Hlavní obsah

České automobilky se oklepaly z krize. Ale prodávat Čechům jim nejde

Foto: Shutterstock/Jenson

Ilustrační foto

Reklama

Český automobilový průmysl se loni oklepal z krize a vyrobil zhruba o desetinu víc aut než v covidovém roce 2021.

Článek

České automobilky navzdory ruskému vpádu na Ukrajinu a vleklému nedostatku různých dílů a především čipů nakonec zabodovaly. Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů.

Špatnou zprávou však je, že na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, což představuje propad o 9,7 procenta. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst.

Škoda Auto zvýšila loni produkci o 1,9 procenta na 693 032 aut. Toyota zvedla výrobu o 34,9 procenta na celkových 202 255 automobilů a nošovický výrobce Hyundai vyrobil 322 500 automobilů, což byl nárůst o 17,3 procenta.

Český automobilový průmysl podle prezidenta sdružení Martina Jahna nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Poukázal na to, že v odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu-19 v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy, který podle Jahna ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu.

Novoroční rozhovor s Martinem Jahnem

„I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o desetinu a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám,“ uvedl Jahn. „Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ dodal.

V roce 2022 bylo v Česku vyrobeno 5322 autobusů, což byl nárůst o 7,6 procenta. Ve vysokomýtském Iveco CR stoupla produkce o 9,2 procenta na 4766 autobusů. SOR Libchavy dokázal vyrobit 520 autobusů, byl to pokles o 5,8 procenta, Škoda Electric vyrobila v minulém roce 14 autobusů.

Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks zvýšil výrobu o 6,7 procenta na 1347 vozidel. Z toho k tuzemskému prodeji bylo určeno 697 vozů. Produkce motocyklů značky Jawa stoupla o 56,9 procenta na 1624 vyrobených strojů.

Rekordním rokem byl podle údajů Sdružení automobilového průmyslu pro české automobilky rok 2018, tehdy vyrobily 1,437 milionu vozů, z toho na vývoz šlo 1,331 milionu vozů.

Reklama

Doporučované