Hlavní obsah

Čínské automobilky v Česku posilují. Rostou prodeje, ale i počet značek

Foto: Shutterstock.com

Nejsilnější čínská značka na českém trhu je MG. Ilustrační foto.

Zatímco některé z čínských automobilek jako MG se v tuzemském prostředí již adaptovaly, další giganti jako BYD či Chery na trh letos vstupují. Budují dealerské řetězce a chystají se utrhnout si na prodejích v tuzemsku svůj podíl.

Článek

Čínské automobilky rozšiřují výrobu, ale i vývoz do Evropy. Tržní podíl asijské velmoci v Evropě letos poprvé vystoupal nad pět procent, v Česku prodeje zase v prvním pololetí roku 2025 vystoupaly na téměř 4,7 tisíce vozů. Asijská velmoc vyrábí auta s klasickým spalovacím pohonem, hybridy, ale nejsilnější je v oboru elektromobilů i díky tomu, že si sama vyrábí potřebné čipy. Trend sílícího prodeje se podle expertů nevyhýbá ani tuzemsku.

„Letos jsme viděli výrazné rozšíření nabídky čínských značek na českém trhu. Většina z tamních velkých hráčů – kromě firem MG a DongFeng – začala vlastně vstupovat na český trh pořádně až v roce 2025. Mezi nimi jsou BYD, XPeng a Chery,“ vysvětluje kontext odborník na automobilový průmysl a vedoucí partner poradenské společnosti EY Česká Republika Petr Knap.

Asijští obři jako BYD či Chery podle něj na tuzemském trhu operují zatím v malém, ale působení se zvyšuje. První zmíněná společnost představila v dubnu pražskému publiku při tiskové konferenci své modely, ale i ambice pro tuzemský trh.

Vzhledem k tomu, že BYD dobývá především elektromobilový svět a všechny představené modely byly elektromobily a hybridy, lze očekávat, že se automobilka vydá tímto směrem. Nyní zde firma buduje svou dealerskou síť a spustila českou verzi internetového portálu byd.com.

Společnost Chery oznámila, že na český trh vstoupí na podzim roku 2025 a to na základě partnerské smlouvy se společností Astana Motors. Tato kazašská firma pojmenovaná podle hlavního města země – Astany – dokázala v tamním automobilovém průmyslu Chery „vyšvihnout“ na nejprodávanější čínskou značku v Kazachstánu. Čínské značky na tuzemském trhu mají v Evropě ambiciózní plány. Obě dvě firmy redakce oslovila s žádostí o odpovědi na otázky, ale bez reakce.

Širší kontext

Zmíněné značky ale tvoří jen část z plejády čínských automobilek, jejichž vozy již jezdí po českých silnicích, nebo brzy budou. Jen letos na tuzemský trh vstoupily firmy Xpeng nebo LeapMotor. Podle Knapa ale čínské automobily nejsou na evropských trzích cenově příliš agresivní.

„Zatím není cenová politika čínských výrobců až tak agresivní. Uvádějí na trhy v EU jen některé modely a postupně budují distribuční sítě. Ale i tak se jejich tržní podíl v prvním pololetí v EU dostal nad pět procent. To je asi nevyhnutelný vývoj, neboť EU si nemůže dovolit vstup čínských automobilek zcela blokovat a celní bariéry nejsou nepřekonatelné. Pro evropské výrobce, zejména ty výrazně závislé na evropském trhu, to při stagnující poptávce znamená zostření konkurence a hrozbu cenové eroze,“ komentuje trend expert.

Cenová konkurence a nadbytek aut v Číně tvoří pro evropský automotiv další z problémů, s nimiž se momentálně potýká. Číně hrají do karet i jiné faktory jako například stále přísnější limity a regulace pro evropské automobilky.

„Regulace způsobuje, že se zaměřujeme bohužel jen na některé technologie, které jsou protežovány a jiné jsou potlačovány, nebo nejsou vyvíjeny vůbec. Ideálně by si měl trh a spotřebitel sám určit, jakou technologii si koupí,“ vysvětluje Petr Novák z koncernu JTEKT, který vyrábí díly pro automobilky.

Regulace podle něj zhoršuje postavení tradičních automobilek. Například těžba surovin k výrobě baterií je z velké části v rukou Číny. „Naší regulací jsme jim na podnose umožnili, aby přišli do Evropy a jejich výrobci byli připraveni konkurovat touto novou technologií. Je zarážející, že nebyl udělán a jasně prezentován dopad zavedení této regulace a vidíme ho až v reálném chodu,“ dodává Novák.

„Na evropský i český trh přichází řada čínských automobilek. Primárně jde o trhy s velmi rozvinutou elektromobilitou, jako je Norsko či Nizozemsko, a poté dál rozšiřují svoji přítomnost do Německa, Česka a dalších zemí. Užitná hodnota - ve smyslu poměr cena výkon je aktuálně u čínských značek zpravidla vyšší než u evropských výrobců, byť cenově jsou čínská vozidla u nás i na dalších evropských trzích prodávána výrazně dráž než na čínském trhu,“ popisuje kontext Michal Razim, expert na automotive z poradenské firmy PwC.

Čínské prodeje v Česku jsou ale zatím minimální a podle Knapa ještě chvíli potrvá, než si firmy vybudují dostatečnou dealerskou síť k plnohodnotně silnému vstupu na trh.

„Zatím se prodeje v Česku od nově vstupujících značek pohybují v desítkách kusů. Budují dealerskou síť a na náš malý trh budou mít omezené marketingové rozpočty. Takže i proto se budou prosazovat pomaleji na trhu, kde rozhoduje poptávka firem, což je důležité, protože tři ze čtyř aut se v Česku prodávají do firem,“ vypočítává překážky pro čínské automobilky Knap.

Další oblastí, kterou budou muset vytvořit, je dobrá nabídka flexibilního úvěrového nebo leasingového financování – což patří ke konkurenceschopné nabídce. U domácností jim také konkurují ojetá auta, kde jsou ceny výrazně levnější.

Jediná firma z automotivu, která podle experta stojí z hlediska počtu prodaných vozů za zmínku, je MG - původně britská společnost umisťující se podle Svazu dovozců automobilů na 11. místě s počtem prodaných kusů přesahujícím tři tisíce. Šampiona mezi čínskými automobilkami na českém trhu vlastní čínská státní společnost SAIC Motor s centrálou v Šanghaji.

Britská značka v čínských rukách

„Náš podíl roste od roku 2022, kdy značka MG vstoupila na český trh. Z celkového počtu prodaných vozů se pohybujeme za posledního půl roku s množstvím prodaných aut ve výši 3002 nad dvouprocentním podílem tuzemského trhu. Celkově se mezi ostatními značkami umisťujeme kolem 11. místa v tabulce prodejů nových osobních vozů v České republice,“ říká pro SZ Byznys Dominika Beranová z AB Motors, které vozy MG prodává.

Společnost původně založil britský průkopník motorismu William Morris v roce 1924 pod názvem Morris Garages. O 81 let později ji koupil státní čínský podnik SAIC Motor Corporation.

Podle Beranové byl vstup automobilky na evropský trh usnadněný tím, že značka má kořeny v Anglii, rychle se dokáže přizpůsobovat změnám v trendech průmyslu a snaží se zákazníkům nabídnout různé varianty pohonů. Cílem firmy je dostat se v prodejích mezi top deset značek na tuzemském trhu.

„V uplynulých měsících jsme na český trh uvedli všechny modely MG3, MG ZS i velké SUV MG HS. Zároveň jsme rozšířili nabídku o elektrifikované verze. Zákazníkům chceme dávat na výběr ze všech typů pohonů, protože věříme, že každý má jiné potřeby. Modely MG jsou tak k dispozici s čistě spalovacími motory, jako hybridy nebo plug-in hybridy a zaměřujeme se také na elektrické vozy,“ říká Beranová.

Druhým nejprodávanějším autem z Číny na českém trhu je podle SDA Tesla. Tu řadí oficiální data mezi čínské vozy, protože původ aut se rozlišuje podle výrobního čísla obsahujícího štítek se zemí výroby. Mezi další společnosti operující na českém trhu pak patří ještě DongFeng či BAIC.

Doporučované