Hlavní obsah

Průtahy kolem metra D už zvedly cenu o deset procent, říká Borovka z Vinci

Agenda SZ Byznys s Martinem Borovkou, generálním ředitelem Skupiny Vinci Construction CS. Ve stavebnictví se pohybuje přes dvacet let.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Stavební řízení nyní prodražuje výstavbu až o 20 procent. „V určité fázi čekáte na 10 stavebních povolení, mezitím se změní technologie a vy to musíte celé přeprojektovat,“ říká Martin Borovka ze Skupiny Vinci Construction CS.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Metro D je jeden z historicky největších stavebních tendrů v zemi. V březnu předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže už podruhé zrušil výběr dodavatele a pražský dopravní podnik musí znovu posoudit nabídky a znovu vybrat dodavatele.

Se zrušením ale přichází další zdržení a jak upozorňuje Martin Borovka, šéf Skupiny Vinci Construction CS, i opětovné zdražení celé zakázky. Už teď minimálně o deset procent.

„Ztratili jsme dva roky. Po těch dvou letech se u nás, stejně jako u konkurenta, cena samozřejmě navyšuje. Inflační koeficienty, tedy inflační přirážka, kterou vám zadavatel platí na základě vlivu inflace a nárůstu vstupů, je zhruba 10 procent,“ říká Borovka v Agendě pro SZ Byznys. Skupina Vinci Construction CS v konsorciu se společnostmi Porr a Marti v tendru neuspěla, i když nabízela cenu o více než dvě miliardy nižší.

Podle Borovky se tak už kvůli průtahům zvedla nejenom cena nabízená jeho sdružením, ale i cena konkurenční a v tendru vítězné Subterry. Konkrétně z necelých třiceti miliard korun na téměř 33 miliard a rozdíl mezi oběma nabídkami se tak nadále zvyšuje. „Čím víc to dopravní podnik prodlužuje, tím větší bude ztráta na celém projektu,“ dodává Borovka. Další rozhodnutí je teď podle něj na dopravním podniku.

Budou volby, bude se stavět

Skupina Vinci Construction CS je největší stavební skupinou v Česku a na Slovensku. Přestože stavebnictví jako takové v posledních letech propadá, firmě se daří. V roce 2023 měla zisk 1,56 miliardy korun a obrat 29,5 miliardy korun a růst čeká i v dalším období. „Určitě budeme růst i letos, z hlediska obratu i míry zisku. Je ale evidentní, že tahounem českého stavebnictví je zejména dopravní infrastruktura. Pozemní stavitelství stále lehce stagnuje,“ říká Borovka.

Letošní rok podle něj hodně ovlivní blížící se volby. „Celý rok bude ovlivněn předvolebními sliby, proto si myslím, že pro stavebnictví bude letošní rok určitě lepší než ten minulý. Část staveb totiž ovlivňují veřejné prostředky měst, obcí nebo krajů,“ vysvětluje Borovka.

Povolování v Česku? Zdražuje výstavbu až o 20 procent

Růst ale automaticky neplatí pro výstavbu bytů. Tu podle Borovky oživí až jednoduchý a funkční stavební zákon. „Dokud bude poptávka daleko větší než nabídka, je to problém. Automaticky to zvedá ceny nahoru,“ dodává a upozorňuje na extrémní složitost stavebního řízení. Podklady, které jsou v Česku pro povolení potřeba, jsou totiž daleko podrobnější než v jiných zemích.

„Musíme vykreslit každé okno, každý detail. Když pak během výstavby zjistíte, že potřebujete okno o půl metru posunout, zablokuje vám to celý proces výstavby. To je nonsens, to neexistuje nikde na světě,“ dodává. Celý proces podle něj nejenom prodlužuje, ale i prodražuje výstavbu.

„V určité fázi projektu čekáte třeba na 10 stavebních povolení, mezitím se změní technologie a vy to musíte celé přeprojektovat. Proč máme v rámci stavebního povolení zkoumat, jestli poloha okna je 10 cm od hrany budovy, nebo 15 cm?“ dodává Borovka. A právě lhůty schvalovacího procesu mohou podle něj výstavbu prodražit až o 20 procent.

Dva tisíce projektů ročně

Skupina se zaměřuje na silniční, železniční i privátní stavby. „Železnice dělá 20 procent, mosty 17 procent a zbytek je pak privátní výstavba. Jsme ale i v oboru vodohospodářských staveb, ať už to jsou úpravny vody nebo čističky odpadních vod,“ dodává Borovka.

V loňském roce si skupina připsala zhruba dva tisíce projektů a letos to bude obdobné číslo. „Už dnes vidíme zhruba 80 procent zasmluvněných zakázek na letošní rok. Historicky víme, že doplnit zbylých 20 procent není problém,“ dodává Borovka.

Mezi největší chystané projekty skupiny patří například uzel Česká Třebová, jehož stavba potrvá šest let a vyjde na 17,5 miliardy korun. „To je největší zakázka na železnici. Na silnici je to pak okruh kolem Prahy – takzvaná nultá etapa D1, D 11, což je stavba, která propojí dálnici na Hradec Králové s dálnicí na Brno. Máme ale řadu malých a zajímavých staveb, které možná nejsou tak viditelné, ale pro nás jsou vlastně nejdůležitější,“ říká Borovka.

První PPP projekt? Čekali jsme, že si obě strany sednou

Skupina stojí také za prvním PPP projektem na české dálnici. Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem byla dokončena v prosinci loňského roku a Vinci ponese plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice po dobu 25 let. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049.

Celkovou cenu, kterou stát za 25 let zaplatí, odhaduje Borovka pod třiceti miliardami korun. „Investiční náklady toho projektu jsou zhruba 12, ale musíte k tomu dopočíst finanční náklady a 25 let údržby. Celý problém je v tom, že my dnes v Česku nejsme schopni dohledat, kolik by to za 30 let stálo. Ve státním rozpočtu jsou tyto náklady vedeny v různých kategoriích a různých kolonkách,“ dodává Borovka.

Spolupráce se státem podle něj zatím nebyla nijak vyhodnocena a obě strany neměly možnost říct si své zkušenosti. „Byl to první takový projekt v České republice. Bylo by dobré, kdyby si po něm obě strany – tedy stát a my – sedly a řekly si, jaké jsou konsekvence této spolupráce, jaké věci zlepšit a jaké udělat jinak,“ říká o spolupráci Borovka. Podle něj je tak chyba, že zatím nic takového neproběhlo. Přesto se společnost už teď přihlásila i do dalšího PPP projektu, který stát vypsal.

Podnikatel ale upozorňuje na problémy, které se během výstavby objevily. „Bylo to strašně komplikované. Když se podobný projekt staví ve světě, dostanete území, kde má dálnice stát, výšku, šířku, hlukové limity a vše si designujete sami. V České republice je to z pohledu stavebního zákona strašně detailní, exaktní a skoro nemožné,“ dodává.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované