Článek
Automobilový průmysl se obává nového nařízení, které přichází z Číny. Od 8. listopadu budou zahraniční firmy potřebovat souhlas čínské vlády, budou-li chtít ze země vyvážet kovy vzácných zemin.
Tyto suroviny jsou klíčové pro výrobu automobilových součástek včetně motorů, bočních zrcátek, olejových čerpadel, stěračů, senzorů úniku paliva či brzdění. Ještě větší roli hrají v elektromobilitě.
Nový čínský seznam pro kontrolu vývozu podle agentury Reuters zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium, které se používají právě při výrobě automobilů. Země také zavedla vývozní omezení na lithium-iontové baterie a bateriové materiály, což vyvolává obavy u dodávek pro elektromobily.
Některé automobilky se obávají, že by to mohlo vést k nedostatku dílů a uzavírání závodů. „Mohou nás zavřít za dva měsíce, celý automobilový průmysl,“ řekl Ryan Grimm, viceprezident pro nákup a rozvoj dodavatelů ve společnosti Toyota Motor.
Škoda Auto se podobné situace neobává. „Koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, nezajišťuje přímý nákup vzácných zemin. V současné době je dodávka dílů obsahujících tyto materiály stabilní a neevidují se žádné výpadky. Naši dodavatelé úzce spolupracují se svými subdodavateli na zajištění potřebných vývozních licencí,“ říká tisková mluvčí automobilky pro český trh Michaela Sklenářová.
Negativní scénář v Česku nehrozí ani podle Sdružení automobilového průmyslu. „Situaci kolem vývozních licencí na vzácné zeminy sledujeme, ale v tuto chvíli ji nevnímáme za tak závažnou, jako byly dopady čipové nebo covidové krize,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
„Od našich členů zatím nemáme informace o konkrétních výpadcích či ohrožení výroby. Tuzemský autoprůmysl se z předchozích zkušeností poučil a firmy dnes reagují proaktivně – budují zásoby, diverzifikují dodavatele a jsou v úzkém kontaktu se svými partnery,“ dodal. Zatím je podle něj tuzemský sektor z pohledu dodávek kovů vzácných zemin stabilní. „Věříme, že konstruktivní přístup a mezinárodní spolupráce pomohou předejít vážnějším komplikacím,“ dodává Petzl.
Svaz německého automobilového průmyslu VDA už minulý týden varoval, že nová omezení na vývoz kovů z Číny budou mít dalekosáhlé dopady na dodávky dotčených produktů do Německa i do celé Evropy.
Bruno Gahery, prezident dodavatelské společnosti Bosch pro Francii, Benelux, západní a jižní Evropu, očekává, že se automobilový průmysl před čínskou uzávěrkou „předzásobí vzácnými zeminami“.
Světové automobilky se nyní snaží zajistit dodávky těchto surovin jinde. „Situace je velmi napjatá,“ uvedla šéfka německého dodavatele kovového prachu NMD Nadine Rajnerová. Upozornila, že v některých zemích, například ve Švédsku, je sice velké množství kovů vzácných zemin, chybějí ale kapacity pro jejich těžbu a zpracování.
A pokud jde o těžké kovy vzácných zemin, Čína podle Rajnerové kontroluje 99,8 procenta globální rafinérské kapacity, takže alternativní zdroje jsou zanedbatelné. „Máme prakticky vyprodané zásoby a omezené zásoby,“ uvedla.
Vzácné zeminy lze recyklovat ze starých aut, ale toto odvětví je teprve v plenkách. Společnost Neutral podporovaná Renaultem v současné době recykluje vzácné zeminy ze 400 000 aut ročně ve Francii a má smlouvy s 15 značkami v Evropě. „Výzvou je však rozšíření těchto aktivit,“ uvedl generální ředitel společnosti Neutral Jean-Philippe Bahuaud.
Konzultační společnost AlixPartners odhaduje, že Čína kontroluje až 70 procent celosvětové těžby vzácných zemin, 85 procent rafinérské kapacity a přibližně 90 procent výroby slitin a magnetů z kovů vzácných zemin.
Chystané omezení čínského vývozu dalo vzpomenout na nedostatek čipů, který brzdil výrobu v automotivu během covidové pandemie. Že jsou moderní součástky do aut závislé na čínské výrobě, znovu připomněl i spor o čínskou společnost Nexperia.
Tu převzala nizozemská vláda, protože se obávala o duševní vlastnictví. Peking na tento krok reagoval zákazem vývozu hotových výrobků této firmy – a jedním z produktů jsou i čipy pro automobily. Ty sice nejsou „chytré“, ale auto se bez nich neobejde.
Německý deník Bild spekuloval, že právě roztržka kvůli Nexperii stojí za pozastavením výroby ve Volkswagenu. Automobilka však uvedla, že odstávku ve výrobě klíčových modelů Golf a Tiguan „dlouho plánovala“.
„Pokud se nepodaří v krátké době vyřešit přerušení dodávek čipů Nexperia, mohla by tato situace v blízké budoucnosti vést k výraznému omezení výroby, případně dokonce k jejímu zastavení,“ varovala však prezidentka Svazu německého automobilového průmyslu Hildegard Müllerová.