Hlavní obsah

Co s Becherovkou? Chceme růst a prodat ji mladým, plánuje nový vlastník

Foto: Mino Surkala, Shutterstock.com

Becherovka bude patřit Polákům. Ilustrační foto.

Reklama

Becherovku letos převezmou noví majitelé z Polska. Slibují, že budou do značky investovat a že udrží výrobu v Karlových Varech.

Článek

Becherovka bude mít od poloviny roku nového majitele z Polska, firmu Maspex. Její snahou bude udělat z karlovarské značky lídra na trhu bylinných likérů. K cíli se chce dopracovat mimo jiné skrze nové příchutě a mladší konzumenty.

„Rok 2024 přinese inovace v oblasti nových chutí a marketingových strategií,“ uvedla k budoucnosti Becherovky ředitelka české a slovenské pobočky Maspexu Wioleta Czaja. Firma podle ní plánuje „odvážné kampaně“ s cílem „přilákat novou generaci milovníků likérů“.

Maspex, výrobce džusů Relax a lídr na polském trhu s vodkou, kupuje Becherovku od francouzského koncernu Pernod Ricard, jednoho z největších výrobců tvrdého alkoholu na světě, kterému karlovarská likérka patřila 26 let. Obchod byl domluven a oznámen těsně před Vánocemi, dotažen má být v polovině letošního roku.

Maspex doposud k svým plánům v Česku nic bližšího neřekl a do vypořádání transakce v létě ani nic dalšího uvádět nechce. Na další otázky SZ Byznys odpověděla ředitelka zdejší pobočky jen stručně a obecně, s příslibem respektu k historii Becherovky a dalších investic do jejího rozvoje.

Součástí transakce je i továrna, kde výroba poběží dál jako doposud. „Výrobní závod v Karlových Varech je nový a v současnosti nepotřebuje další investice. Je možné, že v budoucnosti zvýšíme skladovací kapacitu a rozšíříme logistické prostory,“ upřesňuje Czaja. Prioritou teď pro Maspex bude udržet prodej a přitom plynule začlenit Becherovku do vlastního portfolia.

Maspex svou zdejší akvizici doma v Polsku prezentoval tak, že Becherovka je nejstarší vyráběnou lihovinou v Česku a de facto povinným sortimentem v nabídce každé restaurace. Pro Maspex jde o první vstup na trh alkoholických likérů a doplnění sortimentu tak, aby firma měla širší záběr a mohla se profilovat jako větší regionální hráč.

Becherovka se podle spolumajitele Maspexu Krzysztofa Pawińského do této strategie hodí kvůli tomu, že obecně roste obliba nápojů s menším obsahem alkoholu. Zákazníci podle něj mají „tendenci experimentovat s příchutěmi“ a preferují značky profilované jako prémiové pití. Maspex by rád, aby Becherovka „opět získala pozici lídra na trhu“, dodává Wioleta Czaja.

V Česku by to znamenalo předběhnout Fernet Stock, což je ambice, kterou znalci domácího trhu hodnotí jako dost velké sousto.

„Becherovka je stále silná značka. Lídrem by být mohla, pokud se tedy bavíme jen o trhu s bylinnými likéry,“ říká k plánům konkurenta ředitel likérky Fruko Schulz Josef Nejedlý. Nečeká však žádný zásadní průlom, protože trh s lihovinami dlouhodobě klesá a letos bude navíc pod tlakem vyšší spotřební daně a konkurence vína nezdaněného spotřební daní.

„Becherovka je ikonický produkt a kdyby byla opravdu velká snaha a dost práce, tak by se z ní mohl udělat evropský pojem typu Jägermeister. Ale myslím, že na to je už bohužel pozdě. S tím se mělo začít od devadesátek. Teď je situace na trhu jiná,“ míní Martin Žufánek, šéf stejnojmenné palírny, podle kterého proti Becherovce hraje to, že zájem o sladké likéry spíše klesá.

Polský Maspex vznikl v roce 1990 jako studentský podnik šesti společníků. Vyrostl na prodeji práškového mléka do kávy, dnes je z něj jeden z největších výrobců a dovozců potravin v Polsku, vybudovaný postupnými akvizicemi úspěšných značek. Na trh s alkoholickými nápoji se vrhl až v roce 2022 převzetím firmy CEDC, což je mimo jiné výrobce vodky Zubrowka a největší dovozce alkoholu do Polska.

Trh s tvrdým alkoholem v Česku dlouhodobě klesá. Z někdejšího vrcholu 8,4 litrů na osobu před dvaceti lety spotřeba spadla podle posledních dostupných dat Českého statistického úřadu v roce 2022 na 6,8 litru. Spotřební daň u lihovin stoupla od ledna v rámci konsolidačního balíčku v případě půllitrové láhve 40procentního alkoholu z 57 korun na 64,50 Kč.

V příštích letech má růst dál pokračovat, což výrobci spojují s očekáváním dalšího útlumu.

Reklama

Související témata:

Doporučované