Hlavní obsah

Velké oči. Veganské potraviny narazily na strop

Foto: Zdroj: Nestlé ČR

Prodeje náhražek masa v některých zemích ukazují zklamaná očekávání.

Prodeje rostlinných burgerů, „mléka“ a náhražek vajec či sýrů se na některých trzích propadly. Trend tak naplno ukazuje korekci, která na trhu panuje.

Článek

Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Segment rostlinného „masa“ a veganských i vegetariánských alternativ sýrů, mléka, vajec či ryb sice stále celosvětově roste, nicméně růst začíná být značně pomalejší a v některých klíčových trzích dokonce dochází k poklesu.

Například v Nizozemsku objem prodejů rostlinného masa v roce 2024 klesl o 6,2 procenta a u hlavních produktů (burgery, filé, klobásy) dokonce o 11 procent oproti předchozím rokům. Nizozemsko je jedním z nejvyspělejších trhů v konzumaci rostlinné stravy. Náhražky masa a ryb si podle společnosti YouGov kupuje 62 procent tamních domácností.

Společnost GFI Europe uvádí, že čtyři ze šesti předních evropských trhů rostou. Je mezi nimi Francie, Německo, Itálie a Španělsko, ale růst pohánějí levnější privátní značky obchodních řetězců. Vedle Nizozemska se v celkové hodnotě i objemu propadá také Velká Británie.

Značkové a prémiové produkty čelí velkému tlaku na cenu, chuť a frekvenci nákupů. Analytici upozorňují, že segment rostlinného masa vstoupil v Evropě do fáze propadu očekávání.

„Nastala zlatá horečka a po ní vystřízlivění. Na pultech bylo příliš mnoho produktů vzhledem k prodejům,“ zhodnotil trh Hamish Renton, šéf britské konzultační firmy HRA Global, specializované na potravinářství.

Korekce velkých nadějí

Jedním ze signálů tohoto zlomu je také letošní propouštění v závodu Nestlé v severočeské Krupce. V továrně, která zásobuje rostlinnými potravinami celou Evropu, odešlo 80 ze 400 zaměstnanců. Firma to odůvodnila menší poptávkou po rostlinných výrobcích.

„Bohužel evropská poptávka po rostlinných výrobcích neodráží naše původní předpoklady a zároveň se potýkáme s pomalejším růstem trhu, než jsme předpokládali v postcovidových letech,“ zdůvodnila v červnu mluvčí Nestlé Tereza Procházková.

V Rakousku, podobně jako v USA, řetězec McDonald's na začátku prázdnin zareagoval na slabší poptávku stažením veganského hamburgeru McPlant. V Česku ze stejných důvodů v září tiše stáhl z menu vegetariánský burger a wrap.

Americká firma Beyond Meat, považovaná za ikonu „veggie“ nebo „plant-based“ revoluce, která jako první přinesla rostlinné burgery a párky běžnému zákazníkovi a chutí i nutričně napodobila skutečné maso, za 2. čtvrtletí hlásí propad tržeb o 19,6 procenta a stejným tempem se propadly také prodeje. Firma zareagovala propuštěním asi 6 procent pracovníků (44 lidí v USA) a restrukturalizací značky.

Vývoj ceny akcií Beyond Meat se stal symbolem rozčarování na tomto trhu v Severní Americe. Akcie se blíží historickým minimům. Od začátku roku 2024 se propadly ze 7 na méně než 2 dolary. Před několika lety se obchodovaly za 170 dolarů.

Podle generálního ředitele společnosti Impossible Foods Petera McGuinnesse se trh s alternativním masem stal „woke, stranický, politický a rozdělující“. V rozhovoru pro Business Insider řekl, že rostlinné potraviny nejsou v módě, ale firma si nemůže dovolit vzdát se amerického trhu. Společnost vyrábí rostlinné alternativy masa pomocí fermentace geneticky modifikované kvasinky.

Předchozí vedení firmy označil za fanatiky. „Na začátku to bylo, jako byste byli neandrtálci, pokud jste jedli zvířecí maso,“ řekl manažer, který změnil marketing a chce více cílit na běžné spotřebitele.

Podle institutu Good Food Institute se prodej rostlinného masa a mořských plodů v roce 2024 v USA snížil o 7 procent. McGuinness říká, že propad je částečně způsoben korekcí původního humbuku kolem rostlinného masa.

Český trh roste

Z českého trhu se však ozývají hlasy, které stále vkládají do prodeje rostlinných alternativ velké naděje.

„Prodeje rostlinných alternativ jsou stabilní a tento segment si vybudoval okruh pravidelných zákazníků. Zákazníci zároveň dobře reagují na novinky v sortimentu a nebojí se zkoušet nové produkty,“ shrnul mluvčí sítě Albert Jiří Mareček.

Kaufland nevnímá výrazné změny v prodejích alternativ masa, mléka, sýrů a dalších kategorií. Lidl hlásí mírný nárůst celé veganské kategorie v řádu jednotek procent, ale některé náhražky masa klesají.

"Růst se týká především produktů, kde se maso přirozeně nevyskytuje, jako jsou hummus, luštěninové pomazánky nebo saláty. Naopak u vysoce průmyslově zpracovaných náhražek masa, jako jsou produkty z extrahované sójové či hrachové bílkoviny (např. „sójové maso“), pozorujeme pokles zájmu,“ uvedla mluvčí Iveta Barabášová.

Hypermarkety Globus tvrdí, že na ústupu jsou méně kvalitní alternativy. „Lépe fungují kvalitnější a jasně profilované produkty (čistší složení, bezlepek, přidaná hodnota, BIO certifikace, jasný účel), zatímco univerzální náhražky bez příběhu tolik netáhnou,“ uvedla mluvčí Aneta Turnovská.

Semix Pluso, jeden z českých výrobců cereálních produktů, proteinových kaší, nápojů, ale také směsí na veganské burgery, pokles v ČR nevidí. Podle marketingové ředitelky Petry Vavříčkové zpomalují na některých západních trzích, zejména v USA a v Nizozemsku, prodeje alternativ masa (nejvíce hotových chlazených výrobků), ale portfolio Semix je odlišné.

„Stavíme na přirozených rostlinných surovinách, jako jsou klíčené obiloviny, luštěniny, ze kterých vzniká široké spektrum produktů, které nepředstavují imitaci živočišných výrobků. Našim cílem není nahrazovat maso,“ uvedla.

Ze zprávy agentury Euromonitor trh s alternativami mléčných produktů od roku 2019 vzrostl o desítky procent. Dominantní v objemu byla rostlinná mléka s růstem o 15,5 procenta na 883 milionů Kč. Rostlinné jogurty přidaly 21,5 procenta a sýry, které jsou stále zanedbatelné v objemu, vzrostly o 40 procent.

Prodej rostlinného masa a ryb se ve stejném období zvýšil ze 479 milionů korun na 2,1 miliardy korun, uvádí analýza.

„Trh s rostlinnými alternativami již dospěl. Zákaznictvo nekoupí v dnešní době cokoliv, jen z touhy nedostatku rostlinných alternativ jako v minulosti. Nakupující očekávají dobrou cenu, výbornou texturu a chuť a také kvalitní složení. Prosperují společnosti, jejíž výrobky kategorie rostlinných alternativ tyto kritéria splňují,“ uvádí komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová.

Podle ní je propad v případě Beyond Meat důsledkem extrémně rychlého nárůstu konkurence ve výrobě alternativ masa.

Související témata:

Doporučované