Hlavní obsah

Berňák chce prověřovat taxikáře. My to vítáme, říká Liftago

Agenda SZ Byznys s Petrem Svíčkou, generálním ředitelem Liftaga. S firmou míří do zisku.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Liftago vstupuje do byznysu s luxusem a limuzínové přepravy a spouští službu Liftago Limousine. Nabídne vozy nejvyšší třídy i vyškolené řidiče s jazykovou výbavou.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Liftago pod novým majitelem, společností Livesport Martina Hájka stoprocentně ovládla společnost Drive.Czech.com a nově vstupuje do segmentu luxusní přepravy a limuzín.

„Společnost DriveCzech je na trhu už od roku 2016. Protože víme, že segment luxusní přepravy je specifický a nároky zákazníků vysoké, využili jsme právě spojení s hráčem, který má zkušenosti,“ vysvětluje v Agendě SZ Byznys generální ředitel Liftaga Radek Svíčka.

Díky akvizici veškerých aktiv Drive Czech Liftago získá know-how, portfolio řidičů, ale i zákazníky, kteří už dané služby využívají. Nová služba Liftago Limousine tak nabídne vozy nejvyšší třídy i vyškolené řidiče s jazykovou výbavou.

Po ztrátě z minulých let Liftago míří do zisku

Cena, za kterou Liftago společnost Drive Czech a její aktivity ovládlo, firmy zveřejňovat nechtějí. Podle odborníků na fúze a akvizice mohlo jít spíše o nižší miliony korun.

Liftago chce segment luxusní přepravy nabízet k letištním transferům, pro hosty luxusních hotelů či zahraniční návštěvníky. „Chceme ale službu nabídnout i zákazníkům Liftaga, kteří dnes využívají aplikaci. Ukázat jim, že pro výjimečnou událost jako je třeba oslava nebo svatba ji mohou využít,“ dodává Svíčka.

Plánem pro letošní rok je službu zavést tak, aby už v příštím roce představovala „nezanedbatelnou“ část byznysu. „Ten vstup je pokorný a ambiciózní zároveň. Tahle služba je hodně specifická a musíte tam odvádět stoprocentní služby,“ dodává Svíčka.

V loňském roce firma utržila 68,5 milionu korun, ale skončila ve ztrátě. To se má už v letošním roce změnit i díky luxusnímu segmentu. „Určitě se to otočí. Už to vidíme podle roku 2025. Budeme ziskoví. Nechci říkat už teď přesné částky, ale naším cílem je být i v tom následujícím roce ziskoví,“ říká Svíčka.

Obří proměna trhu a taxijízda jako komodita

Liftago je na trhu od roku 2016 a od té doby trh přepravy prošel velkým rozvojem. Jen pro představu, právě v tomto roce dnes jeden z největších konkurentů - Uber – teprve začínal v USA.

Český trh díky aplikacím dramaticky proměnil a kromě Uberu působí i další mezinárodní konkurence Bolt. „Dnes je to otázka nabídky a poptávky. Vidíme, že jsou i ceny, které jsou velmi nízké. Na trhu ale budou vždy dva segmenty,“ popisuje Svíčka s tím, že Liftago vždy bude společností pro zákazníky, kteří oceňují spíše kvalitu, než fakt, že jde o nejlevnější službu.

„I proto nám vstup do luxusního segmentu dává smysl. Je to doplnění prémiových složek, přesně to, co chceme našim zákazníkům poskytnout. Nechceme dávat lidem službu, která je víceméně komoditní a kterou můžete zaměnit za ostatní konkurenty. Ta služba je už teď postavená na tom, že nejsme nejlevnější,“ dodává Svíčka.

Až dva tisíce řidičů

Dnes Liftago spolupracuje se zhruba 1500 až dvěma tisíci aktivními řidiči. Řidič musí projít črtnáctidenním přijímacím procesem. Poté, co začne pro firmu jezdit, odvádí 15 až 30 procent zpět. Záleží na počtu jízd, ale i počtu bodů, které za jízdu dostávají.

Teď přepravní služby v Česku čekají další změny, finanční správa chce totiž od alternativních taxislužeb získávat data o jízdách, partnerských řidičích a firmách s cílem omezit daňové úniky. „Tohle jsme uvítali a rádi pomůžeme kontrolovat trh. Teď už řešíme pouze technické detaily, jak informace předávat a jsme před podpisem memoranda,“ popisuje Svíčka. Liftago podle něj věří, že tato aktivita celý trh zprůhlední.

Magistrát hlavního města Praha také navrhuje, aby od roku 2029 byly vozy, které budou dopravu ve městě zprostředkovávat, bezemisní.

Praha je pro elektrotaxi? Je tu 15 tisíc aut

„Připravujeme se na to, sledujeme to, jsme i ve spojení s magistrátem. Chceme informace. Pokud se řidiči dozví, že v roce 2029 má dojít k nějaké regulaci nebo nařízení, tak už teď přemýšlejí, jaký automobil si koupit a samozřejmě se začínají ptát,“ popisuje Svíčka. Varuje také předtím, že dnes je na území Prahy a okolí více než 15 tisíc aut s licencí.

„Pokud by měla být všechna tato auta nahrazena, je otázka, jaká je kapacita nových aut, nebo jak velký je trh s ojetými auty,“ varuje Svíčka. Záležet podle něj bude na tom, jaký přesně bude termín, ale také zda se bude tento požadavek týkat celé oblasti hlavního města a okolí.

„Jedna věc je centrum Prahy, druhá je i to, jak se k tomu postaví letiště Praha. Většina taxikářů totiž jezdí centrum Prahy a právě letiště,“ dodává Svíčka. Zda by tento požadavek zdražil taxislužbu zatím podle něj nelze přesně říct.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované