Hlavní obsah

Vary poprvé bez „Barťáka“. Hvězdný Douglas a věrní sponzoři, říká Mucha

Agenda SZ Byznys s Kryštofem Muchou, dlouholetým výkonným ředitelem KVIFF. I bez Jiřího Bartošky je díky organizačnímu týmu zajištěna kontinuita festivalu.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Zhruba 400 tisíc lidí, 130 filmů a 140 tisíc lístků. Už za dva týdny začíná největší filmový festival v Česku - Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Letos sice bohužel už bez Jiřího Bartošky, ale s rekordním rozpočtem.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letošní ročník Karlovarského filmového festivalu pracuje s dosud nejvyšším rozpočtem, který se blíží 250 milionům. „Ano, 250 milionů je tady na české poměry hodně peněz, ale v kontextu jiných festivalů je to zlomek toho, s čím pracují oni,“ říká v Agendě SZ Byznys Kryštof Mucha, výkonný ředitel KVIFF.

Upozorňuje, že na rozdíl od jiných festivalů jsou zase ve Varech výrazně dostupnější lístky pro běžné návštěvníky a milovníky filmů. Zatímco české festivalové vstupenky vychází na 100 - 120 korun, třeba na festivalu v Benátkách je to více než 30 eur (přes 750 korun) a na filmy v Cannes se běžný fanoušek ani nemá šanci dostat.

Festival bude letos bez pana Bartošky, v čem bude jiný a v čem bude Jiří Bartoška nejvíc chybět?

My jsme už poslední dva, tři roky procházeli obavou, jestli na festivalu bude, nebo nebude. Tentokrát to tedy, bohužel, už bude festival bez něj. Já doufám, že v tom, jak lidé festival znají, bude stejný - co se týká filmů, organizace, hostů. Samozřejmě chybět bude a nejvíc bude chybět nám, protože jsme spolupracovali skoro 30 let. Zaznělo několikrát, co všechno bude chybět, ať už jeho charisma a vše kolem.

Na tom místě samotném bylo třeba pro mě osobně velice důležité mít možnost s ním věci konzultovat. Shodli jsme se v názoru na lidi, na situace… Během festivalu pak byla jeho role významná v tom, že se setkával s lidmi, dokázal je bavit a dokázal o festivalu skvěle mluvit a skvěle ho odprezentovat, i když nebyl v té, řekněme, denní přípravě.

Nechceme ale, aby festival byl tryzna za pana Bartošku. Má to být spíš oslava toho, co dokázal a kam spolu s námi dokázal festival posunout.

Jaký to bude festival?

Já doufám, že krásný, děláme pro to vše. Podle filmů, které jsou už vybrané a které jsem měl možnost vidět, nebo jsem o nich slyšel od kolegů, věřím, že to bude skvělé. Oznámili jsme prvního fantastického hosta, což je Michael Douglas. To je pro mě úžasné. Když jsem dělal druhý festival v roce 1997, přijel a pro mě to bylo první setkání s opravdu velkou hollywoodskou hvězdou. Jsem šťastný, že se vrací, speciálně v této situaci, přijede uvést padesáté výročí a nově zrestaurovanou verzi Přeletu nad kukaččím hnízdem. To je významný film pro nás a Miloše Formana a připomíná lidi, kteří festival obklopovali od samého počátku. To byl třeba právě Miloš Forman.

Michael Douglas se do Varů vrací. A pamatuje si to

Bylo složité získat Michaela Douglase?

Vlastně ano i ne. Říkali jsme si, že je dobrý čas, abychom dali dohromady všechny tyto lidi a napsali jsme agentovi Michaela Douglase. On je ta stará hollywoodská škola, který má jenom jednoho člověka, co se mu stará o všechno. To měl třeba i Jack Nicholson. To je agent, manažer, publicista, všechno dohromady. A pak jsme si jen řekli: uvidíme, jestli nebude pracovat, bude mít čas. Taková naše klasická cesta.

Pamatuje si Michael Douglas, že ve Varech už byl?

Už jsme si o tom dopisovali s tím jeho člověkem a právě jsme ladili, který přesně rok to byl. Ale pamatuje si to určitě.

Rozpočet festivalu se blíží čtvrt miliardě

Pojďme teď od hlavního hosta k financím festivalu. Ministerstvo kultury oznámilo, že následující tři roky bude festival podporovat částku 47 milionů korun. Jaký je ale celkový rozpočet festivalu? Loni to bylo 180 milionů, jestli se nepletu…

Už loni to bylo nakonec více. Dnes se rozpočet blíží 240 až 250 milionům korun. Ceny se totiž nezastavují. Inflace už sice není taková a myslím, že teď se rozpočet už ustaluje, ale jsou tu letenky, lidé a všechny věci s tím spojené, které se prolínají. Myslím, že už loni jsme spolu vedli debatu, že nemůžeme přibírat další a další partnery, takže s každým z našich stávajících partnerů, kteří jsou s námi mnoho let, se bavíme, že i oni by měli finance navýšit.

A navyšují?

Daří se to. Doufám, že pokud se nestane nic dramatického, během festivalu podepíšeme čtyři až pět nových smluv se stávajícími partnery, nebo spíš jejich prodloužení. A jak jsme takto argumentovali tak i Ministerstvo kultury, pan ministr Baxa a pan náměstek Michal Šašek říkali, že si jsou toho vědomi. I oni samozřejmě cestují po světě, mluví s lidmi z filmových festivalů podobné kategorie.

Protože rozpočet festivalu v Cannes je úplně jinde?

To je přesně ono a hlavně poměr výše příspěvku z veřejných zdrojů a od partnerů je u nás obrácený proti jiným festivalům. U nás je řádově 30 procent z veřejných peněz – to je Ministerstvo kultury, město Karlovy Vary a Karlovarský kraj a ten zbytek jsou partneři. Když se podíváte na Berlinale, San Sebastian, o Cannes ani nemluvím, tak je to v obráceném gardu.

Ministerstvo k tomu přistoupilo velmi dobře, říkali: my jsme to poslouchali, udělali jsme si nějaké analýzy a toto si chceme jako Ministerstvo kultury podržet - aby podpora z Ministerstva kultury byla řádově 20 procent rozpočtu. Pokud se nic nestane, tak tohle nám tři roky vydrží a uvidíme. Pak samozřejmě mluvíme s městem, krajem, kde je ten přínos pro ně samozřejmě veliký. A zaplať pánbůh, partneři nám zůstali.

Nikdo neodešel?

Odešel. Odešlo Sev.en, které s námi bylo dva roky, a pak menší partner Carollinum.

Podívejte se na fotografie z konce loňského festivalu, ještě s Jiřím Bartoškou.

+19

Podařilo se je nahradit?

Podařilo. U nás je to vždy těžké v tom, že potřebujeme vědět, s čím pracujeme do konce roku. Abychom se odchody partnerů, kteří nejprve řekli, že budou pokračovat, nedozvěděli v únoru, nebo březnu. Pak je samozřejmě ta situace mnohem komplikovanější. Rozpočty jsou přerozdělené. Ale nějak se to podařilo zvládnout. Ano, 250 milionů je na české poměry hodně peněz, ale v kontextu jiných festivalů je to zlomek. Jsme rádi, že to takto dopadlo a věřím, že to bude v pořádku.

Smlouva s ministerstvem je na tři roky. To vám v té kontinuitě pomůže?

Ono je to spíš memorandum. Není to smlouva. Je to ale dokument, který je pro nás důležitý, navazuje na předchozí, který byl také psaný na tři roky. Je to signál i pro naše partnery, pro nás, že víme, že tu klíčovou podporu na začátku máme a partneři vědí, že je to akce, kterou stát podporuje. Vidí tam ten přesah, ten rozměr a tu úžasnou příležitost, kam se vlastně většina prostředků z veřejných zdrojů dostává. Soustředíme se především na naše „Industry“ (speciální místo s projekcemi mladých autorů) – část je podpora českých talentů a filmařů.

Letos je to ještě výraznější v tom, že se bude prezentovat nový fond audiovize, který je klíčový. Je to i dobrý signál do zahraničí, že filmařská komunita funguje a dává to příležitosti tady točit.

250 milionů korun je sice hodně, ale bylo by potřeba ještě víc?

Já doufám, že ne a že už to takhle zůstane – pokud se nebude dramaticky zdražovat. Samo město nám dává hranice. Myslím si, že to je dostatečná suma, se kterou můžeme pracovat a být otevřeni novým možnostem, nebát se, zvát lidi a tak.

Možnosti festivalu určují Karlovy Vary

Zmínili jsme strop Karlových Varů, co s ním? Dá se to nějak rozšířit dál? Do okolních vesnic, nebo je to definitivní hranice?

Já si myslím, že rozšířit se to nedá, abychom nepokazili to nejhezčí, co na tom festivalu je. Máme daný plus minus počet filmů, se kterými chceme pracovat, počet lidí, počet projekcí. Letos přibude nové kino v Císařských lázních, tím navýšíme kapacitu o víkendech, kdy je zájem největší, ale víc už to nedává smysl.

Festival má půvab v tom, že jste v docházkové vzdálenosti mezi hlavními body – Puppem a Thermalem, lidé se potkávají na cestě a díky příspěvku Ministerstva kultury můžeme držet lístky na současných cenách. V Berlíně stojí lístek na normální projekci 20 eur, v Benátkách 35 a v Cannes vám žádný lístek nikdo ani neprodá. Tam tu možnost nemáte. U nás, když využijete festivalové pasy, dostáváte se na nějakých 100 až 120 korun za lístek a ten obsah je exkluzivní.

Proti loňsku se lístky zdražovaly?

Ne, ceny zůstávají stejné. Přišli jsme s novinkou - Festival Pass+. Je pro lidi, kteří jedou na celý festival. Dostanou nějaké výhody s tím spojené – můžou dřív bookovat lístky na první víkend, takže věřím, že zase bude víc lidí spokojeno.

Kolik tu tedy bude letos celkem filmů, projekcí a lidí?

Filmů bude kolem 130. Z hlavy teď nevím, co udělá, když přidáte jedno kino, protože některé dny ho bude využívat Industry, ale festival je zhruba 135 tisíc až 140 tisíc lístků. Věřím, že letos těch lidí přijede minimálně stejně jako loni.

To bylo kolik?

Je to nějakých 400 tisíc lidí, kteří se přijedou na festival podívat. Do kina se jich dostane řádově 135 až 140 tisíc, akreditovaných bývá 12 tisíc. To jsou čísla, která se s lehkými odchylkami opakují několik let.

Na celé video se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované