Hlavní obsah

Jde o řidiče, nebo o data? General Motors vyhodí ze svých aut Apple i Google

Foto: oasisamuel, Shutterstock.com

Apple CarPlay se stává základní výbavou automobilů.

Doby, kdy řidiči mohli za jízdy sledovat leda tachometr nebo otáčky, jsou dávno pryč. Zrcadlení telefonu na obrazovkách je výbavou skoro každého nového auta. Koncern General Motors s tím ale překvapivě skončí.

Článek

Služby Android Auto a Apple CarPlay mají ze všech jeho budoucích modelů postupně vymizet. Původně to mělo platit jen pro elektromobily, GM to ale rozšíří na všechna vyráběná auta.

General Motors patří mezi největší automobilky světa – se značkami Cadillac, Chevrolet nebo Buick se soustředí hlavně na severní Ameriku a na Čínu.

Pro mnohé řidiče je zrcadlení telefonu takovou samozřejmostí, že tomu přizpůsobují výběr auta. Podle červencového průzkumu firmy AutoPacific by si přes 60 % Američanů nekoupilo vůz, který CarPlay ani Android Auto nepodporuje.

Šéfka General Motors Mary Barra ale přesto potvrdila, že se její koncern právě s těmito službami rozloučí. Postupně zmizí nejen z elektrických, ale i ze všech klasických modelů. GM si stojí za tím, že řidičům – v tomto případě spíš uživatelům – sama nabídne lepší a příjemnější prostředí. Barra v rozhovoru pro server The Verge oznámila, že tahle změna zabere několik let. Koncern by měl v roce 2028 přijít s vlastní digitální platformou a postupně ji zabudovat do nabízených modelů.

Automobilka hájí své plány tím, že pro zákazníky je současné řešení nepříjemné. Řidiči musí na obrazovce neustále přepínat mezi zrcadlením telefonu a interním systémem auta, pokud chtějí něco nastavit.

Apple proniká hlouběji do aut

Za odklonem od zrcadlení telefonu ale může stát i něco hlubšího. Spor o to, kdo bude mít nad infotainmentem v autě nadvládu. Na jedné straně jsou automobilky, které ve velkém investují do vlastních systémů. Na druhé straně je Google a v první řadě Apple, který vyvinul pokročilejší verzi svého CarPlay.

Projekt Applu s názvem Ultra by měl rozdíly mezi palubními a telefonními obrazovkami úplně smazat. Odemčení vozu, údaje na přístrojové desce a třeba i sledování tlaku pneumatik – to všechno by mohl v budoucnu obstarat čistě iPhone, spárovaný s infotainmentem. Software samotného výrobce by se teoreticky vůbec nedostal ke slovu. A tím pádem ani k datům, která by automobilkám pomáhala s dalším vývojem.

Prvním výrobcem, který se novince přizpůsobil a své modely naplno propojuje s prostředím Applu, je Aston Martin – zatím jen ve Spojených státech a v Kanadě, postupně změnu zavede i ve zbytku světa. CarPlay Ultra by se výhledově mělo objevit i na obrazovkách nových modelů značek Hyundai, Kia nebo Porsche.

Naopak automobilky jako Tesla nebo Rivian hned na začátku vývoje rozhodly, že Apple CarPlay ani Android Auto do svého systému vůbec nevpustí. Jejich zákazníci tak využívají jejich vlastní služby a výrobci díky tomu získávají stále nová data, podle kterých můžou své systémy zdokonalovat.

A právě o to může jít i General Motors. Podle ředitele analytické firmy SBD Andrewa Harta se koncern rozhodl k odvážnému kroku. Navzdory přání zákazníků i síle technologických firem. Hart pro americký magazín Motor Trend konstatoval, že GM zkrátka už nechce dělat kompromis – na jednu stranu se přizpůsobovat poptávce řidičů, ale zároveň se tím vzdát kontroly nad uživatelskými daty.

Očekávané zisky nepřišly

Mnoho automobilek od vývoje infotainmentu očekávalo dodatečné zisky. Například prostřednictvím hromadného stahování jejich vlastních aplikací, které by si řidiči dlouhodobě předpláceli. Typicky by šlo třeba o navigaci. Zrcadlení telefonu takový obchodní model zkomplikovalo – řidiči můžou přes mobil využívat skoro libovolnou aplikaci a produkty od automobilek tím pádem zcela ignorovat. Podle Harta už výrobci aut přestávají věřit, že tenhle trend zlomí a řidiče přimějí k předplácení nových služeb.

Hlavní důvod, proč chtějí vládu nad infotainmentem získat zpátky, je prý mnohem prostší. Automobilky potřebují data kvůli sledování spolehlivosti, zákaznické podpoře, a kvůli dalšímu vývoji uživatelského prostředí – který je možný jen díky zpětné vazbě, o kterou teď ve velkém přichází. Na rozdíl od Tesly, Rivianu, a výhledově třeba i GM.

Vlastní systém, se kterým chtějí General Motors dosavadní zvyklosti změnit a oslabit vliv Applu, ale paradoxně má spoléhat na jiného technologického obra. Infotainment nových Cadillaců, Chevroletů nebo GMC totiž bude provázaný s umělou inteligencí Gemini. Tedy s modelem, který vyvíjí společnost Google.

Související témata:
Android Auto
Apple CarPlay
Infotainment

Doporučované