Článek
Kvůli manipulacím s tachometrem přijdou čeští kupující ojetých aut ročně až o 11,8 miliardy korun. Právě o tuto částku přeplatí reálnou cenu vozidla, tedy tu, která odpovídá skutečnému počtu ujetých kilometrů.
Stočené tachometry jsou starou nemocí českého obchodu s ojetými vozy. Prodávající prostě tachometr upraví tak, aby ukazoval nižší počet kilometrů, které má automobil již za sebou a tím samozřejmě zvedne jeho cenu.
Společnost Cebia nyní spočítala, že kvůli tomuto triku lidé zaplatí a tedy vyhodí každý rok až o 11,8 miliardy korun. Stejnou částku pak vydají v následujících letech za neočekávané opravy a údržbu spojené právě s více ujetými kilometry Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.
„Stočený tachometr má dlouhodobě až třetina prodávaných ojetých aut. Pokud vezmeme v potaz 30 procent ročně prodaných aut a vynásobíme je 60.000 Kč, což je průměrné navýšení kupní ceny za ojeté auto se stočeným tachometrem, dojdeme k závěru, že čeští kupující přeplatí za stočené tachometry ročně až 11,8 miliardy korun,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer,
Vzniklá škoda je přitom podle Pajera podobná jako v dalších evropských zemích. Například Nizozemský inspektorát životního prostředí a dopravy už před lety vyčíslil škodu, která vzniká při nákupu ojetých aut se stočeným tachometrem, na 700 až 800 milionů eur. V přepočtu jde zhruba o 18,8 miliardy korun a na obyvatele je to zhruba srovnatelné.
Německý autoklub ADAC uvádí, že na německém trhu ojetých aut, který je největší v Evropské unii, vziká kvůli manipulacím s tachometry ročně škoda okolo šesti miliard eur, v přepočtu tedy 150 miliard korun. Podle německého autoklubu přeplatí kupující kvůli stočenému tachometru hodnotu vozidla o 3000 eur, tedy zhruba o 75 000 korun, což je o 15 000 korun více než v Česku.
„Když se řekne stočení tachometru, většina lidí si představí upravení kilometrového nájezdu o 100.000 km a více. V praxi ale vidíme, že se relativně často jedná i o menší úpravy tachometrů, nezřídka opakované, které mají za cíl pouze udržet určitou hranici nájezdu. Například pokud má auto najeto 210.000 km, prodejce ho stočí třeba jen o 15 000 km, aby ho lépe prodal. Existují psychologické hranice pro kupující, které mají vliv na rychlost prodeje auta. Malá stočení jsou zaznamenávána také u aut na operativní leasing, kde nájemce nechce překročit povolený počet najetých kilometrů. Průměrné stočení se aktuálně pohybuje okolo 97 000 km,“ uzavřel Pajer.
Ve všech zemích Evropské unie platí, že častěji mají stočený tachometr ojetá auta, která jsou do země dovezená, proto je podle Pajera tato auta dobré kupovat jen u seriózních prodejců a být obezřetní u individuálních dovozců. Stáčení tachometrů se týká všech značek a modelů, ale platí, že ta auta, o která je největší zájem, mají tachometr stočený častěji. Četnost stáčení tachometrů závisí také na ceně vozidla. Prémiová a luxusní auta svádějí nepoctivce ke stáčení rovněž častěji.