Hlavní obsah

Pivaři změnili lokál. Místo hospody chodí do obchodů

Rozhovor s Petrem Moravou z Čeposu. „O desetinu narostl v posledních měsících prodej baleného piva, lidé ho vypijí doma místo v hospodě.“Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Ve většině případů končí Čech a přebírá to Vietnamec. Bez pomoci obcí by malé prodejny nepřežily.“ Hostem Agendy SZ Byznys byl Petr Morava, generální ředitel společnosti Čepos.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Aby měla prodejna na venkově smysl, musí v obci žít alespoň dvě stovky stálých obyvatel. Přesto teď desítky provozoven smíšeného zboží zavírají – udržet obchod ziskový je totiž stále složitější.

„Malé prodejny jsou tradiční dominantou drobných českých podnikatelů, dále sítě Coop, a venkov začíná osidlovat také vietnamská komunita,“ říká Petr Morava, generální ředitel společnosti Čepos, která provozuje svou síť zhruba 1500 menších obchodů po celém Česku.

Měsíčně podle jejich statistik zavírají desítky prodejen, a to je více než v předchozích letech. Ne všechny obchody ale zůstávají bez náhrady.

„Ve většině případů teď končí Čech a přebírá to Vietnamec a zůstává v naší síti. Bez masivnější pomoci obcí, které podnikatelům pomáhají s cenami energií nebo například sníží nájem, by malé prodejny přežít nemohly,“ říká Morava s tím, že si obce uvědomují, že „jinak hrozí, že lidé tam nebudou moci žít, protože tam nebude nic“.

Obraty stagnují, prodej piva vzrostl

Lidé chodí pro potraviny méně často než dřív, samotný nákup je však větší. Obchodníci totiž pozorují, že obraty stagnují, ale zvyšuje se hodnota nákupního košíku.

„Zajímavé je, že posiluje kategorie piva. Souvisí to určitě šetřícím modelem domácností. Prostě se nejde na pivo do hospody, ale pivo se vypije se sousedy v garáži nebo jinde,“ uvedl šéf obchodní sítě v Agendě SZ Byznys.

Kategorie piva tak po očištění inflace vyrostla meziročně asi o deset procent. Největší nárůst prodejů přinesly podzimní a zimní měsíce, tedy poslední období. Jinými slovy, lidé šetří a odepřou si například návštěvu hospody. A týká se to nejen sociálně slabých, ale také nižší střední třídy.

„V Praze, kde sídlí velké korporace, státní úředníci, velké instituce, tak to vidět ještě není, ale v regionech, kde dochází k omezování výroby třeba v automotive, tam lidé vidí, že musí změnit své nákupní chování, aby mohli splácet hypotéku a třeba i nechat děti na školách,“ uzavírá Petr Morava v Agendě.

Celý rozhovor si můžete pustit ve videu nahoře nebo v oblíbené podcastové aplikaci.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované