Článek
Už přes dvě desítky let Český kraj rozděluje otázka, zda postavit plánovanou rychlostní silnici z Úlibic do Turnova kratší severní variantou, která by ale vedla pod Troskami mezi dvěma územími místní chráněné krajinné oblasti, nebo delší jižní cestou.
Zatímco tu upřednostňují ekologové a aktivisté, pro severní variantu jsou dlouhodobě Liberecký kraj i Ministerstvo dopravy. Prošla si rozsáhlým řízením a za tři roky let by se mohlo začít stavět.
Jako nejvhodnější ji určila třeba studie proveditelnosti, která v roce 2008 přinesla komplexní srovnání variant. V závěru na základě několika ukazatelů ekonomické efektivity uvedla, že právě severní varianta vychází nejlépe.
Odlišné výpočty
Jenže jak se nyní ukazuje, ve studii jsou nesrovnalosti. Ačkoli z tabulky v souhrnné zprávě vyplývá, že podle metriky NPV (čistá současná hodnota) by vyšla nejlevněji severní varianta, výpočty v jiné části ukazují odlišná čísla. Podle nich je v této kategorii naopak nejméně nákladná jižní varianta.
Rozporu si léta nikdo nevšiml. Odhalil ji až letos Jiří Zeman, ekonomický konzultant, který v oblasti Českého ráje žije. „Podle původního výpočtu ekonomické efektivnosti tedy vyšla podle každého kritéria jako nejlepší jiná varianta. Z toho nelze dovodit, že nejvýhodnější je varianta sever,“ hodnotí to Zeman.
Firma Valbek, která studii vypracovala, následně ve svém vyjádření pro Liberecký kraj chybu uznala. „Souhlasím s tvrzením p. Zemana, že mezi jednotlivými přílohami studie došlo k rozporu, výsledky prezentované v Průvodní zprávě nejsou v souladu s výsledky v Ekonomickém hodnocení proveditelnosti,“ uvedl technický ředitel Karel Dusbaba ve vyjádření firmy pro kraj, které mají Seznam Zprávy k dispozici.
Dodal, že s ohledem na časový odstup lze o důvodu nesouladu „pouze spekulovat“. Odhaduje ale, že v souhrnné tabulce „omylem“ zůstaly hodnoty ze starší verze posouzení před úpravou výpočtu.
Dusbaba si každopádně stojí za tím, že i po opravě výsledků v souhrnné tabulce by doporučení zůstalo stejné - tedy že je z pohledu ukazatelů severní varianta nejvhodnější.
Přípravy na stavbu pokračují
Chybu ve studii po analýze potvrdilo i Ministerstvo dopravy. I podle něj ale na konečný výběr varianty neměly špatné údaje v tabulce vliv. „Je dobré zdůraznit, že severní varianta byla vybrána jako nejlepší vhodná k dalšímu sledování a rozpracování z vícero důvodů. Navíc při rozhodování nehraje roli jen pohled na ekonomické parametry stavby,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.
„Potvrzujeme, že i nadále po výběru se jedná o variantu s nejlepšími dopravně-inženýrskými dopady do navazující dopravní soustavy státu. Jedna z klíčových výhod této varianty je, že plně obsluhuje území podél dnešní I/35, její výstavbu lze smysluplně v čase etapizovat a její realizací dochází k významnému zkrácení cestovních dob řidičů,“ dodal.
Náměstek hejtmana Libereckého kraje pro životní prostředí a zemědělství Jiří Klápště (TOP 09), mimo jiné bývalý šéf CHKO Český ráj, míní, že ačkoli by byla jižní varianta pro chráněné území citlivější, zásadní je vyřešit nadměrnou dopravu na stávající silnici mezi Jičínem a Turnovem, kvůli které místní města a obce trpí hlukem.
„Nemá smysl se zabývat minulostí a tím, jestli náhodou nějaký výpočet byl nepřesný. Severní varianta byla řádně a v souladu s příslušnými zákony projednána se všemi dotčenými orgány státní správy, obcemi i občany a zanesena do územně plánovacích dokumentací (zásad územního rozvoje a územních plánů),“ dodal.
I Ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že zjištění nic nemění na plánování severní varianty. „Severní varianta prošla všemi potřebnými procesy a je schválena všemi dotčenými orgány. ŘSD proto pokračuje v přípravě právě této trasy,“ napsala mluvčí Kamila Zahálková.
Dodala, že na čtyřech úsecích plánované silnice už probíhají přípravné práce, dvě technicky náročnější části vyžadují dokončení hydrogeologického a geologického průzkumu. Samotná stavba by mohla začít v roce 2028. Náklady se odhadují na 24 miliard korun bez DPH.
Tento termín úřady tlačí i pro to, že zhruba do tří let bude hotová dálnice D35 z Hradce Králové do Úlibic, což přinese další významnou dopravní zátěž na stávající trase. „Jakékoli diskuse o nové (např. jižní) trase by znamenaly ztrátu dalších přibližně 15 až 20 let, po které by doprava dále proudila přes obce na stávající trase I/35, což je pro Liberecký kraj obtížně představitelné,“ dodal náměstek hejtmana Klápště.
Jižní trasa je logičtější, míní prezidentův poradce
Jižní variantu dlouhodobě prosazuje část místních a ekologických aktivistů sdružená do skupiny SOS Český ráj. Podle ní by silnice narušila krajinný ráz a volný přechod živočichů mezi dvěma částmi nejstarší české CHKO. Aktivisté také upozorňují, že podle jejich výpočtů je jižní varianta výrazně levnější. Nadměrnou dopravu ve městech na severní cestě by chtěli vyřešit obchvaty.
„Je absurdní, že nikdo z oficiálních míst tuto chybu neodhalil a přišel na ni ji jeden soukromý analytik o tolik let později. Přitom v tom létají desítky miliard korun,“ řekl mluvčí iniciativy SOS Český ráj Jan Piňos. Aktivisté upozorňují i na to, že stát tak jako tak plánuje zkapacitnění dvou třetin jižní varianty.
Do sporu se letos vložil i prezident Petr Pavel, jehož poradce, bývalý ministr životního prostředí Ladislav Miko, považuje dlouhodobě jižní variantu za „logičtější“. Pavel se podle jeho kanceláře zasazuje o to, aby byla případná stavba výrazně nenarušila krajinný ráz.
Námitky aktivistů ale odmítá Ministerstvo dopravy. „Tato trasa (jižní varianta, pozn. red.) není a nebude nikdy náhradou pro cesty v relaci Liberec – Turnov – Jičín – Hradec Králové, které tvoří přirozenou mezikrajskou spojnici. Debata o ‚Jižní‘ či ‚Severní‘ variantně není aktuální, silniční stavby budou připravované v souladu s platnými zásadami územního rozvoje krajů a územními plány obcí,“ napsal už v srpnu Seznam Zprávám mluvčí resortu František Jemelka.
„Nápad ve stylu ‚silnici postavte, ale ne u nás‘, který navrhuje vést novou trasu oklikou přes Mnichovo Hradiště, zapomíná na dvě věci. Zaprvé: v úseku u Sobotky zasahuje tato trasa do Českého ráje stejně jako v případě severní varianty u Turnova. A zadruhé: auta dají vždy přednost nejkratší trase z Jičína do Turnova, tedy po stávající silnici, která prochází celou řadou obcí. Návrh řešit věc obchvaty těchto obcí je tedy jen výkřikem do tmy,“ uvedl tehdy hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).


















