Hlavní obsah

Český Louis Vuitton hlásí rekordní výsledky. Svět luxusu se však ochlazuje

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ochlazení trhu s luxusem už pociťuje i Pařížská ulice v Praze, kde jsou butiky s luxusními oděvy, šperky či hodinkami.

Loni se tržby Louis Vuitton Česká meziročně zvýšily o 15 procent na rekordních 1,2 miliardy korun a rekordní byl i zisk. Ulice Pařížská už ale pociťuje zpomalení, které svět luxusu zažívá poslední roky.

Článek

Zatímco mateřské skupině LVMH se příliš nedaří kvůli poklesu světového trhu s luxusním zbožím, její česká dceřiná společnost – prodejce kabelek, oblečení a doplňků v Praze – Louis Vuitton Česká dál pokračuje v rychlém růstu. V minulém roce společnost dosáhla rekordních výsledků, když se její čistý zisk dostal na 318,8 milionu korun a tržby byly zhruba 1,196 miliardy korun. Tím překonala dosud rekordní tržby z roku 2019, což je poslední rok před koronavirovou pandemií.

V roce 2023 byl čistý zisk firmy téměř 300 milionů korun při tržbách přes jednu miliardu. „V roce 2024 obrat společnosti Louis Vuitton Česká vzrostl o patnáct procent díky nárůstu cestovatelského retailu. Společnost očekává, že bude ve svých aktivitách pokračovat v nezměněném rozsahu a objemu,“ uvádí ve výroční zprávě za rok 2024 společnost. Skupina LVMH se k zaslaným dotazům ohledně hospodaření české firmy nevyjádřila.

„Turistický ruch šel nahoru, ale není to zdaleka to, co bylo před covidem. Na trhu stále chybí čínští a ruští turisté,“ uvádí výkonný ředitel Global Blue (firmy, která zprostředkovává pro zahraniční spotřebitele vratky DPH a má data o útratách turistů ze zemí, jež nepatří do Evropské unie) pro Česko a Rakousko Jiří Macas. A pokračuje: „Naopak pozitivní trend lze sledovat u zákazníků z Velké Británie nebo Spojených arabských emirátů.“

Tax free prodeje turistů ze Spojených arabských emirátů tak vzrostly na Pařížské o 61 procent a z Británie dokonce o sedmdesát procent. Američané pak navýšili zmíněné prodeje o šestadvacet procent, když jejich průměrný nákup dosáhl téměř 70 tisíc.

Průměrná výše nákupu návštěvníka z Emirátů byla u prodejce luxusního zboží podle dat Global Blue ve výši 45,4 tisíce korun a britský spotřebitel utratil v průměru téměř 55 tisíc korun. Naopak čínští turisté utratili o jedno procento méně.

Návrat čínských turistů do Česka se totiž podle Macase zotavuje jen velmi pomalu. „Aktuálně volí spíše asijské destinace,“ popisuje Macas s tím, že je pro ně jednodušší zaletět si do Japonska. „Jejich nákupy podporuje i oslabení japonského jenu,“ doplňuje Macas.

Český prodejce luxusních kabelek tak i díky oživení cestovního ruchu poráží mateřskou skupinu, které se příliš nedaří. Zřetelně je to vidět na výkonnosti akcií LVMH, které za uplynulých dvanáct měsíců ztratily přes třicet procent ze své hodnoty. Jedna akcie LVMH nyní stojí okolo 476 eur. Za loňský rok pak francouzské luxusní skupině mírně klesly tržby i zisk.

V centru tuzemského luxusu v Pařížské ulici v Praze zažili dobrý rok i další prodejci. „Dařilo se nám velmi dobře, a to i přesto, že západní Evropa procházela recesí,“ uvádí majitelka společnosti Carollinum Tamara Kotvalová s tím, že společnost měla rekordní rok. „Překonali jsme v tržbách jednu miliardu korun a rostli jsme meziročně o šestnáct procent,“ říká Kotvalová.

Firma se zabývá prodejem luxusních hodinek, v portfoliu má značky jako Rolex, Patek Philippe nebo Breitling. „V našem oboru a regionu, navíc se značkami, jaké v Carollinu nabízíme, nemáme o zákazníky nouzi,“ popisuje Kotvalová s tím, že se společnost stále potýká s nedostatkem zboží a nedokáže uspokojit okamžitá přání všech zákazníků.

O luxusní hodinky je v posledních letech velký zájem. Prodejci jiného luxusního zboží jsou na tom ale podle informací SZ Byznys hůře. „V módě to není žádná sláva. V této oblasti nezažívá Pařížská dobré časy,“ líčí zdroj obeznámený se situací na luxusním trhu.

Ostatně právě Carollinum bude expandovat na úkor butiku s italskou luxusní značkou Salvatore Ferragamo na Pařížské 6. Chce zde udělat butikznačky Patek Philippe, kde budou dvakrát větší prostory oproti dosavadní prémiové prodejně na Pařížské 9, kde Carollinum chce prodávat jinou značku.

I Pařížská tak může pociťovat pokračující ochlazení světového trhu s luxusem. Objem tržeb totiž loni klesl podle dat poradenské společnosti Bain & Company z 369 miliard eur na loňských 364 miliard eur. Pro letošní rok je nejpravděpodobnějším scénářem podle firmy mírný pokles.

Za nepříznivým vývojem stojí řada faktorů. Spotřebitelům se nechce do velkých výdajů za luxusní kabelky, oděvy či hodinky v době geopolitického a obchodního napětí, kolísání měn a nervozitě na finančních trzích.

„Luxusní značky se potýkají nejen se slábnoucí náladou spotřebitelů, ale také s rostoucím rozčarováním z jejich nabídky mezi mladšími generacemi, zejména generací Z,“ doplňuje zpráva. Mladší generaci se nezdá poměr mezi cenou a hodnotou v luxusním sektoru a „rostoucí skupina mladších spotřebitelů přehodnocuje svůj vztah k luxusu“.

Doporučované