Hlavní obsah

Faktor Tesla. Šestkrát zlevňovala, ale i tak ukazuje ostatním záď

Foto: Shutterstock.com

Tesla zveřejnila hospodářské výsledky za první čtvrtletí. Ilustrační foto.

Reklama

Americké Tesle navzdory vyšším tržbám klesl v prvním čtvrtletí roku čistý zisk. Na vině je výrazné zlevňování vozů Tesla, která se tak snaží získat větší podíl na trhu. Elektromobily totiž začínají vyrábět stále další automobilky.

Článek

Automobilka Tesla zveřejnila své hospodářské výsledky za první tři měsíce letošního roku. Její čistý zisk se meziročně propadl o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů (přes 53 miliard Kč). Firma to uvedla ve svém středečním sdělení.

Tržby firmy naopak o 24 procent stouply na 23,33 miliardy dolarů. Výsledek však zůstal pod odhadem analytiků, kteří počítali s číslem o něco vyšším (23,35 miliardy dolarů). Tesla v prvním čtvrtletí dodala na trh 422 875 elektromobilů, čímž vyrovnala svůj dosavadní rekord.

Akcie Tesly ve středu po oznámení výsledků klesly až o šest procent na cenu kolem 180 dolarů za kus. Od začátku roku jsou ale výše o 46 procent, čímž umazávají loňský děsivý 65procentní propad.

Podle analytiků byl hlavní příčinou loňského volného pádu fakt, že Tesle nejenom narůstala konkurence, ale k tomu se firma potýkala s problémy při výrobě ve Spojených státech i v zahraničí. Šéf Tesly Elon Musk navíc podle mnohých věnoval až příliš mnoho času firmě Twitter, kterou koupil na podzim.

Letošní rok je však prozatím úplně jiný a Wall Street Muskově automobilce znovu věří. Spokojenost investorů panuje mimo jiné ohledně prvních dodávek plně elektrifikovaného kamionu Tesla Semi, pozitivně jsou přijímány i nejbližší projekty Tesly.

O akcie automobilky projevují od začátku roku nebývalý zájem i individuální investoři. Podle společnosti Vanda Research už za letošní rok do akcií investovali přes 13,5 miliardy dolarů, čímž se přiblížili rekordní částce 17 miliard dolarů za celý loňský rok.

Zlevněné vozy

Šéf podniku Elon Musk letos již několikrát nařídil snížit ceny automobilů, čímž zvýšil jejich prodej, ale na druhou stranu tím jeho společnosti klesla ziskovost. Vidět je to na provozní marži, která mezičtvrtletně klesla z 16 procent na 11,4 procenta. Ještě před rokem přitom činila 19,2 procenta.

Americký producent aut je však v této oblasti stále o krok napřed. Například marže konkurenta Fordu či General Motors nedávno činily pro srovnání pět a sedm procent, jak upozornila agentura DPA.

„Trh si všímá poklesu marží i v kontextu série snižování prodejních cen Tesly v posledních měsících. Management na konferenčním hovoru víceméně potvrdil, že je to strategie firmy k získání tržního podílu v situaci, kdy Tesla je ve výrobě elektroaut oproti ostatním tradičním výrobcům napřed, zatímco ostatní se vyrovnávají s provozní efektivitou při transformaci výroby na tyto typy aut,“ uvedl akciový analytik České spořitelny Jan Šafránek.

Tesla v tomto roce snížila ceny elektromobilů již šestkrát, z toho dvakrát v dubnu a naposledy těsně před ohlášením kvartálních výsledků. Společnost tak dala najevo, že v nastavování cen hodlá zůstat agresivní.

„S tím, jak se hodně výrobců aut potýká s výzvami v rámci svých elektromobilových programů, hodláme maximálně podpořit své prvenství v nákladech,“ uvedla společnost Tesla. „Skutečnost, že Tesla snižuje ceny u svého vedoucího modelu, předznamenává, že škrty budou nadále pokračovat,“ uvedl analytik Toni Sacconaghi z Berstein Research.

Musk nižší ceny zdůvodňuje tím, že chce, aby elektromobily byly masově dostupné. Poptávka nechybí, Tesla ale v minulém čtvrtletí vyrobila o 18 tisíc vozidel více, než jich prodala.

„Tesla prochází obtížnou fází. Zásoby rostou,“ uvedl analytik Gene Munster z investiční společnosti Deepwater Asset Management. Analytici vidí Muskovu agresivní cenovou politiku jako reakci na rostoucí konkurenci v byznysu s elektrickými auty, který se stává z okrajové záležitosti masovým trhem.

Musk ve středu podle agentury Reuters řekl, že Tesla pravděpodobně letos uvede na trh technologii plně samočinného pohonu. Ta by podle něj měla vytvořit značné zisky, které vykompenzují tlak na marži.

Do výroby elektromobilů se mezitím nejen kvůli naléhání úřadů zapojily i zavedené automobilky. Aby si Tesla udržela konkurenční výhodu a obhájila postavení na trhu, nemá jinou možnost než lákat zákazníky na nižší ceny, píše agentura DPA.

Firma ale podle vlastních vyjádření předpokládá, že si navzdory snižování cen udrží do budoucna jednu z nejvyšších ziskových marží v automobilovém průmyslu. Tesla se také drží ambiciózního cíle rozšiřovat výrobu s ročním tempem růstu 50 procent a věří, že je stále na dobré cestě dodat letos zákazníkům přibližně 1,8 milionu vozů. Tesla rovněž uvedla, že výroba vozů Cybertruck bude zahájena ještě letos.

Reklama

Doporučované