Článek
Největší finanční skupina PPF roste. Hodnota jejích aktiv v letošním prvním pololetí vzrostla o 1,7 miliardy eur na více než 43 miliard eur a v přepočtu přesáhla bilion korun. Zisk skupiny, kterou vlastní Renáta Kellnerová s dcerami, dosáhl 8,5 miliardy korun a největší měrou k němu tradičně přispěla její telekomunikační část.
Té však zdatně sekundují i další profitabilní části skupiny, jako jsou média, finančnictví, reality a další, o kterých jsme v druhé části rozhovoru hovořili se dvěma nejvyššími šéfy PPF Kateřinou Jiráskovou a Didierem Stoesselem. Ti se vedení skupiny ujali v dělené funkci generálních ředitelů v polovině letošního roku.
K rychle rostoucímu byznysu PPF patří finančnictví v čele se skupinou Air Bank a PPF bankou a výrazně vzrostla i hodnota téměř třicetiprocentního podílu, který skrze společnost Tanemo drží skupina v bance Moneta.
Štika Air Bank
Ve většině odvětví, ve kterých působí, má PPF vedoucí postavení, což neplatí právě pro oblast finančnictví. V té Česku dominují tři největší banky, Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, které kontrolují zahraniční bankovní skupiny.
Kateřina Jirásková však nesouhlasí s tím, že by finanční sekce PPF, kam zahrnuje skupinu Air Bank, poskytovatele úvěrů Zonky a Home Credit, PPF banku i podíl v Monetě, nějak zaostávala.
„Air Bank byla nejrychleji rostoucí bankou v loňském roce a s největší pravděpodobností bude i letos, co se týče počtu nových klientů. Proč? Protože máme věrnostní program mezi O2 a Air Bank, který nabízí výhody klientům obou firem. Nejsme sice největší, ale jsme nejrychleji rostoucí,“ doplnil Didier Stoessel.
První část rozhovoru se šéfy PPF
„Když se potkáváme s řediteli velkých bank, vždy na nás hledí s určitou závistí. Vidí, co děláme mezi telekomunikacemi a bankovnictvím, a to oni dělat nemohou, protože nemají obě tato aktiva. Naše ambice rychlého růstu je zřejmá,“ dodal Didier Stoessel.
I když PPF sází při růstu Air Bank na větší propojení vertikál v rámci skupiny, chystala před lety fúzi právě s Monetou, což by stvořilo co do počtu klientů třetí největší banku v Česku. Od té však v květnu 2022 upustila kvůli nepříznivému makroekonomickému vývoji.
PPF zůstala v Monetě největším akcionářem a vize spojení s Air Bank nemusí být zapomenutou historií. Na dotaz, zda o fúzi s Monetou již PPF neuvažuje, Jirásková reagovala: „Tak vždy zvažujeme všechny možnosti a cokoliv se může vrátit do hry.“
Oproti předchozím rokům by však spojení bylo pro PPF o dost dražší. Od ukončení plánů na fúzi se tržní hodnota Monety zhruba zdvojnásobila na 96 miliard korun.
Oneplay větší než Netflix
Velké plány má skupina PPF také se svou mediální divizí, které v Česku dominují Nova a Oneplay. Platforma, která vznikla letos na jaře spojením Voyo a O2 TV, sází i na vlastní obsah a už po necelém roce fungování výrazně překonala čísla původního Voya. To mělo na konci roku 2024 v Česku i na Slovensku 950 tisíc uživatelů.
„Když jsem před lety přebíral CME (mediální holding PPF), měl jsem cíl získat milion předplatitelů. Poté, co jsme spojili Voyo Česko s O2 TV, vznikla ještě větší platforma a můžu říct, že v Česku je počet předplatitelů mezi jedním a dvěma miliony, blíže ke dvěma milionům. Pokud se podíváte po světě, kde dokázala národní společnost porazit Netflix, tak Česká republika je jednou z mála takových zemí,“ říká Didier Stoessel.
I když jsou některé pořady dnes primárně nabízené jen na Oneplay, obě české značky prý nejsou konkurenti. „Je to trochu jiný model a pro nás to není soutěž značek. Jedno je streamovací platforma jako Netflix, druhé televizní značka. Neobáváme se toho, že by jedna značka zastínila druhou,“ dodává Stoessel.
V rozhovoru se generální ředitelé vrací i k negativním reakcím, které vznik Oneplay provázely, i k situaci na Slovensku, kde televize Markíza ze skupiny CME čelila kritice některých redaktorů, že vedení televize zasahovalo do redakční práce.
Česká elita – Žebříček nejhodnotnějších firem Česka
Česká elita 2025. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Burza cenných papírů Praha, Raiffeisen Bank, Allwyn, Rudolf Jelínek, Škoda Auto a BANDI.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.
„CME i jednotlivé stanice mají vlastní management a bylo jasně řečeno, že PPF nebude zasahovat do jejich řízení. Zavedli jsme kvalitativní i kvantitativní metody měření, lokální management je denně monitoruje s cílem mít vyvážené a objektivní zpravodajství. Na to dohlíží i redakční rada, ve které jsou tři zkušení novináři z Rakouska, USA a Německa,“ konstatoval Stoessel a dodal: „Ano, byli jsme kritizováni, ale podle mě to nebylo oprávněné.“
Co se týče negativních reakcí při letošním spuštění Oneplay, Stoessel uvedl, že za počáteční problémy se firma klientům omluvila. „Při migraci milionu zákazníků se to v prvních dnech může stát, a to se nám stalo. Během několika dnů ale bylo vše vyřešeno,“ řekl.
Odchod z ProSiebenSat.1 a plány s Viaplay
V mediální sféře měla PPF i plány s německou televizní stanicí ProSiebenSat.1, ale toto tažení letos skupina ukončila poté, co se neshodla s dalším významným akcionářem, italskou společností MFE patřící rodině Berlusconiových.
„Když jsme tam vstoupili, pan Berlusconi už vlastnil 29,9 procenta. My jsme začali s deseti, postupně svůj podíl navyšovali. Naším cílem bylo udělat s ProSieben něco podobného jako zde. Posílit lokální obsah, co nejrychleji provést digitální transformaci a vytvořit ekvivalent Voya. Druhý akcionář měl ale jiný pohled, spíš evropský,“ popisuje v rozhovoru Stoessel.
„Když jsme si uvědomili, že máme odlišné představy o budoucnosti firmy, snažili se (Italové, pozn. red.) nejprve koupit větší podíl za nízkou cenu. Odpověděli jsme veřejnou protinabídkou, ale nakonec přišli s nabídkou, která nám připadala férová vzhledem k budoucím vyhlídkám firmy. Prodali jsme podíl, inkasovali zisk a rozhodli se odejít. Pokud není možné realizovat vlastní strategii, nemá smysl ve firmě zůstávat,“ vysvětluje Stoessel.
Takový přístup je uplatňován napříč celou skupinou. S partnery musí panovat shoda na dlouhodobé strategii. „Pokud není, tak buď firmu zcela ovládnete, samozřejmě za správnou cenu, nebo odejdete. Jsme v tomto ohledu velmi disciplinovaní,“ dodává Stoessel.
Spolupráce se naopak dobře rozvíjí ve skandinávské streamovací platformě Viaplay, ve které má PPF stejný podíl jako francouzský Canal+ a společně firmu ovládají.
„Viaplay má pět milionů předplatitelů a je jednou z největších ve Skandinávii a Nizozemsku, kde má například práva na formuli 1 a díky Maxi Verstappenovi je velmi sledovaným sportem. U této spolupráce jde o opačný příklad, než jsem popisoval před chvílí. Když máte partnera, se kterým si skvěle rozumíte, není důvod něco měnit,“ míní Stoessel.
Reality, odchod z Ruska i partnerství se Strnadem
Realitní byznys PPF v uplynulých letech negativně zasáhl odchod z Ruska.
„Před začátkem války na Ukrajině měla PPF více než dvě třetiny svého nemovitostního portfolia v Rusku, které jsme vyprodali a z mého úhlu pohledu vlastně zmizelo. Teď se snažíme dát tento pilíř do rozumné velikosti, řekněme kolem deseti procent portfolia PPF,“ uvedla Jirásková.
Součástí toho jsou nedávné nákupy hotelů Hilton, Four Seasons a Diplomat v Česku, ale většina nemovitostních investic skupiny proběhla v zahraničí. „Více než dvě třetiny realitních investic jsou v USA, Polsku, Rumunsku, Holandsku, Německu i Velké Británii. Geografická diverzifikace bude součástí naší strategie, jen se může měnit mix jednotlivých zemí, jak budou přicházet příležitosti,“ dodala Jirásková.
V USA se PPF pouští do rezidenčních projektů, v Česku o tom zatím podle Jiráskové neuvažují.
Při nákupu hotelů v Česku vzniklo i jedno nové partnerství v podobě nákupu hotelu Four Seasons společně se zbrojařem Michalem Strnadem. „Obecně je filozofie partnerství jedním z našich pilířů. A tady máme partnerství s panem Strnadem, to je stav věci. Myslím, že není potřeba to nad rámec této filozofie dál rozvíjet,“ uvedla Jirásková.
V souvislosti s tímto realitním partnerstvím se ovšem nabízí otázka, zda se nemůže rozvíjet i jiným směrem. Skupiny CSG Michala Strnada se snaží využít silné poptávky po zbrojení v souvislosti s válkou na Ukrajině a zvýšených armádních výdajů členských zemí NATO a plánuje uvést v příštím roce své akcie na burzu v Amsterdamu. Podle agentury Bloomberg firma cílí na ocenění až 30 miliard eur.
Na otázku, zda by se skupina PPF úpisu akcií CSG zúčastnila, Jirásková odpověděla: „Standardně toto není forma investic, kterou provozujeme. Ale když přicházejí příležitosti, které jsou relativně výjimečné, což IPO skupiny Michala Strnada bezpochyby je, tak se na to určitě podíváme.“
Škodovka bez okřídleného šípu
Vyplácet se PPF začíná i investice do tradičního strojírenského podniku Škoda Plzeň, kterou skupina ovládla v roce 2017.
„Před pěti lety jsme prožívali těžké období – pandemie, zavřené továrny, prudký nárůst cen materiálů a pokuty, které nám hrozily za nesplněné termíny. Nebyla to jednoduchá situace a do toho přišla válka na Ukrajině. A dnes? Podívejte se, na jaké trhy jsme vstoupili, jaké máme zakázky od soukromých firem. Jsme ziskoví,“ říká k plzeňské Škodovce Didier Stoessel.
Plzeňskému podniku ale už v roce 2029 skončí možnost užívat název Škoda a znak okřídleného šípu. Obojí prodala před třemi lety Škoda Group své jmenovkyni z Mladé Boleslavi Škodě Auto. Plzeňská Škodovka tak dostane nové logo a nové jméno – a samotný proces hledání už prý začal. „Už na tom pracujeme, ale to finále je samozřejmě ještě roky před námi,“ říká Jirásková.
„Budeme postupovat stejně jako u jiných firem. Třeba naše telekomunikační firmy mimo Česko se jmenují Yettel. Koupili jsme je od norské skupiny Telenor, několik let nesly její jméno a pak jsme vytvořili úplně novou značku. Nikdo si už na Telenor nevzpomene. Tady uděláme totéž. Ano, Škoda bude samozřejmě vždy známá díky své historii a dlouhé existenci, ale plánujeme její rebranding do nové firmy,“ dodává Stoessel.
Partneři pro Sotio a hledání léku na rakovinu
Ke skupině PPF také patří její biotechnologická část Sotio, která se už 15 let zabývá výzkumem a vývojem inovativních protinádorových léčiv. Tato část ovšem nepatří k těm finančně úspěšným a dlouhodobě generuje významné ztráty. Jen za roky 2022 a 2023 přesáhla kumulovaná ztráta pět miliard korun.
„Sotio je letitou součástí PPF, je pro nás důležité a jsme hrdí na to, co jsme v něm dokázali. Pracujete na vývoji nových molekul, postupujete do jednotlivých fází, někdy úspěšně a jindy ne. A každá fáze znamená další investice. Dostat molekulu od jejího návrhu až k pacientům ve velkém měřítku tak, aby skutečně pomohla, je velmi náročné. Rakovina je ale bohužel zásadní výzvou současnosti,“ konstatoval Stoessel.
Skupina proto mění přístup i v této oblasti. „Tak jako budujeme partnerství v jiných oblastech, tak i v této jsme k diskuzím s partnery otevřenější, než tomu bylo historicky,“ dodala Jirásková.
A jak se Jirásková dívá na generované ztráty? „Já bych řekla, že v kontextu celkové situace PPF, a to se prolíná celou naší diskuzí, to nejsou zásadní čísla.“
















