Hlavní obsah

Podívejte se na policejní Teslu. Slavný NYPD zvažuje nákup 250 vozů

Takhle vypadá policejní Tesla. NYPD zvažuje nákup 250 vozůVideo: Jan Marek

 

Reklama

Zatímco v úterý Tesla řešila nepříjemnost kvůli taxikáři z Paříže, který boural s Modelem 3, ve čtvrtek už reputaci vozu napravovala jiná zpráva. Největší policejní sbor v USA chystá objednávku za více než čtvrt miliardy korun.

Článek

Na 36 tisíc uniformovaných strážníků a devět tisíc aut. To je síla, se kterou dohlíží na město New York ten největší policejní sbor ve Spojených státech: slavný NYPD (New York police department). Zřejmě nejnovější zákazník americké automobilky Tesla.

Dokumenty potvrzující koupi až 250 elektroaut typu Model 3 v ceně 51 940 dolarů za vůz pouze čekají na podpis. Tak to tvrdí agentura Bloomberg, podle které měla o nákupu jednat ve čtvrtek rada města. Celkem by zakázka pro newyorskou policii vyšla na 12,4 milionu dolarů, což je v přepočtu zhruba 276,5 milionu korun.

Jak se newyorská policie popasovala s kritikou?

NYPD už v červenci při koupi prvního elektroauta pro testování čelila kritice, že Model 3 je údajně až o 20 tisíc dolarů dražší než třeba poslední vozy značky Dodge Charger. Sbor se obhájil tím, že za pět let provozu na jediném vozu ušetří asi 8500 dolarů na palivu, píše časopis Business Insider.

Pokud obchod vyjde, bude to průlom do trhu s policejními vozy pro Teslu, ale zřejmě také také impuls pro změnu v nabídce Fordu, který tomuto specifickému segmentu dosud dominoval svými spalovacími auty. I tato konkurenční automobilka přitom už nasedla na trend elektrifikace a uvedla vlastní vozy do zásuvky, a to včetně pickupu F-150 (ten v minulosti ještě s dieselovým motorem hojně prodávala právě policistům).

Zájem hlásí policejní sbory i ze zámoří

Modely S a Y testují už i kalifornské sbory v Los Angeles a Fremontu a oba chválí jejich vyšší výkon oproti spalovacím vozům. Zájem má podle automobilky také britská policie, která zase vyzdvihuje nízký dopad blikajících světel a sirén na kapacitu baterie.

Tržní kapitalizace automobilky Tesla koncem října překonala hodnotu jednoho bilionu dolarů poté, co americká autopůjčovna Hertz oznámila, že od ní koupí 100 tisíc elektromobilů. Akcie společnosti se ale zase propadly o 12 procent poté, co její šéf Elon Musk oznámil úmysl prodat svůj 10 procentní podíl, dodává zpravodajský kanál CNBC.

Výhry i skandály Tesly

Cena firmy poslední týden kolísá okolo 950 miliard dolarů a vliv na ní mají jak například četné tweety Elona Muska, tak i některé aféry. Jednou z nich bylo například trestní oznámení několika bývalých zaměstnankyň o sexuálním obtěžování na pracovišti nebo havárie v Paříži, kdy řidič taxislužby naboural mimo službu Model 3 při cestě s rodinou do restaurace. V úterý přední pařížská taxislužba G7 kvůli tomu stáhla až do uzavření vyšetřování všechny elektromobily tohoto typu z provozu.

Verze průběhu této nehody se lišily podle různých médií. Agentura Reuters psala, že vůz nejdřív zastavil na červenou, pak začal bezdůvodně zrychlovat přičemž srazil a usmrtil cyklistu a následně se řidič snažil auto zastavit tím, že najížděl do různých překážek. Není jasné, jestli měl zapnutý autopilot, je ale jisté, že nebyl opilý. Přesto proti němu bylo zahájeno vyšetřování kvůli možnému neúmyslnému zabití.

Co se při nehodě v Paříži stalo?

Podle deníků Le Parisien zase taxík nejprve narazil do jiného vozu, pak do semaforu a cyklisty a nakonec do kontejneru. Střepy měly lehce poranit i několik kolemjdoucích. Server Autoevolution píše, že při nehodě došlo k nezvladatelné akceleraci Modelu 3, kterou řidič nedokázal zastavit. Zároveň odkazuje na IT odborníka Jasona Hughese, který tvrdí, že „zaseknutý“ plynový pedál lze v Tesle zvládnout sešlápnutím brzdy.

V těchto případech bývá nejvíce podezřelý tempomat, která má z minulosti uloženou příliš vysokou rychlost. Pokud ho řidič omylem zapne, auto začne prudce zrychlovat. Čínské úřady prý Teslu dokonce proto donutily, aby aktivaci tempomatu ve vozech na jejím trhu vždy doprovázel zvuk, dodává server Autoevolution.

Francouzský ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari nicméně uvedl, že neexistují žádné indicie naznačující technickou závadu. Potvrdit mu to měl evropský šéf Tesly, která běžně sbírá data ze senzorů ve svých autech. Právě tyto informace společnost využívá pro vývoj bezpečnostních systémů a samořízení, ale několikrát je v minulosti použila i proto, aby se zbavila obvinění, že za nehodu mohl právě její pokročilý asistenční systém.

Reklama

Doporučované