Hlavní obsah

ERÚ ohlídá nepoctivé dodavatele. Musí ukázat, kolik energií mají nakoupeno

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

České domácnosti jsou od srpna více chráněny. Novela zákona omezuje pokuty za předčasné ukončení smlouvy s fixací ceny, dává spotřebiteli nárok na náhradu škody a nutí dodavatele ukázat, jestli mají zajištěný dostatek energií.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na podzim roku 2021 na 900 tisíc odběratelů elektřiny a plynu přišly po pádu společnosti Bohemia Energy o svého dodavatele. Tehdejší ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela (STAN) sliboval, že se postará o to, aby se podobná situace neopakovala. Opatření, která by tomu měla napomoct, jsou však účinná teprve od letošního srpna.

Novela energetického zákona Lex OZE III má mimo jiné zatočit i s energošmejdy a nespolehlivými dodavateli. Zákazníkům tak zajistí větší ochranu před neférovými praktikami. Na její dodržování bude dohlížet Energetický regulační úřad (ERÚ).

„Za zásadní považuji ochranu spotřebitele, kterou novelou posilujeme. Zavádíme povinný index zajištění pro obchodníky s energiemi a zpřísňujeme pravidla pro udělování licencí. Díky tomu zabráníme nekalým praktikám a cílíme na to, aby se už neopakovala situace, jakou na konci mandátu minulé vlády pocítili lidé na 900 tisících odběrných míst při krachu Bohemia Energy,“ říká současný ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).

Podstatným ukazatelem spolehlivosti dodavatele je, zda je schopný pro své zákazníky nakoupit dostatek elektřiny, a to především do produktů s fixovanou cenou na několik let dopředu. Doposud však zákazníci neměli možnost si tuto skutečnost ověřit.

Proto se také v letech 2021 a 2022 stalo, že dodavatelé nenakoupili dopředu dostatek energií pro své zákazníky a museli je dokupovat za mnohem vyšší ceny. Mnohanásobné navýšení cen elektřiny a plynu tak finančně neutáhnuli a nemohli dodržet ani částku, kterou měl zákazník garantovanou ve smlouvě. Radši proto ukončili činnost.

Novela nyní zavádí pro dodavatele novou povinnost v rámci tzv. indexu zajištění obchodníka. Povinně budou muset ukázat, kolik elektřiny mají do svých fixovaných produktů nakoupeno, a zajistí tak, aby zákazníkům v případě skokového růstu velkoobchodních cen jejich garantovaná cena nestoupla.

Regulátor bude v indexu sledovat, jestli mají jednotliví obchodníci dodávky zajištěné. Množství elektřiny musí obchodníci oznamovat dvakrát ročně, a to k 31. březnu a 30. září. Do pěti pracovních dnů to musí zveřejnit na svém webu a zároveň oznámit ERÚ. Pokud tak obchodník neučiní, dopustí se přestupku podle energetického zákona, což je pro zákazníky relevantní důvod k odchodu od smlouvy.

Ač se to zdá neuvěřitelné, někteří dodavatelé doteď zneužívali nedostatečné právní úpravy a spotřebitelům, kteří smlouvy neměli k dispozici, odmítali jejich obsah poskytnout.
Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ

Jestliže má dodavatel do dlouhodobých produktů s garantovanou cenou nakoupeno více než 70 procent elektřiny či plynu, stačí oznámit, že danou hranici přesahuje. Když je ale objem zajištěné elektřiny menší, musí uvést konkrétní procento. Pokud nebude mít dodavatel předem nakoupeno alespoň 70 procent energie, může zákazník od smlouvy odstoupit.

Konec vysokým pokutám

V době zlevňování energií docházelo k situacím, kdy zákazník dříve podepsal smlouvu na dobu určitou s pevnou cenou, ale cena elektřiny či plynu mezitím klesla a oproti ostatním ceníkům přeplácel. Smlouvu sice mohl předčasně ukončit, ale za vysokou cenu. Dodavatelé si účtovali často nejen pokutu, ale i ušlý zisk za elektřinu, kterou si zákazník zasmluvnil, ale neodebral. Obchodníci si proto za předčasné odstoupení od smlouvy účtovali astronomické částky.

Smluvní pokuta nově nesmí překročit 40 procent z částky, kterou by spotřebitel zaplatil za dodávky elektřiny nebo plynu v období, které zbývá do řádného konce smlouvy.

„ERÚ při projednávání novely navrhoval hranici pokuty ještě nižší. Přesto vítáme, že energetický zákon nyní pokuty pro tyto případy zastropoval, dosud je totiž neomezoval vůbec. Setkávali jsme se také s případy, kdy si dodavatelé k pokutám připočítali ještě vysoké náhrady škody. V součtu pak za předčasné ukončení smlouvy požadovali desetitisíce i u relativně nízkých odběrů. Nově takový postup nebude možný,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Novou povinností obchodníka bude také informovat všechny zákazníky se smlouvami na dobu určitou o případném automatickém prodloužení smlouvy. Zákazníkovi bude muset jasně vysvětlit, na jak dlouhou dobu se smlouva prodlužuje, za jakých cenových podmínek a odkdy platí. Dodavatel musí tuto informaci poskytnout nejméně 30 dnů před koncem aktuálního smluvního období.

Zákazníci budou také lépe informováni o změnách v cenících. Doposud jim obchodníci museli oznamovat pouze zdražení, od nynějška jim musí stejně tak dát vědět i v případě, když ceny půjdou dolů. Stejně jako nyní musí tuto skutečnost prokazatelně a adresně klientovi sdělit nejpozději 30 dnů před účinností nového ceníku.

Toto opatření má obchodníky vést k udržování cen na konkurenční úrovni. I když dodavatel zlevní, stále může být jeho cenová nabídka vyšší než průměrná tržní cena, kterou nabízejí ostatní hráči na trhu.

Změny se týkají také reklamace vyúčtování. Zákazník nemusí souhlasit s částkou, kterou po něm dodavatel požaduje a rozhodne se ji reklamovat. Obchodník musí podle nových podmínek věc vyřídit do 15 dnů od doručení. Když to nestihne, spotřebitel po něm může chtít penále až ve výši 5000 Kč.

Na penále má podle ERÚ spotřebitel nárok, i pokud mu dodavatel nezašle včas samotné vyúčtování. Domáhat se může také náhrady škody, pokud by mu vznikla v důsledku prodlení.

Zákazník musí znát smlouvu

Novela také zdůrazňuje právo spotřebitele znát obsah své smlouvy na energie, i když by se mohlo zdát jako samozřejmé, že k těmto informacím musí mít zákazník přístup. Nově si po dodavateli může vyžádat znění smlouvy během celé doby jejího trvání.

„Ač se to zdá neuvěřitelné, někteří dodavatelé doteď zneužívali nedostatečné právní úpravy a spotřebitelům, kteří smlouvy neměli k dispozici, odmítali jejich obsah poskytnout. Spotřebitelé se pak těžko dostávali k základním informacím, například kdy a za jakých podmínek mohou smlouvu vypovědět,“ říká Zemanová.

Ne všichni lidé svou smlouvu znali, neboť ji například uzavřeli přes zprostředkovatele, který mu tento dokument nedal k dispozici. Povinnost se však týká i smluv sjednaných tímto způsobem. To se teď změní, protože dodavatel musí do 15 dnů od chvíle, kdy o smlouvu zákazník požádá, její obsah zaslat v papírové či elektronické podobě.

Hlídání cen dostupných u konkurence má domácnostem usnadnit také srovnávač cen energií, který je dostupný na webu ERÚ. „Díky Lex OZE III pak ve spolupráci s ERÚ ještě vylepšíme srovnávač cen energií, který lidem usnadní výběr dodavatele a jasně ukáže, jestli za energie nepřeplácí,“ říká Vlček.

Obchodníci budou muset povinně reportovat ceny regulátorovi, který je zohlední ve srovnávači. „Zároveň připravujeme zveřejňování indikativních cen. Ty budou ukazovat férovou cenovou hladinu a poslouží spotřebiteli jako další nástroj pro jeho rozhodování. Chceme dát spotřebitelům do rukou nástroje, díky kterým mohou být aktivnější, a snadněji tak najdou nejvýhodnější nabídku,“ dodává předseda ERÚ Jan Šefránek.

Kromě posílení ochrany spotřebitele se novela věnuje i dalším oblastem na poli energetiky. Umožňuje například ukládání energie nebo efektivnější řízení výroby a spotřeby, díky kterému mohou spotřebitelé snížit své výdaje za elektřinu. Usnadní také budování nových obnovitelných zdrojů.

Doporučované