Hlavní obsah

Zlaté časy rejdařů jsou u konce. Letos jim zisk spadne až o 95 procent

Foto: sweasy, Shutterstock.com

Ilustrační foto

Námořní přepravní společnosti čeká rok výzev. Poptávka po jejich službách totiž klesá a na to musí reagovat snižováním cen. Podle odhadů se letos dostanou asi k pěti procentům zisků z loňského roku.

Článek

Dvouletá éra, kdy si námořní společnosti připisovaly rekordní zisky způsobené vlivy pandemie koronaviru a zejména uzavřenými přístavy v Číně, kde platila nulová tolerance covidu-19, podle všeho skončila.

Už několik měsíců v řadě se globální poptávka po námořních přepravách propadá. Podle odborníků z oblasti námořní dopravy tak bude pro rejdaře letošek rokem velké výzvy. Očekávají, že si přepravci letos sáhnou asi jen na pět procent zisků z loňského roku.

„Největší poklesy je možné sledovat v importních směrech z Číny do USA a do Evropy, kde se mluví v meziročním srovnání z konce loňského roku až o více než 20 procentech poklesu,“ uvádí David Knobloch, jednatel a spolumajitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean.

Vzhledem k tomuto poklesu tak musely námořní společnosti ubrat i na cenách přepravy. Cenové podmínky se postupně dostávají na úroveň před pandemií v roce 2019.

„V porovnání prvních dvou týdnů roku 2023 a roku 2019 je průměrná cena nákupu přibližně o osm procent vyšší, což představuje u dvacetistopého kontejneru na hlavní trase z Číny do Evropy rozdíl asi 60 dolarů,“ komentuje Knobloch.

Zboží by mohlo být levnější

Jistý vliv by proměna v oblasti námořní dopravy mohla mít také na spotřebitele a konečné ceny jejich dováženého zboží.

Podle Davida Fuchse, generálního ředitele společnosti Agora DMT, která je největším dovozcem elektroniky do Česka, už s koncem roku, v rámci vánoční sezony, spotřebitelé zaznamenali některé akční a slevové nabídky zboží.

„Ve většině případů šlo o slevy z nových cen, které ale byly vyšší v meziročním srovnání. Do nárůstu základních cen se projevil nárůst nákladů spojených s výrobou, distribucí a prodejem produktů,“ vysvětluje šéf Agora DMT.

Lotos by se podle jeho slov konečné ceny pro spotřebitele už zvyšovat neměly a mohly by se dále držet na současných hladinách. „Ojediněle mohou ceny některých výrobků klesnout, zejména v případě výprodejů starších modelů,“ dodal Fuchs.

Také pokles ceny námořních přeprav se podle Davida Knoblocha pomalu zastavuje a výrazně klesat by už dále neměla. Přesto rejdaři na aktuální vývoj pro zajištění a narovnání cenové politiky reagují. Chystají například snižování lodní kapacity a budou hledat cesty úspor jako odložení objednávek na doručení nových lodí do služby.

„Dále budou zpomalovat jednotlivé servisy a více využívat delší a méně nákladné trasy, jako například přes mys Dobré naděje namísto průjezdu Suezským průplavem, kde ušetří stovky tisíc dolarů za průjezd,“ dodává odborník.

Lodí popluje méně

Jen na prvních sedm týdnů letošního roku námořní společnosti zrušily 53 plaveb z Asie do Evropy. Podle analýzy společnosti Alphaliner to představuje asi 27 procent jejich původní plánované kapacity. A dopravci by se mohli rozhodnout zablokovat další odjezdy. Záležet bude na vývoji poptávky.

Ať už z pohledu poptávky, ale hlavně kvůli cenám a výsledným ziskům letošní výsledky budou námořní firmy jen těžko srovnávat s výsledky z roku 2022. Šlo totiž o jeden z nejúspěšnějších roků v jejich historii. Jen v lednu loňského roku dosahovaly tyto firmy ziskovosti až neuvěřitelných 57 procent.

„I když sazby námořních přeprav začaly následně padat, došlo ke zvyšování operativních nákladů a ke zvýšení cen ropy, pořád rejdaři vydělávali průměrně 0,52 dolaru z každého dolaru před zdaněním,“ uvádí názorně odborník ze společnosti NTG Air & Ocean.

Jen pět procent zisku

K tomu už letos nedojde. Podle odhadů britské agentury Drewry, která se zabývá výzkumem a poradenstvím pro námořní a lodní průmysl, se očekává, že rejdařské společnosti letos vydělají jen asi pět procent roku 2022.

Rejdaři zdvojnásobili během prvních tří čtvrtletí roku 2021 to, co vydělali během let 2010 až 2020.
David Knobloch, jednatel a spolumajitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean

V loňském roce podle jejich dat rejdařské společnosti v kombinovaných provozních ziscích získali až 290 miliard dolarů. Letos by to mělo být jen 15 miliard.

Srovnání lze pozorovat také na samotných cenách za přepravu. Zatímco v roce 2021, kdy se cena za TEU (jeden dvacetistopý kontejner) pohybovala až kolem 7500 dolarů, dnes se dotýká sotva jednoho tisíce.

„Díky vysokým sazbám cen průměrná marže v roce 2021 dosahovala přes 1000 dolarů za TEU, což rejdaře vystřelilo na nejvyšší marže za poslední dekádu, kdy zdvojnásobili během prvních tří čtvrtletí roku 2021 to, co vydělali během let 2010 až 2020,“ vysvětluje David Knobloch.

Jinými slovy – za tři kvartály roku 2021 vydělali dvojnásobek toho, co jim předtím zůstalo za celou dekádu. Někteří rejdaři totiž například v letech 2015 a 2016 dopravovali zboží za ceny, které se pohybovaly pod úrovní cen ropy. V hospodářském výsledku se tak často dostávali na nulu, někdy také do ztrát.

Například dánská společnost Maersk jen ve třetím čtvrtletí roku 2021 dosáhla provozního zisku neuvěřitelných 37,24 miliardy dolarů.

„Pokud se výsledek spojí s provozním ziskem za první pololetí 2021 ve výši 42,10 miliardy, dopravce zatím za první tři čtvrtletí roku 2021 dosáhl provozního zisku téměř 80 miliard dolarů,“ poznamenal Alan Murphy, generální ředitel společnosti Sea-Intelligence.

V období let 2010 až 2020 přitom provozní zisk firmy ve všech čtvrtletích dohromady činil jen 37,86 miliardy dolarů.

Z dramatického poklesu poptávky vyplývají ale i pozitiva. Rejdařům se po dvou letech daří výrazně narovnávat spolehlivost jejich dodávek.

„Pouze necelých dvacet procent měsíčních příjezdů na hlavních mezinárodních trasách má mírné zpoždění v řádu několika dní. To je velký posun z nejhoršího výsledku spolehlivosti z ledna 2022, kdy dosahovala pouhých třiceti procent,“ uzavírá šéf NTG Air & Ocean.

Doporučované