje. Při testování zaměstnanců šlo na potvrzující test zhruba 55 procent, pozitivita se potvrdila u více než 84 procent z nich.

Reklama

Doporučované