Hlavní obsah

Kvůli válce chybí v Česku dřevo. Cena letí nahoru, masiv už není k dostání

Češi se naučili na internetu nakupovat i rýče, říká šéf Bauhausu. Kvůli válce teď ale českým kutilům zdražuje dřevo. Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Invaze Ruska na Ukrajinu dopadá i na české obchody. V hobbymarketech chybí dřevo a dřevěné desky. Sehnat například prkno z masivu je teď prakticky nemožné, říká v podcastu Agenda šéf řetězce Bauhaus Petr Kočí.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Češi jsou národ kutilů, teď se ale musí připravit, že výroba ze dřeva se jim dost prodraží. Dřevo, OSB desky či třeba masiv jsou totiž hodně dovážené z Ruska a Ukrajiny a teď se dodavatelský řetězec zasekl. „Z hodiny na hodinu to přestalo a my se aktuálně snažíme co nejrychleji najít náhradní dodavatelské zdroje,“ říká Petr Kočí, jednatel společnosti Bauhaus.

To se samozřejmě projevuje nejenom na dostupnosti zboží, ale i cenách. „Řádově jsou v desítkách procent vyšší, velmi ale záleží na komoditě. Je rozdíl, jestli je to OSB deska, nebo hotový výrobek,“ dodává Kočí.

Jak dopadá válka na Ukrajině na zásobování hobbymarketu?

Dopadá. Sice v tom našem sortimentu jenom na užší část sortimentu, ale například komodita dřevo je hodně dovážená právě z Ruska a Ukrajiny a teď řešíme problémy. Přerušily se nám zásobovací řetězce. Dlouhodobě jsme byli zvyklí, že jsme dostávali zboží od určitých dodavatelů, to z hodiny na hodinu přestalo a my se aktuálně snažíme co nejrychleji najít náhradní dodavatelské zdroje.

Je to jen dřevo, nebo i další hotové výrobky, které se sem z Ruska dováží?

Určitě ano, my ale napřímo dovážíme jen ty dřevěné produkty. Teď zjišťujeme, kteří naši dodavatelé berou pro své produkty různé subdodávky z tohoto regionu. Já se domnívám, že to s největší pravděpodobností bude i hodně výrobků z oceli a kovu, ale zatím ještě přesně nevíme, čeho všeho se to bude týkat.

Ceny letí, alternativy teď poptává celý svět

Jak rychle se vám daří najít náhradu za ruské dřevo?

Základní ekonomická poučka funguje bohužel i zde a úplně přesně. Pokud je převis poptávky nad nabídkou, je to s cenami čím dál komplikovanější. Už teď vidíme, že stoupají. Určitě existují alternativy, ty ale budou dražší, protože je teď poptává celý svět. Takže se se čtyřmi až deseti dalšími odběrateli sejdeme u jednoho konkrétního dodavatele ze západní Evropy a cena letí nahoru.

Máme ale výhodu, že Bauhaus je v 19 státech, a tím pádem jsou tam ty synergické efekty.

Jak moc teď cena dřeva a dřevěných produktů letí nahoru?

To se mění každý den. To, co řeknu dnes, už zítra platit nebude.

Jaká je tedy cena dnes?

Řádově jsou v desítkách procent vyšší, velmi ale záleží na komoditě. Je rozdíl, jestli je to OSB deska, nebo hotový výrobek. Je i rozdíl, jestli je to jednoduchý produkt ze dřeva, kde nejsou potřeba vícepráce, nebo něco náročnějšího. Tam, kde je to jenom dřevo, je to výrazně vyšší nárůst. Tam, kde jsou vícepráce, tam se cena naředí.

Pracovní deska z masivu? Není!

Máte stále zásoby na skladě, nebo už je něco i úplně vyprodáno?

Záleží na sortimentu. Některé produkty jsme dokázali naskladnit, a relativně tak máme plné sklady. V takovém případě budeme držet zákazníkům ceny, za které jsme nakoupili, ale těžko odhadnout, na jak dlouho nám to zboží vydrží. Platí totiž, že vždycky když se objeví nějaký problém podobného charakteru, spousta zákazníků nakupuje dopředu a do zásoby, aniž by to skutečně potřebovali.

Myslím si, že zákazník by problémy se zásobováním neměl výrazněji pocítit.
Petr Kočí, jednatel Bauhausu

A je tedy něco, co už teď nemáte?

Jsou to specifické produkty. Třeba pracovní desky z masivního dřeva v této chvíli už prakticky nemáme. Na druhou stranu, v řádech dnů jsme schopni nové zdroje aktivovat. Myslím si, že zákazník by problémy se zásobováním neměl výrazněji pocítit.

A co do budoucna? Nebude politika vaší firmy třeba taková, že už nebudete spoléhat na výrobky z Ruska?

Nemyslím si, že bychom teď byli schopni škrtnout výrobky z Ruska nějakým rozhodnutím. Spíš to bude takové, že si najdeme jiné dodavatelské zdroje a už nebudeme mít vůbec motivaci jít znovu do rizika do tohoto regionu. Tedy možná ano, přestaneme z těchto regionů brát, z hlediska naší strategie.

Sklady teď máme výrazně větší

Když zůstanu u zásobování – už se po covidu ty dodavatelsko-odběratelské vztahy narovnaly? Už je dostatek zboží?

Hrozně moc záleží na sortimentu. Spíš bych to definoval tak, že jsme se s tou situací naučili nějak fungovat a koexistovat. Víme, jaké výrobky bereme z Dálného východu a Asie, predikujeme potřebné množství dopředu a máme výrazně větší sklady.

Dřív jsme byli zvyklí průběžně uspokojovat poptávku zákazníků, aniž bychom měli nějaké velké zásoby. Tuto strategii jsme změnili. Tam, kde víme, že bychom mohli mít problémy, tam jsme se předzásobili. To je i důvod, proč jsme mohli v minulém roce i přes pandemii obratově růst dvojnásobně.

Zároveň ale máte víc peněz ve skladových zásobách. Není to pak náročné na cash-flow?

Určitě je to faktor, který jsme předtím neznali. Pandemie nás naučila být flexibilní a velice rychle rozhodovat. Tohle k tomu asi patří.

Trh se vyvíjí a čeští zákazníci jsou ochotni už nakupovat i ty rýče on-line.
Petr Kočí, jednatel Bauhausu

Pandemie vás také naučila prodávat zboží on-line. Začínali jste s poměrně velkým zpožděním oproti trhu.

Začínali jsme před pár týdny. Máme nárůsty, ale jak říkáte, začínali jsme z nuly. Už teď víme, že velmi poptávanou službou bude „rezervuj a vyzvedni“. Trh se vyvíjí a čeští zákazníci jsou ochotni už nakupovat i ty rýče on-line. Kdybychom to nenabídli, koupili by je jinde.

Přesto, proč e-shop přišel až tak pozdě?

Snažili jsme se najít technologické řešení, které bychom byli schopni aplikovat v 19 státech.

Musíme expandovat, musíme růst

Jaká je budoucnost vašich prodejen – zůstanete u čísla 8, nebo přidáte i další? Kolik?

Musíme expandovat, musíme růst. Jinak nás konkurence předežene. V této chvíli vím určitě o jedné prodejně. Naše ambice ale nejsou omezené nějakým číslem.

Možná jsou omezené financemi?

V dnešní době to dokážeme profinancovat, daří se nám. Finance nejsou problém. Větší problém je dostupnost pozemků. Pro naši velkometrážní prodejnu potřebujeme minimálně 35 tisíc metrů čtverečních. A v dnešní době na zelených loukách takové pozemky prakticky neexistují.

Říkáte „nám se daří“. Jak tedy dopadl loňský rok?

My budeme mít obrat za rok 2021 kolem pěti miliard. Účetní uzávěrka ještě není hotová.

Loňský rok byl zároveň rokem, kdy výrazně rostly náklady. Jak se tedy zvedly ceny?

My jsme sice predikovali nějaký vývoj cen energií, ale netrefili jsme se o řády. Náklady byly výrazně vyšší. Na druhou stranu nákladová položka energie pro nás nehraje takovou roli jako pro výrobní závody. My jsme navíc investovali do modernizace prodejen a do LED osvětlení, což snižuje spotřebu.

Ceny surovin – my jsme závislí na našich dodavatelích. Obchodníci, kteří pro nás dováží zboží z Asie, tak tam je velký nárůst cen – desítky procent. Doprava, problémy dodavatelských řetězců v Asii, to vše se do cen promítá. Pokud ale máme naskladněno, prodáváme výrobky za staré ceny. Jestliže už ale dorazí nový kontejner, jdeme s cenami nahoru o stejné procento.

A v průměru jsou ty ceny o kolik vyšší?

V průměru okolo deseti až patnácti procent. Jsou komodity, kde je to víc, jako například OSB desky, a tam ta cena půjde pravděpodobně ještě výš. Tam to bylo sto procent. A pak jsou položky, kde to jsou jednotky procent, protože k tomu nebyl důvod. Třeba proto, že ten výrobní závod byl v České republice a výrobce nebyl tak závislý na elektřině.

Reklama

Doporučované