Hlavní obsah

Tak šetří ve firmě. Vyměnili žárovky a uspořili energii pro 25 domácností

Záznam Byznys Clubu na téma udržitelný byznys.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

15. 6. 8:00
aktualizováno • 15. 6. 15:37

Firmy se snaží ušetřit na energiích, jejichž ceny lámou rekordy. Buď jdou cestou úspor, nebo zvažují instalaci nových solárních elektráren. Výsledek však bude stejný – byznys, který bude šetrnější a udržitelnější.

Článek

Udržitelnost je pro nás především efektivita, shodli se hosté Byznys Clubu, který se konal v Hradci Králové a jehož tématem byla právě udržitelnost. Shodli se na tom představitelé společností Petrof, USSPA, Farmet nebo Tereos TTD.

V dnešní době drahých a ještě dražších energií se však udržitelnost a efektivita velmi úzce pojí také s úsporami energií. A firmy to dobře vědí.

„Výměnou světel v celém podniku nyní ročně šetříme 63 tisíc kilowatthodin elektrické energie,“ uvedla Kateřina Kadlecová, šéfka společnosti USSPA, která v Dolní Dobrouči na východě Čech vyrábí vířivky a vyváží je do celého světa. Jen pro představu, takové množství energie by na rok stačilo 25 průměrným domácnostem, které elektřinu využívají právě ke svícení.

Zuzana Ceralová Petrofová, která vede výrobce pian Petrof, popisuje, že ve firmě k problému přistoupí z druhé strany a budou si raději vyrábět elektřinu vlastní fotovoltaickou elektrárnou. „Rozhodujeme se mezi řešením za osm, nebo patnáct milionů korun.“

„Změny v hospodaření s energiemi jsou velmi častým tématem naší komunikace s klienty banky ČSOB. Investování do technologií přinášejících úspory právě na tomto poli jsme jako banka nakloněni,“ uvedl za ČSOB její ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví Petr Manda.

U některých firem jde o souběh náhod a dovršení předchozích rozhodnutí, u jiných však o vynucený plán, jak nadcházející těžké časy přežít.

Bez investic to nepůjde, firmy to vědí

I když z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy vyplývá, že více než 60 procent podniků letos investování především kvůli vysoké inflaci omezí, hosté Byznys Clubu říkají, že právě investice jsou nástrojem příštích výnosů a dalšího rozvoje, a to i v časech, které mnozí označují za ekonomickou krizi.

Karel Ždárský, generální ředitel společnosti Farmet, jež vyrábí zemědělské stroje, podotýká, že plány je určitě třeba přehodnocovat podle vývoje aktuální situace, ať už ji ovlivňuje covid-19, energetická krize, nebo válka. „Konfliktem na Ukrajině jsme přišli o 40 procent zakázek. Je však nutné se tomu přizpůsobit a nám se to daří. Je třeba být flexibilní, takový je dnes byznys.“

Kateřina Kadlecová z USSPA, uvedla, že za poslední rok a půl její firma investovala více než 60 milionů korun.

Jenže Martin Kolář, který řídí největšího producenta cukru a lihu v Česku Tereos TTD, upozornil na příkladu svého podniku na zásadní problém postcovidového světa – tolikrát zmiňované zpřetrhané dodavatelsko-odběratelské řetězce podle něj brzdí investice. Pro firmu zpracovávající zemědělské produkty bude jako každý rok extrémně důležitý konec léta a Kolář již nyní ví, že potřebné nové technologie nebude mít k dispozici včas.

Moderní strojírenské technologie musí šetři energie

Praktikovat udržitelnost ve strojírenství lze zejména prostřednictvím moderních technologií, které především šetří energie. Ty jsou pro strojírenský sektor zásadním nákladem.

Podle Mandy z ČSOB jsou však právě rozumné investice způsobem, jak čelit krizím a výkyvům trhu. Příkladem může být i nové sídlo ČSOB v Hradci Králové. „Zelená stavba“ si za udržitelný koncept vysloužila ocenění i na mezinárodní scéně, ale je také maximálně atraktivní pro lidi, kteří v ní pracují. I to je investice do udržitelnosti.

Odkaz předků i odkaz do budoucna

Části podnikatelského světa se ne vždy líbí, že je tažení za větší udržitelnost, ekologii nebo efektivitu omezuje. Šéfka Petrofu Ceralová Petrofová to však takto nevnímá a snahu o udržitelné chování vnímá pozitivně.

„Ano, i my už například nesmíme používat některé materiály, které se ve výrobě tradičně využívaly. Nyní tedy volíme ty, jejichž spotřebovávání nedevastuje přírodní zdroje,“ říká Ceralová Petrofová. Zároveň s úsměvem poukazuje na fakt, že se piano skládá zhruba ze sedmi tisíc součástek a jistě ne všechny se dají vyrábět z přírodních materiálů.

Hned v úvodu Byznys Clubu upozornila, že Petrof vyrábí od roku 1864 a některé jejich kousky z těchto začátků stále hrají. To je pro ni udržitelnost.

Karel Žďárský z Farmetu za udržitelnost považuje v první řadě odpovědnost k příštím generacím. Právě v zemědělství je podle něj nesmírně důležité plánovat v dlouhodobém časovém horizontu a udržitelnost nadřadit maximalizaci okamžitého výdělku.

„To ale není nic nového, to přece věděli už naši předkové,“ podotkl Žďárský, s nímž souhlasí i Martin Kolář z Tereos TTD.

Z aktuálního průzkumu společnosti PwC vyplynulo, že stále více firem bere udržitelnost vážně. Jakou zanechává jejich podnikání uhlíkovou stopu, ještě před rokem vůbec nezajímalo 56 procent z nich, dnes už je to jen 45 procent. Hlavní motivací, proč přijímat opatření směřující k udržitelnému podnikání, je přitom u celých 70 procent dotázaných ředitelů firem vlastní přesvědčení.

Obecně platí, že dál jsou v tomto ohledu větší české firmy nebo ty vlastněné zahraničními majiteli. Tlak na „zezelenání“ podnikání ovšem sílí také ze strany investorů. Pro většinu z nich je důležitým kritériem pro rozhodnutí, kam peníze vloží, a téměř polovina je naopak připravena investici stáhnout, když firma nebude v oblasti aktivní.

Hosty Byznys Clubu s tématem Udržitelnost podnikání byli Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka firmy Petrof, výrobce pian, Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, výrobce vířivek, Karel Ždárský, generální ředitel společnosti Farmet, výrobce zemědělských strojů, Martin Kolář, generální ředitel společnosti Tereos TTD, což je největší producent cukru a lihu v Česku, a Petr Manda, ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví ČSOB.

Partnerem Byznys Clubu byla ČSOB.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované