Hlavní obsah

Recept na dovolenou v Česku. Zkrátit, omezit pivo, škrtnout masáž

Foto: Shutterstock.com

Hotely jsou plnější, ale hosté šetří na wellness i restauračních službách. Ilustrační foto

Reklama

České hotely v létě navštívilo víc lidí než před covidem. Hosté však znatelně šetří na hotelových službách, jako jsou jídlo, pití nebo wellness.

Článek

V červenci a v srpnu roku 2019, tedy v předvečer pandemie, se tuzemské hotely a penziony zaplnily z 57 procent. Byl to skvělý rok, největší české letiště v Praze na Ruzyni slavilo rekord, když odbavilo téměř 18 milionů turistů.

Letos v červenci jsou čísla návštěvnosti ubytovacích zařízení vyšší, dosáhla 59,6 procenta, ukazují data hotelového systému Previo z více než tisíce zařízení, která má SZ Byznys exkluzivně k dispozici.

Jenže hoteliéři moc neslaví.

V průměru sice návštěvnost v hlavní sezoně přes léto vzrostla, a to i oproti loňskému roku, ale hosté méně utrácejí.

Návštěvnost podle lokalit

Obsazenost v %201920222023
Adršpašsko a Broumovsko66,8 %68,8 %66,8 %
Beskydy - Valašsko60,5 %66,8 %61,4 %
České Švýcarsko38,7 %46,5 %
Český ráj61,2 %53,7 %56,4 %
Děčínsko a Lužické hory69,1 %52,3 %62,9 %
Jeseníky56,6 %59,1 %55,6 %
Jizerské hory61,4 %63,4 %62,4 %
Jižní Čechy61,8 %62,4 %64,7 %
Krkonoše45,4 %45,7 %45,4 %
Krušné hory50,0 %53,2 %54,4 %
Lednicko-Valticko a Podyjí70,6 %67,0 %65,1 %
Moravský kras a Brněnsko52,7 %61,8 %61,2 %
Orlické hory63,6 %64,4 %64,4 %
Ostravsko - Slezsko42,0 %47,0 %50,3 %
Plzeňsko72,3 %65,7 %63,6 %
Praha66,3 %70,0 %74,0 %
Slovácko59,2 %67,1 %68,2 %
Střední Čechy57,7 %60,8 %57,1 %
Střední Morava32,2 %47,9 %53,1 %
Středohoří a Máchův kraj43,7 %46,8 %46,0 %
Šumava a Český les65,9 %56,6 %64,3 %
Východní Čechy61,7 %62,7 %58,3 %
Vysočina46,0 %49,6 %47,1 %
Západočeské lázně57,0 %52,8 %58,4 %
Celkem56,9 %58,5 %59,6 %

Zdroj: Hotelový systém Previo, data za červenec a srpen 2023

„Lidé přijeli, koupili si postel se snídaní nebo polopenzí, ale už nevyužívali služby, jako je vířivka, masáže apod. Šetří nejen Češi, ale i Rakušané a Němci,“ popsal ředitel Hotelu Praha ve Špindlerově Mlýně Petr Schiefert. Tržby mu meziročně propadly o 20 až 25 procent.

„Šetří se i na restauračních službách. Ne že by lidé nejedli, ale muž si nedá k večeři tři piva, ale jen jedno nebo dvě. Šetří se na všech zbytných věcech,“ dodal.

Hotel nepatří k nejlevnějším a řadí se k těm lépe navštěvovaným. V minulých letech byl plný až z 80 procent, letos se návštěvnost blíží k 70 procentům.

Krkonoše jsou paradoxně v létě destinací, kde je obecně návštěvnost nižší (kolem 45 procent) a letos stagnovala.

Pokoj pod 1600 je minulostí

Podle ředitele Previo Pavla Kotase jsou v návštěvnosti jednotlivých hotelů a penzionů velké rozdíly nejen kvůli lokalitě, ale i atraktivitě samotného ubytovacího zařízení.

„Důležitá je také atraktivita samotného ubytovacího zařízení, přístup k hostům a zejména pak hodnocení, které hosté ubytovateli dají,“ řekl.

Statistiky ukazují, že sehnat pokoj pod 1600 korun za noc už je problém. Nejnižší průměrná cena za pokoj byla v lokalitě Ostravsko – Slezsko – 1602 korun. Nejvyšší potom ve vinařské oblasti Lednicko-Valticko a Podyjí, kde se pokoj prodával v průměru za 2757 Kč za noc.

Ceny za pokoj za rok průměrně vzrostly o 7,2 procenta a za osobu o šest procent. Noc v českých hotelech a penzionech se letos o prázdninách prodražila o 160 korun na pokoj. Průměrná cena na osobu se potom zvýšila z 985 na 1044 korun, tedy o 59 Kč.

Nad tisícikorunu za osobu a noc se tak průměrná cena dostala ve většině oblastí.

Vývoj cen ubytování

Průměrná cena za osobu v Kč2019202220232019 vs 2023
Adršpašsko a Broumovsko77691096524 %
Beskydy - Valašsko9261 0811 18128 %
České Švýcarsko-897970-
Český ráj8419281 01421 %
Děčínsko a Lužické hory9931 0561 0839 %
Jeseníky7739421 01531 %
Jizerské hory8379651 01621 %
Jižní Čechy8981 0361 06719 %
Krkonoše69993397640 %
Krušné hory76590494624 %
Lednicko-Valticko a Podyjí7821 0641 11743 %
Moravský kras a Brněnsko81396997920 %
Orlické hory7939571 01828 %
Ostravsko - Slezsko72982989423 %
Plzeňsko76983092520 %
Praha8939801 08121 %
Slovácko7709351 04135 %
Střední Čechy9241 0801 12922 %
Střední Morava65182286333 %
Středohoří a Máchův kraj8458788895 %
Šumava a Český les79793998624 %
Východní Čechy74692795228 %
Vysočina8601 0401 08326 %
Západočeské lázně7941 0761 14744 %
Celkem8389851 04424,6 %

Zdroj: Hotelový systém Previo, data za červenec a srpen 2023

Ceny se pohybovaly od 863 korun na střední Moravě po 1181 korun v Beskydech a na Valašsku. Praha není nejdražší, protože Previo nemá v nabídce pětihvězdičkové hotely, kterých je v metropoli mnoho.

Nejvíc lidí přibylo v oblasti Českého Švýcarska, které bylo v předchozím roce prázdnější kvůli rozsáhlému požáru v červenci 2022 v oblasti Hřenska, po kterém někteří turisté rušili rezervace.

Meziročně větší návštěvnost o více než deset procent měli hoteliéři na Šumavě a na střední Moravě, o pětinu víc turistů přijelo do Lužických hor a o šest procent víc do Prahy, kde byla návštěvnost absolutně nejvyšší ze všech oblastí (ze 70 vzrostla na 74 procent).

„Je vidět, že do Prahy už turisté opět jezdí. Pokud se ale započítá inflace, není na tom tak dobře. Chybějí skupiny a velké hotely, které těžily z návštěvy turistů z Asie, nemají takovou obsazenost,“ shrnul Lukáš Pytloun, liberecký hoteliér a majitel skupiny Hotely Pytloun, která má hotely v Praze, Liberci, Krušných horách a Krkonoších.

Místo recepce automat

„Problém vidíme na horách. Letos hodně Češi cestovali do zahraničí. Ceny zájezdů k moři klesly a na horách zůstalo málo zákazníků. Bylo to dáno studeným jarem i začátkem léta,“ ohlíží se hoteliér. Horské hotely navštívilo o několik procent lidí méně než před rokem.

Také podle Pytlouna je na tržbách vidět, že turisté šetří. „Tržby za hotelové služby, jako jsou stravování a wellness, klesly o čtyři procenta. Celkově hosté zkrátili pobyty například ze čtyř na dva dny,“ dodal.

Přestože hoteliéři zdražovali, ceny vzrostly méně, než byla inflace. Od roku 2019 navýšili ceny za ubytování v průměru o 27,4 procenta, ale inflace v té době dosáhla přibližně 35 procent.

Kromě vysokých vstupních nákladů trápí ubytovatele především nedostatek lidí.

„To od hoteliérů nejen slyšíme, ale také to vidíme na rostoucí poptávce po automatizaci, jako jsou hotelové systémy, které uvolňují hoteliérům ruce a částečně snižují požadavky na personál,“ říká ředitel marketingu Previo Jaroslav Tík.

Čím dál víc se v penzionech a hotelích objevují nástroje pro bezobslužnou recepci, jako jsou boxy na klíče, elektronické kliky na PIN nebo aplikace pro on-line check-in.

Reklama

Doporučované