Hlavní obsah

Uzavřeno. Policie rozhodla, zda v další kauze stíhat Babiše za Čapí hnízdo

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Policista prověřující podezření kolem reklamy na Čapím hnízdě uzavřel případ.

Reklama

Policie dokončila práci na druhé větvi kauzy Čapí hnízdo. Týká se podezření, že společnosti spadající pod Agrofert platily farmě u Olbramovic nadhodnocené částky za reklamu.

Článek

Pražský policista Pavel Mikšovský po čtyřech letech uzavřel prověřování kauzy, v níž zjišťoval, jestli firmy z holdingu Agrofert neplatily společnosti Farma Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu.

Jak pro Seznam Zprávy potvrdily zdroje obeznámené s průběhem prověřování, vyšetřovatel po několika týdnech sepsal konečné rozhodnutí, jak dále postupovat a zda někoho trestně stíhat.

V pátek odpoledne bude podle informací Seznam Zprávy dokument odeslán z pražské policie městskému státnímu zastupitelství.

Úřady informace Seznam Zpráv nepopřely, ale zároveň se k nim nechtějí vyjádřit. Není tedy známa hlavní informace – zda policista navrhl prověřování odložit, či zda by podle něho mělo být zahájeno ve věci trestní stíhání.

Mluvčí pražské policie Jan Daněk se vyhnul odpovědi odkazem na to, že není k informování oprávněn. „Právo na poskytování informací má v této věci vyhrazeno Městské státní zastupitelství v Praze,“ napsal Daněk.

Městské státní zastupitelství se chce oficiálně vyjádřit až v pondělí. „Pokud nastane situace, že bude prověřování skončeno, poskytnu odpovídající krátké vyjádření, a to nejdříve v příštím týdnu,“ uvedl mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

Návrh policie bude nyní dozorující žalobce František Partík zkoumat. Může návrh vyšetřovatele akceptovat, ale také může dokument vrátit a nařídit další doplnění vyšetřování.

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1 100 billboardů na celý rok nebo dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Pokud by byly takovéto částky za reklamu ve středočeském areálu nepřiměřené, pak by podle vyšetřovatelů mohlo docházet ke krácení daně. Zadavatelé reklamy si totiž výdaje na reklamu dávají do nákladů, o něž pak snižují daňový základ.

Seznam Zprávy už dříve také napsaly, že několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Andrej Babiš je kvůli Čapímu hnízdu už obžalován. Jde o případ, kde se podle obžaloby podílel na spáchání dotačního podvodu. Začátek procesu s Babišem je nyní stanoven na 12. září. Spolu s bývalým premiérem a předsedou hnutí ANO je obžalována bývalá manažerka Agrofertu Jana Mayerová (Nagyová).

Reklama

Doporučované