Hlavní obsah

„Viděla jsem i tanga na SPZ,“ popisuje řidička vozu na kontrolu parkování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Jan Novák

Na střeše vozu jsou umístěné přesné GPS přístroje, poziční systémy, akcelerometry a servery, které data rovnou analyzují a vyhodnocují.

Řidiči vymýšlejí nejrůznější fígle, jak neplatit parkové v hlavním městě. Své o tom ví řidička monitorovacího vozu, denně najezdí stovky kilometrů. Přečtěte si reportáž ze série Jak se žije v Česku, tento měsíc se věnuje dopravě.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Lidé si vás více všímají. Jsou zvědaví. Zvláštně koukají na auto i na mě. Na auto proto, že mám na střeše ty kamery, a na mě proto, že řídí ženská. Spíš by čekali chlapa,“ popisuje čtyřiadvacetiletá řidička monitorovacího auta Dominika.

Projíždíme ulicemi kolem pražské Letné. Dominiččin úkol je prostý – sledovat navigaci a jezdit podle ní. Zbytek obstará sofistikovaný systém na střeše vozu.

Řídí ho už půldruhého roku. Osm a půl hodiny denně. Řízení ji baví, takže ideální práce. Skoro ideální.

„Lidé na mě reagují blbě. Od nadávek, po vybržďování, najíždění do protisměru. Občas si říkám, čeho všeho jsou lidé schopní,“ popisuje Dominika a přidává nedávný příklad.

„Pán mi na benzince začal nadávat, že jsem bonzák, jestli mě to baví práskat auta. Není to úplně příjemné, ale co naděláte. Jsou týdny, kdy si vás nikdo nevšimne, a jsou týdny, kdy vylezete z auta a létají nadávky,“ zmiňuje.

Skočí před auto, aby to stihli

V paměti loví i pozitivní zážitky.

„Jeden pán přinesl kolegyni pití, protože mu pomohla zaplatit parkování přes aplikaci,“ vzpomene si po delším přemýšlení. Na druhou stranu o zábavné historky nouzi nemá.

„Někteří lidé chtějí zakrýt SPZ vlastním tělem. Zprvu jsou udivení, že mě vidí, pak běží ke svému autu a někdy skočí i před něj, aby to stihli,“ vypráví s úsměvem Dominika.

Samozřejmě potkává auta se zakrytou SPZ, aby se řidiči vyhnuli pokutě. Hovořit se jí o tom ale moc nechce, aby nebyla návodná.

„Zakrývají to vším možným. Od nalepování listů nebo zaplácávání sněhem až po spodní prádlo,“ vyjmenovává různé způsoby.

„Viděla jsem tanga na SPZ. Opravdu. Na Praze 7. Nejvíc vtipné na tom bylo, že nebyla tak velká, že z toho ta SPZ stejně koukala,“ zmíní poněkud kuriózní příklad.

„Každý se mě ptá, jestli není nějaký fígl, jak neplatit modrou zónu. Vždycky říkám, že my jsme jen řidiči. Vezmeme auto, jezdíme po Praze a po osmi hodinách ho zas vrátíme. Vidíte sám, mám navigaci a jedu. Zbytek je na přístrojích na střeše,“ krčí rameny.

Počty evidovaných přestupků v Praze

Za první čtvrtletí letošního roku přijala pražská městská policie od Technické správy komunikací celkem 290 tisíc podnětů na přestupky. Z toho vyhodnotila, že ve 253 tisících případech se opravdu jedná o přestupek a na jednotlivé městské části bylo předáno 253 tisíc oznámení o přestupku.

Ty zbývající případy – 37 tisíc  jsou například situace, kdy strážníci zjistili, že vozidlo stojí mimo zónu parkovacího stání nebo je v zóně přenosné dopravní značení zneplatňující daný úsek, či se dodatečným ověřením zjistilo, že řidič zaplatil.

Technické detaily zná Petr Bělohlávek, ředitel firmy Iterait, která monitorovací vozy osazuje.

„Uvnitř monitorovacího kitu jsou tři velké kamery, které vytvářejí panoramatický snímek o šíři 180 stupňů. Z boku jsou ještě dvě menší, které zaznamenávají 3D hloubkovou mapu, a dva infračervené přísvity kvůli jízdě v noci,“ ukazuje na střechu bílého plug-in hybridu.

Na střeše jsou umístěné přesné GPS přístroje, poziční systémy, akcelerometry a servery, které data rovnou analyzují a vyhodnocují.

Trasu monitorovacích automobilů určuje umělá inteligence.

„Všechno se snažíme mít maximálně zautomatizované, takže řidiči ani dopředu nevědí, kudy to auto trasu naplánuje. Máme na to vytvořený algoritmus, podle něhož se nedá tipovat dopředu, kudy vůz pojede třeba v pondělí ráno,“ popisuje Petr Bělohlávek.

Práce pro centrální mozek

Data, která auta naberou, automaticky, strukturovaně a anonymně putují na servery Technické správy komunikací a tam se vyhodnocují.

„Říkáme tomu centrální mozek, v němž se scházejí všechna data o placeném parkování a součástí je i registr parkovacích oprávnění – tedy třeba rezidentní, abonentní, pečovatelský, jsou tam zaznamenány vozy IZS a tak dále,“ popisuje zase svou část monitoringu parkování mluvčí TSK Barbora Lišková.

„Když systém vyhodnotí, že by mohlo jít o přestupek, vyžádá si od monitorovacího auta důkazní balíček, což je série pěti až šesti fotografií. Bývá na nich fotka ulice, svislé i vodorovné dopravní značení, umístění vozu plus obě jeho SPZ,“ uvádí Barbora Lišková.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Interiér monitorovacího auta je až na monitor u palubní desky zcela obyčejný.

Balíčky o přestupku se nějakou dobu validují, třeba kvůli případnému výpadku banky a po čase se přesunou ke zpracování. To zase spadá pod městskou policii.

„Slovo přestupek je nutné dát do uvozovek, protože balíčky jsou před takzvaným vyhodnocením,“ popisuje další část procesu mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.

„Samotné vyhodnocení pak provádí strážníci. Pokud je vyhodnocen pozitivně, tedy je čitelná SPZ a vozidlo skutečně stojí v zóně placeného stání, zanesou ho do systému, ztotožní se majitel vozidla a přestupek se oznámí správnímu orgánu, kterým je úřad příslušné městské části,“ popisuje.

Dle dat pražské městské policie plyne, že nejvíc přestupků dostávají řidiči na Praze 1, 2 a 3.

Přestupky dle městských částí Prahy

oblast – městská částPřijato na MPZ toho podezření na přestupekOznámení přestupku na příslušnou MČ
P140 25335 34835 289
P239 75435 59335 548
P340 79035 29635 248
P422 38719 78819 769
P524 43121 18221 154
P620 03116 76516 742
P718 71416 40816 386
P834 70130 70630 665
P922 07818 60218 572
P1024 16820 92220 894
P13121115115
P16545353
P182 7352 5002 497
P22938282
Celkový součet290 310253 360253 014

Zdroj: Městská policie hlavního města Prahy

Denně křižuje Prahu 16 monitorovacích automobilů, a to v podstatě nonstop. Za pracovní den detekují zhruba 300 tisíc aut.

„Část lidí, kteří za parkování platí, má radost, že u nich monitorovací auta jezdí, a pak jsou tu ti, kteří naše auta nenávidí a považují nás za bonzáky. Tak to prostě holt je,“ shrnuje Petr Bělohlávek.

Jak se žije v Česku

Foto: Seznam Zprávy

Série Seznam Zpráv.

Seznam Zprávy vyrážejí do měst a obcí, aby zjistily, jak se vám v České republice žije. Zajímá nás, jak zvládáte zdražování, jak bydlíte, jaké máte příležitosti k práci. Celoroční projekt vychází z interních dat datového týmu a průzkumů společnosti IPSOS.

Všechny díly série naleznete ve speciálu „Jak se žije v Česku“.

Chcete se do projektu Jak se žije v Česku zapojit? Dejte nám vědět, kde se potýkáte s problémy. Svoje tipy pište na e-mail: pribehy@sz.cz.

Doporučované