Hlavní obsah

Dvakrát jsem se spálil. Věřil jsem jen číslům, říká investor

Inside Talks s Ondřejem Frycem, spoluzakladatelem internetového obchodu Mall.cz a investorského fondu Reflex Capital Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Startupy za sebou mají nejhorší rok a mnoho z nich se poprvé střetlo s realitou. Jak se musely změnit a jak se změnili investoři? V pořadu Inside Talks Zuzany Hodkové odpovídá Ondřej Fryc.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Ochlazení na trhu, opatrnost investorů, propouštění i propad ceny a hodnoty. „Neumím si moc představit horší rok,“ říká investor Ondřej Fryc, který v pořadu Inside Talks hodnotí rok 2022 na startupové scéně.

Pro startupy, které byly dosud nastaveny na neomezený růst, loni přišel náraz na realitu a často i první krizi. Podle Fryce to však potřebovaly.

„Startupy jely na vlně dostupnosti financování, a svůj růst tak napájely z externího financování. To nebylo moc udržitelné, a když externí financování vyschlo, ekonomicky to nedávalo moc smysl. Často své uživatele nakupovaly dráž, než jakou pak těžily hrubou marži,“ říká Fryc s tím, že to, co se děje, je správné – včetně pádu valuací, tedy hodnoty firem.

„Fundamentálně nedává smysl, aby firma, která pro akcionáře nerealizuje žádné zisky, měla hodnotu stokrát své tržby,“ dodává Fryc s tím, že toto období přežijí firmy, které mají slušný ekonomický základ a jsou schopné se překlopit do módu udržitelného růstu. To však v mnoha startupech znamenalo velké změny.

„Naprosto musely změnit myšlení. Měly ho nastavené na růst za jakoukoliv cenu, nabírali se programátoři, nebyli lidé, tak se všichni přepláceli. To skončilo, klíčová je udržitelnost,“ říká Fryc s tím, že teď je o to důležitější i samotná osoba zakladatele a způsob, jakým dokáže čelit krizovým situacím.

Cestování mu vzal covid, zákazníky zas válka

„Dobrý podnikatel se z této doby nezhroutí. Je normální, že každá firma prochází různými cykly,“ dodává Fryc a jako příklad udává podnikatele z Ukrajiny – zakladatele jedné z firem, které má v portfoliu jeho Reflex Capital.

Ten ještě před covidem přesídlil do Česka a založil tu cestovní kancelář zaměřenou na skupinové příjezdy Číňanů. Přišel covid a rozjetá firma se zastavila. Aby ji zachránil, začal nabízet QR kódy místo jídelních lístků a soustředil se zejména na Rusko a Ukrajinu. Jenže přišla válka, která mu sebrala 80 procent zákazníků.

„Řetězená smůla, ale teď, o rok později, je už o stovky procent dál a zákazníků má víc než před válkou,“ vysvětluje Fryc s tím, že tohle je příklad podnikatele s velkým P.

Inside Talks

Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.

Insidery je tato skupina šéfů:

  • Tomáš Kolář z Linetu
  • Petr Palička z realitní divize Penty
  • Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
  • Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
  • Ondřej Fryc z Reflex Capital
  • Martin Durčák z ČEPS
  • Karel Pilčík z MP Krásno
Foto: Seznam Zprávy

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.

Fond Reflex Capital, který Fryc založil, má právě osobu zakladatele startupu ve svých investičních kritériích úplně nejvýš. „Tvoří 80 procent našich investičních rozhodnutí,“ dodává Fryc s tím, že dobrého podnikatele nevybírá podle excelových tabulek nebo nějakého jasného postupu, ale podle vlastního „pocitu v žaludku“.

„My se s tím člověkem nebavíme o tom, jaká má v tabulce namalovaná čísla, ale kam jezdí na dovolenou,“ dodává s tím, že jen dvakrát dal na čísla, i když mu na zakladateli něco nesedělo – a vždy se spálil.

Investor nechce startup držet na kapačkách

Velkou změnou teď prošli i samotní investoři. Už nekoukají na růstovou křivku, ale na to, aby firmu nemuseli několik let „držet na kapačkách“. „Zásadním hlediskem se stala udržitelnost startupu,“ říká Fryc.

Nižší jsou také nabídky, za které jsou ochotni do startupů vstoupit. „Valuace investora je vždy odvislá nejenom od toho, v jakém stavu daná firma je, ale odvíjí se také od podobných firem, které už jsou trhem nějak oceněny. Pokud tyto valuace šly třikrát dolů, logicky i vstupní valuace půjde třikrát dolů ,“ dodává Fryc s tím, že si to však majitelé startupů často nechtějí připustit.

„Jsou tak projekty, které nedostanou financování, protože se nesladí představy investora a zakladatele, a pak jsou projekty, kde se nějaký kompromis dohodne,“ dodává s tím, že teď lehce poklesl i počet firem, do kterých investuje jeho společnost.

Reklama

Doporučované