Hlavní obsah

Učí hudbu jinak než „zušky“. Žáky to baví a oni rychle rostou

Foto: ArtMaster

Zleva Michal Novák, David Bennett a Radim Vysoký

Reklama

Když byl Radim Vysoký malý, učil se v základní umělecké škole na kytaru. Chtěl hrát jako Green Day, ale musel pilovat klasiky. Naštěstí nezanevřel a dnes ho muzika živí.

Článek

V roce 2018 otevřeli hudební školu ArtMaster. A od začátku byli tak trochu jiní. „Kombinujeme to, co lidé chtějí, s našimi poznatky, které máme mnohokrát ověřené. Nezní to moc originálně, ale pokrok se dostavuje rychleji než u běžné výuky,“ říká Radim Vysoký.

Jiní jsou v tom, že se zaměřují na vnitřní motivaci žáka a umožní mu se do hry na hudební nástroj zamilovat. Většina žáků si umí už po první lekci zahrát svoji první písničku. Samozřejmě v tu chvíli nejsou žádnými hudebními virtuózy, ale baví je to. A o tom se může řadě „zušek“, neboli klasických základních hudebních škol, jenom zdát.

Kvalitní obsah kurzu? Žádná omáčka, hlavně efektivní výuka, konkrétní rady a technická cvičení. A co nejdřív hrát.
Radim Vysoký, zakladatel ArtMaster Academy

Lektoři ArtMaster jsou často aktivní muzikanti, mají své kapely, hrají koncerty. I proto umí do výuky přinést to, po čem jejich žáci touží.

„Máme určité názory a hodnoty, které s námi lektor sdílí. Neznamená to ale, že by do výuky nevnášel svoje prvky, právě naopak. Každý učitel je originál, stejně jako každý žák. Mají ale společný cíl, za kterým jdou přímo, rychle a zábavně,“ vysvětluje Radim Vysoký.

Nemůžu za lektorem, pustím si video

Stejně jako s celou řadou dalších odvětví závislých na osobním setkávání lidí zamával s hudební školou covid. Všichni zůstali zamčení doma, což mimochodem řadu lidí přivedlo k myšlence vzít buď po letech, nebo úplně poprvé do ruky hudební nástroj.

V ArtMaster zareagovali rychle a začali natáčet výuková videa. Iniciativa, která měla původně posloužit jako dočasná náhrada prezenční výuky, zaznamenala okamžitě velikou odezvu. Kytara, ukulele, piano, zpívání, všechno se skvěle prodává. Ke konci roku 2022 si více než 11 tisíc zákazníků zakoupilo téměř 14 tisíc videokurzů.

Videí s výukou hry na hudební nástroje se dá třeba na YouTube najít stovky. Často zadarmo. Důvod, proč má ArtMaster s videem takový úspěch, vypadá opět obyčejně. Je to mimořádně kvalitní zpracování videí, po všech stránkách.

„Kurzy mají jasnou funkční strukturu. Jsou rozdělené minimálně do 10 lekcí složených z krátkých, dobře stravitelných videí s délkou zhruba tři až sedm minut. Videa na sebe navazují, takže vždy víte, jak pokračovat dál,“ říká Vysoký.

Vedle obsahu je však podle něj velice důležitá i forma, zde tedy technická stránka věci. Video a audio produkce kurzů ArtMaster má s těmi, jež lze snadno dohledat na internetu, neporovnatelně vyšší kvalitu.

Využívá více kamer, pořizuje detailní záběry, vyrábí srozumitelnou pomocnou grafiku a k tomu všemu se soustředí na špičkovou kvalitu obrazu a zvuku.

„Přitom jsme ale pořád schopni prodávat kurzy za opravdu výhodnou cenu. Například u nejprodávanějšího kurzu kytary získáte za 2190 korun pět hodin a 45 minut výukového materiálu rozděleného do 77 videí. To znamená, že jedno video vás nestojí ani 30 korun,“ vypočítal Vysoký.

ArtMaster Academy v číslech

  • přes 15 000 prodaných online kurzů,
  • více než 12 000 uživatelů v 66 zemích,
  • 19 mil. Kč celkové tržby od založení ArtMaster Academy (offline kurzy v Praze + prodané videokurzy),
  • 650% nárůst obratu v posledních třech letech,
  • 14. místo v kategorii Companies to Watch žebříčku Deloitte Technology FAST 50.

Co vyučovat, respektive jaké kurzy nabízet, nerozhodují náhodně, ale na základě pečlivých analýz trhu. Hodně zpětné vazby získávají ze stále fungující prezenční výuky, kde mají v současnosti okolo 25 lektorů, kteří učí zhruba 200 hudbychtivých žáků. Ale zohledňují například i statistiky o prodaných hudebních nástrojích.

Na druhou stranu se nebojí experimentovat. Píše se rok 2023, tak kdo by nechtěl umět vytvářet na počítači vlastní beaty nebo komponovat linky pro různé nástroje? ArtMaster tedy vyučuje třeba i práci s programem Ableton, protože tak velí aktuální hudební trendy. A také nabízí ještě větší exotiku, kurz břichomluvení.

Hudba spojuje

V Česku si videokurzy Art Master Academy rychle získaly tisíce zákazníků, jejich popularita pořád roste a nastal čas vyrazit i za hranice.

Radim Vysoký se svým společníkem Michalem Novákem (zakladatel Bandzone.cz, pozn. red.) a několika dalšími lidmi zahraniční expanzi rozpracovali a měli štěstí. Všimli si jich ti, kdo už velké peníze vydělali a chtějí je investovat. A stejně jako Radim s Michalem milují muziku.

Jaroslav Beck je hudební skladatel a jeden ze tří zakladatelů herního studia Beat Games, které svět nadchlo hrou Beat Saber. Ta se stala nejstahovanější hrou využívající virtuální realitu v historii, což dokázali Beck se svými společníky náležitě zpeněžit. Studio prodali Facebooku a vyinkasovali za něj miliardy korun.

V Americe žijící Čech Robert Kyncl je od nového roku generálním ředitelem Warner Music. Předtím byl dlouho obchodním ředitelem YouTube, renomé si ve světě globálních médií budoval ve společnostech jako HBO či Netflix.

Oba dva se rozhodli do Art Master Academy investovat nejen peníze, ale také svoje know-how a kontakty, a to prostřednictvím společného investičního podniku JARO Capital.

Do světa ve velkém stylu

Všichni společně nyní budují globální platformu artmaster.com. Na ní se před Vánocemi objevily první anglicky mluvené kurzy, v nichž jako lektoři vystupují osobnosti, jejichž hudební aktivity už si v online prostoru dokázaly získat obrovskou sledovanost.

David Bennett je uznávaný online pedagog, profesionální pianista a skladatel, který na svůj YouTube kanál doposud přivedl více než 700 000 odběratelů.

Alex Moukala je orchestrální skladatel a producent italského původu, jehož hudbu lze slyšet v hollywoodských filmových upoutávkách a také v reklamách na Avengers: Endgame a mnoho dalších. Jeho YouTube kanály dohromady sleduje více než půl milionu lidí.

Bennett i Moukala své nové kurzy zpracovali ve spolupráci s artmaster.com a přes tuto platformu své kurzy také prodávají.

„Naším cílem už není točit stále donekonečna další a další kurzy. Chceme vybudovat platformu, která bude z jedné strany přístupná všem učitelům na světě a z druhé strany pak jejich žákům a posluchačům,“ popisuje Radim Vysoký.

V současnosti sestavují tým programátorů a dalších špičkových odborníků, s nimiž chtějí postavit on-line platformu, na niž budou učitelé hudby schopni nahrát svůj kurz. Samotná platforma bude definovat požadavky na lektora i na technické zpracování kurzu a tím také garantovat jeho kvalitu.

Cílem je vybudovat platformu, na níž bude koncentrován obsah v podobě výukových kurzů, stovky, možná tisíce kurzů v garantované kvalitě. K nim pak bude mít konečný zákazník přístup prostřednictvím předplatného.

„Začínáme opět s hudebními nástroji, ale tím to vůbec nemusí končit. Tanec, malování? V tomto ohledu si nechceme klást žádné hranice,“ uzavírá Radim Vysoký.

Virtuální realita - budoucnost výuky na hudební nástroje?

Moderní technologie pozitivním způsobem ovlivňují učení a konkrétně virtuální realita už se v procesu učení mnohokrát skvěle osvědčila. Třeba efektivitu zaškolování zaměstnanců do nových technologií dokázala v mnoha podnicích posunout na zcela novou úroveň, její možnosti ale nejspíš leží ještě mnohem dál, než si dnes dokážeme představit.

Výuka hry na hudební nástroj, jakožto kombinace jistých manuálních dovedností s audiovizuálním vnímáním, by tedy pro technologie pracující s virtuální realitou neměla být problém.

Foto: ArtMaster Academy

VR aplikaci pro výuku hry na piano vyzkoušel i David Bennett

„Ve spolupráci se studiem YORD, které je u nás naprostou špičkou v oboru virtuální a rozšířené reality, pracujeme na aplikaci, která žáky provede hrou na piano. Sedíc u skutečného klavíru, nebo jakýchkoliv kláves, s VR brýlemi na očích, už za pár minut zahrajete písničku,“ vysvětluje Radim Vysoký.

Prototyp už je na světě a autor tohoto článku měl možnost jej vyzkoušet. V koncertním sále anebo jiném předdefinovaném prostředí si zkusil zahrát Let it be. Nešlo mu to, protože na klavír nikdy předtím nehrál, a snad i proto, že aplikace ještě není dokonalá. Vůbec ale nepochybuje o tom, že tohle bude efektivní, a proto žádaný způsob, jak se učit hrát na klavír.

„Ve spolupráci s Jihočeským vědeckotechnickým parkem jsme na to získali grant Podpora trendů, má to obrovský potenciál,“ prozradil Radim Vysoký, spolumajitel ArtMaster Academy.

Reklama

Doporučované