Článek
Joan Vollmer zemřela rukou svého manžela, spisovatele Williama S. Burroughse, na osudovém večírku roku 1951 v Mexico City. Letos se v pražském Divadle Komedie měla stát středobodem hudební bajky The Black Rider od trojice autorů, mezi kterými je i její vrah. Při premiéře minulý víkend však na sebe pozornost strhly jiné postavy a kapela.
Nadějnou spisovatelku zastřelil Burroughs pod vlivem alkoholu a drog, když se asi ze tří metrů snažil trefit skleničku umístěnou na její hlavě. Katastrofická scénka, jež měla odkázat na legendu o Vilému Tellovi, předurčila Burroughsovu kariéru. A vehementně se otiskla také do hry The Black Rider, kterou světově proslulý spisovatel v roce 1990 vytvořil s hudebníkem Tomem Waitsem a nedávno zesnulým světoznámým režisérem Robertem Wilsonem. Pro Čechy je zajímavá i tím, že v její hamburské a londýnské inscenaci zpívala Soňa Červená.
Waits, Wilson a Burroughs pojali The Black Ridera jako temně hravou variaci na jinou německou legendu o Čarostřelci, známou především díky opernímu zpracování Carla Marii von Webera. Ta vypráví o neduživém mladíkovi Wilhelmovi, jenž usiluje o ruku Katynky. Ona mu city oplácí, avšak ve štěstí jim brání otec, který dceru hodlá provdat jedině za výborného lovce. Wilhelm sáhne po faustovském řešení – podepíše pakt s podivným cizincem a výstřely z jeho pušky od té doby vždy najdou svůj cíl. Má to ale prokletý háček: Jeden náboj si nárokuje kulhavý dárce. Svůj ďábelský úrok si vybírá v den svatby.
V pražské Komedii nyní The Black Ridera režíruje Veronika Kos Loulová, známá z operního kolektivu Run Operarun. Nabídce se nejdříve bránila, protože jde podle ní o „velmi drsnou mužskou hru, navíc generačně velmi vzdálenou“. Nakonec ji ale inspirovalo umlčení hlavní hrdinky Joan Vollmer.
Jednoduchý syžet tak prolnula s reálnými osudy zastřelené a Burroughse. Mezi muzikálovými čísly se na jevišti objevuje postava, jejíž komentář nás přenáší do Mexika a Burroughsových textů. „Joanina smrt mě přivedla do styku s vetřeleckým útočníkem, s ohyzdným duchem, a vmanévrovala mě do celoživotního zápasu, ve kterém jsem neměl žádnou jinou volbu než si vypsat východisko, cestu ven,“ zazní v jeden moment citát z předmluvy k autorově románu Teplouš.
Přes režisérčinu sympatickou snahu prohloubit postavu Katynky, respektive Joan, a přidat jí vlastní pohnutky nebo sny nakonec zůstává tím, co z ní vytvaroval Burroughs: mlčenlivou mrtvou múzou, skandální záminkou pro plnění vlastních cílů. V tragický večer ztrácí spolu s životem i možnost vyprávět svou verzi příběhu. Podtrhává to hned jedna z prvních scén, kde Katynku hranou Renátou Matějíčkovou vláčejí muži jako loutku.
Ďábel nosí patologický vak
Zatímco hlavní ženská postava z pražské inscenace nevychází tak silná, jak asi tvůrci plánovali, v každé scéně obecenstvo naopak baví energií sršící režisérka Daniela Špinar obsazená do role ďábla.
S tajuplnou postavou satana aneb kulhavce se dá z předlohy pracovat asi nejvíc, nabízí mnoho podob, emocí a projevů. Obsazení Daniely Špinar se ukázalo jako správná volba. V programové brožuře se tato role navíc jmenuje Ďábel/Burroughs, odkazuje tak na spisovatelovu odvrácenou stranu, na onoho „ohyzdného ducha“, z nějž se chtěl vypsat.
Ďábel je prvním, s kým se publikum v Komedii setkává. Ještě před hlavním ansámblovým číslem, které na premiéře zaznělo v úvodu a znovu v závěru, Daniela Špinar ve výrazných červených šatech vylézá z vaku na mrtvoly. Tváří se trochu znechuceně. Kdo a proč ji volá nebo budí? Načež si všimne publika a nasazuje démonický úsměv: The show must go on.
Po zbytek večera je výrazným tahounem, opanovává jeviště, tu a tam na publikum vyplazuje jazyk. Svého ďábla snad místy až přehrává, v kontextu šibalsky barové atmosféry to ale nevadí. Však i Burroughsův vnitřní démon, přivolaný silou heroinu a alkoholu, musel být šílený.
Někdejší šéfka činohry pražského Národního divadla Daniela Špinar, která nedávno prošla coming outem a tranzicí, možná skrze projekty jako The Black Rider otevírá novou, hereckou kapitolu svého uměleckého života. „Výhoda je, že jsem se tranzicí dostala na začátek nejen v tom negativním, ale i pozitivním, jsem nabitá energií,“ řekla v rozhovoru pro web Divadelní.net. „Mám pocit, že je mi dvacet, proudí ze mě konečně věci, které ze mě proudit nemohly. Jsem v plné síle a mám pocit, že si začínám rozumět s mnohem mladší generací, která mě také často oslovuje k různým spolupracím,“ dodává.

Ďábel hraný Danielou Špinar je prvním, s kým se publikum v Komedii setkává. Vpravo stojí Tomáš Dalecký v roli Wilhelma.
V jejím pojetí ďábla lze zahlédnout i odlesk společensky stále ožehavého téma trans lidí. „Lidé nevědí, jak s mojí tranzicí nakládat, považují mě za blázna nebo přinejmenším obtížnou osobu. Každý má v sobě určitý druh transfobie,“ tvrdí Daniela Špinar. Pro mnohé bude možná podobně „neuchopitelná“ jako postava ďábla, do kterého si obyčejně promítáme vlastní strachy, obavy či touhy. V The Black Riderovi je však jediným antagonistou Burroughs, který kvůli sebestředným pohnutkám zničil cizí život.
Opera? Spíš kabaret
Podle dramaturga Městských divadel pražských Martina Satoranského má hlavní roli v inscenaci především „hudba a výborné pěvecké a taneční výkony všech herců“. Ano, hudba je zásadní a kapela vedená klávesistou Janem Alešem hraje fantasticky, z herců ale výborně nezpívá skoro nikdo. Dobrý výkon odvedla Daniela Špinar a jediný, kdo pěl opravdu skvěle, byl Radek Melša v roli Roberta. Absolvent činoherního herectví na brněnské JAMU ovládl každou scénu, ve které se objevil, a výrazně zastínil o poznání méně pěvecky nadaného Tomáše Daleckého coby Wilhelma alias Williama, Robertova soka v lásce.
Otázkou ale je, zda pěvecké rezervy vůbec vadí. I když bývá The Black Rider nazýván operou, pro pražskou verzi je jednoznačně přiléhavějším označením kabaret. Celý večer se nese v duchu odlehčené makabrózní grotesky, která hýří slovními hříčkami a jevištní situační komikou – herečka Matějíčková ostatně tvrdí v interview pro časopis Moderní divadlo, že zkoušení mělo atmosféru tvůrčí dílny.
Písním Toma Waitse, pábitelského barda se slabostí pro všechno na periferii, sluší trocha té beatnické ošuntělosti a vrávoravých vokálů. I když možná nebylo nutné, aby ho někteří herci při zpěvu napodobovali tak moc.
Nepoměr pěveckého talentu mezi Williamem a Robertem lze s trochou fantazie vykládat v rozměru příběhu. William působí jako bojácný muž, který Robertovi závidí jeho střelecký talent i furiantské sebevědomí. A zároveň po něm touží. Režie tak upozorňuje na další rozměr vraždy z roku 1951. Jedním z očitých svědků byl mladý muž, s nímž Burroughs donedávna randil a se kterým Joan před fatální střelbou mohla flirtovat, jako to na jevišti dělá Katynka.
Půvabně přitroublé hlášky
The Black Rider je především varováním před destruktivní silou drogové závislosti, stejně jako touhy po moci a kontrole. Zároveň je svým étosem svázaný s 20. stoletím a typem literatury, která dnes nejvíc rezonuje v doporučeném seznamu četby pro studenty středních škol.

Daniela Špinar možná skrze projekty jako The Black Rider otevírá novou, hereckou kapitolu svého uměleckého života.
Překlenout tuto propast režisérka Veronika Kos Loulová zkusila prostřednictvím jazyka, lépe řečeno dvou jazyků. Všechny písně Toma Waitse chtěla uvést v originálním znění, zatímco mluvené celky by byly v češtině. Jenže záhy se asi ukázalo, že střihy působí až příliš prudce. A tak se hledal kompromis, až z toho vzešla zajímavá kombinace obou jazyků.
Na jevišti se tudíž objevují postavy, které mluví jako dnešní teenageři a dvacátníci. Souvislost s folklorem a raně romantickou operou zase podtrhuje, jak jsou tyto promluvy občas rýmované. Vznikají půvabně přitroublé hlášky jako například „Well, well, well, tvá láska je na odstřel“.
V kontrastu s tím působí scéna a kostýmy relativně tradičně a příliš na sebe neupozorňují. Podtrhují atmosféru 50. let i otrhaného světa plného šíbrů či vykuků, který lze slyšet pod povrchem Waitsových písní.
The Black Rider je zábavný a plyne ve svižném tempu. Zasmějete se, při rekonstrukci nešťastné smrtelné nehody vás možná i zamrazí, z divadla ale odejdete s písní na rtech: „Come on along with The Black Rider / We’ll have a gay old time“.
Inscenace: The Black Rider
Pořadatel: Městská divadla pražská
Autoři: Tom Waits, William S. Burroughs, Robert Wilson
Režie: Veronika Kos Loulová
Hrají: Tomáš Dalecký, Daniela Špinar, Renáta Matějíčková, Róbert Nižník, Radek Melša, Pavol Smolárik, Zoja Oubramová a další
Divadlo Komedie, Praha, premiéra 29. listopadu 2025, nejbližší reprízy 10. a 13. prosince.



















