Hlavní obsah

Doprava v centru Prahy se jeho uzavřením zrychlí, dušuje se Hřibův náměstek

Foto: Shutterstock.com

Až bude dostavěný okruh, můžeme se bavit o zavření centra, oponují náměstkovi pro dopravu koaliční partneři.

Reklama

Studie ukázala, že se pro většinu lidí doprava přes centrum díky uzavírce zrychlí, říká pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Článek

Studie trvalé uzavírky centra Prahy je témeř hotová. Radní Adam Scheinherr ji chce během několika týdnů představit koaličním partnerům. Náměstek primátora pro dopravu věří, že je přesvědčí, aby centrum pro auta uzavřeli.

„Velká města jako New York, Los Angeles, Birmingham nebo Ghent zavádějí pěší zóny v centrech na významných automobilových komunikacích. Myslím, že bychom měli jít s tímto trendem,“ řekl Scheinherr pro Seznam Zprávy.

Uzavírka se týká průjezdu přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Už v listopadu byl průjezd dočasně uzavřený kvůli nutné opravě tramvajové trati. Praha uzavírku využila k naměření dat, o kolik se zlepšila kvalita vzduchu a zrychlil provoz tramvají a jak moc naopak zpomalila doprava na jiných klíčových místech, jako jsou výjezdy z tunelu Blanka nebo Ječná ulice.

„Z pozorování bylo okamžitě vidět, že to mělo obrovský přínos pro plynulost tramvajové dopravy, která je nejvytíženější přes Malou Stranu, i na Smetanově nábřeží, přes které vedou páteřní linky. Víme, že tam jezdí mnohem více lidí v tramvajích a chodí pěšky, než jezdí v automobilech,“ vysvětluje Shcheinherr. Uzavření ulic pro auta podle něj cestování pro většinu lidí zrychlí, oproti autům totiž tramvaje převážejí mnohem více lidí.

Studie má představit i „alternativní scénáře“. Auta by například mohla jezdit přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží ve chvílích, kdy je z důvodu rekonstrukce nebo dopravní nehody uzavřený tunelový komplex Blanka. Podle Scheinherra bude dokument hotový v řádu týdnů, poté ho člen klubu Praha sobě představí koaličním partnerům.

„Doufám, že je přesvědčím, že do toho máme jít,“ říká Scheinherr.

Až bude okruh

A tady může být kámen úrazu. Zatímco třeba radní pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN) je zastáncem uzavření centra, jeho kolega a předseda zastupitelského klubu TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu Jiří Pospíšil (TOP 09) je odpůrcem omezení.

„My si počkáme na tu studii, ale obecně platí, že nepodporujeme uzavření centra. Uzavírky zkomplikují dopravní situaci v Praze. To jsme voličům neslibovali. Radši bychom, aby se energie odboru dopravy zaměřila na investice,“ řekl Pospíšil pro Seznam Zprávy. „Až bude hotový okruh, tak lze mluvit o uzavírání, to vám řekne každý odborník,“ dodal.

Starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN) pro Seznam Zprávy uvedl, že omezení dopravy podporuje, a to případně i před dokončením okruhu.

„Ale opatření musí být přátelská k rezidentům a nesmí je nikterak omezit v pohybu,“ uvedl Hejma. „Ze strany hlavního města Prahy mě zatím nikdo o připravovaných opatřeních neinformoval,“ dodal.

Zastupitelstvo první městské části už v červnu 2015 schválilo usnesení, které požaduje omezení tranzitní automobilové dopravy na Malé Straně a na Starém Městě. Na toto usnesení odkazuje i náměstek Scheinherr.

Jenže stejné usnesení schválila i rada hlavního města už v roce 2013 za primátora Tomáše Hudečka (TOP 09). K uzavření centra pro automobily ale nedošlo. A to ani po zprovoznění tunelového komplexu Blanka v roce 2016.

Sedm let po usnesení rady hlavního města se přes historické centrum jezdí dál. A s dokončením městského okruhu se počítá nejdříve za více než deset let.

Podle Scheinherra nakonec postoj Prahy 1 není klíčový.

„Tohle jsou komunikace, které jsou v naší správě,“ uzavírá Scheinherr.

Reklama

Doporučované