Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česká spořitelna, XTB, Zoot, tržiště Trendyol a Temu, kosmetická značka L’Oréal, hotelové, gastronomické i zábavní řetězce. Namátkou jen pár z mnoha firem, které si zvykly k propagaci využívat influencery.
Od těch „elitních“ jako je Leoš Mareš s více než milionem sledujících na Instagramu či Youtube až po neznámá jména. V Česku jich je kolem 25 tisíc a ti nejlepší si zveřejňováním videí, jež obsahují reklamu, vydělají statisíce korun měsíčně.
Influencer marketing v Česku generuje 1,5 miliardy korun ročně, ale někteří marketéři očekávají, že se v bližších letech bude v oboru točit násobně víc peněz.
„Růst investic do influencer marketingu je v posledních letech velmi výrazný. V roce 2023 rostly výdaje na sponzorované partnerství s influencery třikrát rychleji než běžné výdaje na reklamu. To jasně ukazuje, že firmy přesouvají významnou část svých marketingových rozpočtů do této oblasti,“ říká Václav Rambousek z agentury Ogilvy.
Ze všech mediatypů dnes dominuje reklama na internetu, která už tvoří více než polovinu ročních mediálních investic v hodnotě 95 miliard korun (odhad pro rok 2024). Dalším rostoucím a velmi žádaným kanálem je televize.
Influencer marketing
- Odhaduje se, že v České republice je 25 tisíc influencerů.
- Odvětví v tuzemsku generuje 1,5 miliardy korun.
- Do influencer marketingu investuje 70 procent firem.
- Nejvýznamnější platformy: Instagram, TikTok, YouTube.
- Trh zaštiťují agentury jako World of Online, Influencom.cz či GetBoost.
Podle dat Sdružení pro internetový rozvoj firmy v roce 2024 do online reklamy investovaly 64 miliard korun. Influencer marketing má tedy zatím poměrně zanedbatelný podíl.
Petr Srna, majitel reklamní agentury World Of Online, která spolupracuje s 1200 influencery a řadí se tím k největším v oboru, věří, že by za pět let mohl influencer marketing vyrůst na 15 až 20 miliard korun ročně. „To by znamenalo nárůst na desetinásobek dnešních investic. Je to ambiciózní, ale s rostoucí důvěrou firem v digitální kanály to není nereálné,“ předpovídá.
Také podle Rambouska by to odpovídalo globálním trendům a dynamice tohoto odvětví.
To však zároveň neznamená, že by nerostly další oblasti online reklamy, například display reklama a reklama ve vyhledávačích, které na internetu dominují. Investice do online reklamy celkově za posledních deset let vzrostly na čtyřnásobek, ze 14,5 miliardy korun na 63,9 miliardy.
Odhady reklamních investic portálu Statista.com však v příštích dvou letech v celosvětovém měřítku nevidí žádný velký boom influencer marketingu. Největší růst očekává v „search“ inzerci a také v audioreklamě, a to zřejmě díky rychlému rozvoji podcastových formátů.
„Influencer marketing má větší budoucnost, ale je důležité si uvědomit, že influencer musí být uvěřitelný. Pokud jednou prezentuje limonádu, podruhé cigarety a potřetí třeba vůz Porsche, tak není,“ říká výkonná ředitelka Asociace komunikačních agentur Kateřina Hrubešová.
Influenceři pomáhají prodávat make-upy, elektroniku i finanční produkty, kromě profesionálů se však podle Petra Srny v branži pohybuje spousta amatérů a prostředí by chtělo legislativně kultivovat.
„Když tady mohou být influenceři, kteří tvrdí, že voda léčí rakovinu a podobné absurdity, tak evidentně neexistuje nástroj, který by věci řešil a influencery stíhal,“ uvítal by větší kontrolu.
Problémem také bývá, že některá videa nejsou označena jako reklamní sdělení. Stává se to podle něj i známým influencerům jako je Jirka Král, v jehož příspěvku „náhodou“ projela dodávka společnosti Zásilkovna.
Nejznámější influenceři
- moderátor Leoš Mareš
- zápasníci Jan Dragunov Podraný, Jirka Procházka
- bývalý youtuber a účastík reality show Farma (TV Nova) Jirka Král, zpěvák Ben Cristovao, herečka a blogerka Anna Šulcová, zpěvačka Monika Bagárová
Z podobných důvodů by se měla legislativa zpřísnit, myslí si Srna. „V České republice je přístup dost alibistický. Říkáme, pojďme něco udělat, aby to vypadalo, že se něco děje, ale hlavně nic moc neměňme. Co se stane, když dáte podnět k České obchodní inspekci? Padne pokuta 5000 Kč, někdy ani to ne,“ popsal.
Z platforem influenceři nejčastěji využívají Instagram, Youtube a TikTok. „Facebook je pro boomery,“ líčí marketér Srna. Boomer je výraz, kterým nejmladší lidé vyrůstající v prostředí internetu označují generaci svých rodičů, již „nejdou s dobou“.
TikTok je oblíbený mezi začínajícími influencery, těm šikovným umožňuje jeho algoritmus vyniknout velmi rychle. Evropské firmy však kvůli jeho čínským kořenům dávají jednoznačně přednost Instagramu.
„Největším investorem do influencerů je společnost L’Oréal, která z České republiky odbavuje Česko, Maďarsko a Slovensko,“ popisuje Srna. V oblasti beauty je podle něj velká sháňka po takzvaných skin influencerkách, jež prodávají třeba make-upy a s nimiž kosmetické firmy rády podepisují exkluzivitu, protože na trhu chybí.
Influencery také využívají online tržiště. „Turecký Trendyol z velké části stavěl expanzi na konverzní kampani přes influencery a přímo tím nabádal spotřebitele k nákupům a stahování aplikace. V Německu se díky tomu stal rychle dvojkou na trhu,“ uvedl. Čínská tržiště Shein a Temu investují do influencerů hodně peněz, aby lidé stahovali jejich mobilní aplikace, a ony měly tak snadný přístup k datům o uživatelích.
Další obor, který hojně využívá influencery, je segment „tech“, kam spadají fintech platformy typu Revolut, XTB a také bankovní služby.
„Jsou tam hodně populární mobilní hry na principu Tetrisu. Hrají je ženy kolem padesáti let často na cestě ve veřejné dopravě. Sbírají data v aplikaci a obsahují reklamy,“ popsal šéf reklamní agentury Srna.