Hlavní obsah

Cesta autem k moři se prodraží

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Část Čechů vyráží na letní dovolenou autem. Při cestě do cílové destinace se však mnohdy nevyhnou dálničním poplatkům. Seznam Zprávy přinášejí přehled nejčastějších prázdninových cílů, které jsou dostupné po dálnicích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Češi se stále ve velkém na dovolenou dopravují autem. Loni osobní vůz překonala pouze letecká doprava, kterou využilo podle dat Českého statistického úřadu 2,6 milionu lidí, cože je o 100 tisíc více než u automobilů. Díky autu je možné si cestu naplánovat více podle sebe, odvézt obvykle větší zavazadla a svobodněji se pohybovat na místě dovolené, řidič se ovšem nevyhne dálničním poplatkům.

„Logicky největší příjem z úhrad zahraničních řidičů je v letních měsících (v červenci a srpnu), kdy cizinci nejvíce cestují do České republiky nebo naším státem projíždějí,“ říká Jana Jandová, vedoucí oddělení komunikace Centra dopravních informačních systémů Ministerstva dopravy ČR.

Cizinci se loni podíleli na příjmech z tuzemských dálničních známek zhruba 21 procenty. „Za rok 2024 byly na zahraniční SPZ uhrazeny dálniční známky za celkem 1,516 miliardy korun,“ popisuje Jandová.

Jednodenní známka v tuzemsku nyní stojí 210 Kč, roční pak 2 440 Kč. Na rozdíl od některých evropských států jsou od poplatku osvobozeny elektromobily.

Kolik stojí dálniční známky v Evropě?

Ale kam Češi míří a na kolik je to vyjde? Slovensko bylo loni mezi Čechy třetí nejoblíbenější destinací. Když se turisté rozhodnou vycestovat ke slovenským sousedům, mohou si vybrat buď jednodenní známku za 8,1 eura (199,5 Kč), nebo desetidenní za 10,8 eura (266 Kč). Pokud by se v zemi rozhodli strávit ještě déle, mohou si pořídit „vjezd na dálnici“ za 17,1 eura (421 Kč), který platí celý měsíc.

Další blízkou zemí, kam Češi často cestují autem, je Rakousko. Jednodenní známka vyjde na 9,3 eura (229 Kč). Desetidenní pak vyjde na 12,4 eura a dvouměsíční známka na 31,1 eura (305 Kč). Známky lze zakoupit jak online, tak na hraničních přejezdech či čerpacích stanicích.

Naopak v Polsku jsou zpoplatněny jen některé úseky dálniční sítě. V trojici, na nichž řidiči platí, je A1 na trase Gdaňsk – Toruň za 29,9 zlotých (173 Kč). Dále A2 ze Świecko do Koninu za 126 zlotých (731 Kč) a A4 z Katovic do Krakova za 34 zlotých (197 Kč). Právě poslední dvojice měst patří mezi turisticky nejatraktivnější.

Polské dálnice A2 mezi Lodží a Koninem a A4 mezi Sośnicí a jsou od roku 2023 pro automobily bezplatné.

Podle počtu dní na dálnici se platí také za známku v Maďarsku. Jednodenní stojí 5320 forintů (327 Kč), desetidenní pak 6620 forintů (407 Kč) a na měsíc 10 710 forintů (658 Kč). Pokud se tedy cestovatel vydá z Česka např. do Budapešti nebo k Balatonu přes Slovensko, budou ho dálniční poplatky stát 556 Kč, pokud už má českou dálniční známku a zahraniční dálnice bude využívat jen k cestě na místo určení a zpět.

Ve Francii už ale funguje mýtný systém. Poplatky se vybírají v mýtných branách a je zde zpoplatněna téměř celá dálniční síť, navíc v tomto ohledu jde o vůbec nejdražší část Evropy.

Cesta ze Štrasburku do Paříže vyjde na 44,1 eura (1086 Kč). Z Paříže na Francouzskou riviéru, konkrétně do Marseille, řidič zaplatí na mýtném 68,9 eura (1697 Kč). Zpoplatněné jsou i úseky Paříž–Calais, Štrasburk–Monpellier a Paříž–Bordeaux.

V rozpočtu na dovolenou ve Francii autem s návštěvou Paříže a cílovou destinací na Azurovém pobřeží tak spolknou 5 500 Kč jen dálniční poplatky. Dálnice z Paříže do Marseille je dokonce druhou nejdražší cestou v Evropské unii. Dráž už vyjde jen Eurotunnel z Francie do Velké Británie za 72 eur (1773 Kč).

Při cestování po Slovinsku už funguje opět systém dálničních známek. Za týdenní využití dálnice se platí 16 eur (394 Kč), za měsíc 32 eur (788 Kč). Řidič však musí přičíst i cestu přes Rakousko, která jednosměrně vyjde minimálně na dalších 229 Kč.

I když loni Chorvatsko z titulu první nejnavštěvovanější země tuzemskými turisty sesadila Itálie, Češi sem stále často cestují autem. Při vjezdu na chorvatské dálnice se platí mýtné, ať už kartou, nebo hotově, ceny se liší podle trasy. Za úsek ze Záhřebu do Zadaru si Chorvaté účtují 17,6 euro (433 Kč), ze Záhřebu do Rijeky 10,1 eura (248 Kč), z Trakošćanu do Splitu 32,8 eura (807 Kč).

Pokud se lidé vydají autem až do Itálie, musí rovněž platit u mýtných bran. Cesta z města Sanremo poblíž Monaka do stovky kilometrů vzdáleného Milána přijde na 26,1 eura (642 Kč). Cesta třeba z horského letoviska Tarvisio do Benátek po dálnici bude stát 18,7 eura (460 Kč). Zpoplatněny jsou i některé úseky na trase z Neapole na Sicílii za 12,6 euro (310 Kč).

Jako jeden z nejdražších v Itálii vyjde roadtrip přes nejnavštěvovanější vnitrozemská města z Milána přes Florencii do Říma, kdy za více než 500kilometrovou dálnici turisté zaplatí 44,4 eura (1093 Kč). Dráž už vyjde jen přes 800 kilometrů dlouhá cesta z Milána přes Boloňu do Bari na východním pobřeží. Poplatek 68,30 euro (1682 Kč) z ní dělá třetí nejdražší dálniční trasu v EU.

Při návštěvě San Marina však za vjezd nečekají turisty žádné poplatky, stejně tak se neplatí mýtné ani známky v Monaku.

Naopak za cestu do Nizozemska přes Německo řidiči zaplatí jen za pohon. Za tamní dálnice se neplatí, výjimkou jsou pouze tunely v severní části Německa a Nizozemska. Zdarma jsou cesty také v Belgii.

Doporučované