Hlavní obsah

Američané si zamilovali české koláče. Sladké, pálivé i s holandskou omáčkou

Foto: Šimon Felenda, Seznam Zprávy

České koláče se staly hitem Texasu.

Texaské pekárny se předhání, která upeče autentičtější české pečivo. Klasické příchutě doplňují americkými variantami, jako je párek s vejcem. Největší z pekáren má přes 60 poboček a koláčů prodala loni zhruba 21 milionů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na texaské Telephone road je rušno. Před malým domkem se na třech parkovacích místech od pěti ráno střídá jedno auto za druhým. Jedni v chvatu vchází dovnitř budovy s prázdnýma rukama, zatímco další se řinou ven s pytlíky plnými pečiva. Cedule před pekárnou v jihovýchodním Houstonu hlásá: „Original KOLACHE“. Kolache neboli české koláče jsou mezi texaskými zákusky hitem.

„Přestěhoval jsem se sem z New Jersey v roce 1974. Tehdy jsem poprvé slyšel slovo „kolache“. V New Jersey o nich nikdo nic nevěděl. Když tam řeknete kolache, lidé jen nechápavě koukají. Jsou součástí hlavně texaské kultury. Když jdete ráno na pracovní schůzku, lidé přinesou krabici koláčů. Sháníte rychlou snídani – koláče jsou po ruce. Je to tu běžná věc,“ říká postarší zákazník, který se představil jako Douglas.

Original KOLACHE patří k prvním ze stovek pekáren, které začaly tradiční českou pochoutku prodávat napříč státem. Podnik založila v roce 1956 rodina Kevina Dowda a rodinná firma se do dneška chlubí tím, že recepturu na sladké pečivo si předávají z generace na generaci skoro sedmdesát let. Stejnou taktiku používá řada dalších podniků.

„Prodáváme autentické české pečivo. Naše dobroty vyrábíme podle rodinných receptů, které se předávají již po tři generace. Máme vše od tradičních ovocných nebo krémových koláčů až po pikantní klobásníky,“ uvádí společnost.

Podniky se sice předhání v navázání na českou tradici, příchutě koláčů však odpovídají často spíše tamním chutím. Například výše zmíněné „klobásníky“, které jsou v Texasu řazené mezi koláče, nabízí pekárna v příchuti: párek, sýr a jalapeňos. Za jeden zaplatí zákazník 3 dolary. Oblíbil si je i Douglas.

+1

„Klobása se sýrem nebo s vejcem, to je moje klasika. Místní verze koláčů jsou většinou slané, plní se masem nebo sýrem. Ty původní z východní Evropy jsou sice sladké, ale naše texaská verze je ideální na snídani,“ vysvětluje s plnou pusou.

Král koláčů

Původní nápad na prodej českých koláčů měl v roce 1951 americký pekař Mimi Montgomery Irwin. Jeho The Village Bakery funguje do dneška. Během let se k Irwinovi přidávali další podnikatelé z prostředí zákusků, kteří chtěli nabídnout alternativu ke klasickým americkým koblihám. Většinou jde o sólo podniky, ale i mezi nimi vyrostl obr s 61 pobočkami.

„Jsem král koláčů. Ostatní pekárny ve městě byly v plenkách, když jsem začínal. Já byl první,“ pronesl kdysi Mimi Irwin v rozhovoru pro list Waco Tribune-Herald. Dnes by se jeho tvrzení o kralování mezi výrobci dalo zpochybnit, protože koláčovému byznysu panuje podnik s názvem Kolache Factory.

„Působíme v šesti státech, přičemž Texas je naším největším trhem. Loni jsme prodali dohromady 21 milionů koláčů. Našimi největšími konkurenty jsou obchody s koblihami, jako Shipleys a Krispy Kreme, které také prodávají „koláče“, ale nejde o jejich hlavní zboží,“ vysvětluje manažerka pekárenského kolosu a vnučka majitele rodinného podniku Kolache Factory Sabrina Nielsen.

V Texasu nebylo pro společnost, kterou od původních majitelů koupil před lety Sabriny dědeček ještě jako samostatnou pekárnu, těžké byznys nastartovat. Zákazníci z dalších států, kde firma působí, ale byli ze začátku vůči koláčům skeptičtí. Kromě Texasu se jedná o Kalifornii, Mississippi, Virginii a Indianu. Právě v posledním jmenovaném státě byl průnik na trh nejtěžší.

„Pomohlo nám několik věcí. Jednak jsme rozjeli průjezdová okna, u nichž zákazníci zastaví s autem, koupí koláče a jedou dál. Jednak každý rok pořádáme soutěž o nejlepší novou příchuť, v níž lidi vzájemně ochutnávají vlastní nápady. Vítězný recept pak zařadíme krátce do naší nabídky. Loňským vítězem se stal koláč s příchutí vejce Benedikt – s kanadskou slaninou, vejcem, pažitkou a holandskou omáčkou,“ popisuje rozšiřování Kolache Factory Nielsen.

Dědeček ze staré školy

Ačkoliv se firmě podle rozšiřujícího se působení po Spojených státech daří, obchodní výsledky majitel uvádět nechce. Dědeček Sabriny je podle ní ze staré školy a údaje o příjmech a obratu společnosti nesděluje. Neváže ho k tomu zákonná povinnost a pro Kolache Factory je to tak podle něj lepší. Listu Houston Chronicles se ale podařilo z dostupných údajů vypočítat, že tržby sítě pekáren se pohybovaly v roce 2021 nad částkou 40 milionů dolarů (840 milionů korun) a od té doby stále rostou.

Pekárenský obr se stejně jako ostatní podniky chlubí inspirací v tradičních českých recepturách. Odkazy na tuzemské receptury z kuchařek z 19. století mohou na první pohled působit pouze jako reklamní tah, podle českého cukráře Josefa Maršálka ale není vyloučené, že se texaské pekárny skutečně inspirovaly recepturou z kuchařky Magdaleny Rettigové.

„Je klidně možné, že pracují s recepturou Rettigové, jejíž kuchařka vyšla v roce 1826. V ní jsou recepty na koláče i sladká těsta a autorka rozhodně nepoužívala žádné ingredience, co by dneska nebyly běžně k sehnání,“ komentuje Maršálek.

Nepozastavuje se ani nad netradičními variantami texaských koláčů. Podle něj totiž existují jen dva druhy pečiva. Buď je dobré, nebo není.

Související témata:

Doporučované