Hlavní obsah

Nakoupit, ale nezaplatit. Češi přicházejí na chuť odloženým platbám

Foto: Shutterstock.com/Olena Yakobchuk

Roste trend odkládání plateb. Ilustrační foto.

Čeští spotřebitelé si zvykají na služby umožňující odkládat platby v obchodech, společnosti hlásí za uplynulý rok výrazný nárůst zájmu. Většinou tak lidé nakupují elektroniku nebo oblečení.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Koupit nový telefon, zaplatit na místě jen třetinu ceny a zbytek doplatit později. Pro stále více Čechů jde o běžný způsob, jak se ke zboží díky službě Buy now, pay later, tedy kup teď, zaplať později, dostat.

Společnosti, které umožňují odložení platby o 30 až 60 dní bez navýšení a poplatků, hlásí růsty o desítky procent. „Stabilně rosteme jak v počtu zákazníků, tak v objemu transakcí i počtu obchodních partnerů,“ komentuje vývoj od roku 2013 šéfka firmy Twisto Nemika Menevse. V roce 2024 zaznamenali meziroční nárůst objemu transakcí o 17 procent a podobný trend očekává i v roce 2025. Loni přes Twisto prošlo více než pět milionů transakcí, což v celkovém objemu činí zhruba 3,5 mld. korun.

Po šesti letech na trhu společnost Skip Pay patřící pod ČSOB dosáhla na metu 2,6 miliardy korun, přičemž meziročně jde o 39procentní nárůst. Celkový počet uživatelů platformy vzrostl o více než 30 procent, celkem už má firma přes půl milionu klientů.

Skip Pay nabízí vlastní platební kartu nebo nákup na třetiny. „Podařilo se nám to, co málokterému fintechu,“ chválí si úspěch společnosti její výkonný ředitel Richard Kotrlík. Říká, že platit dopředu především za on-line nákupy přestává být normální. „Novým standardem se stává možnost si zboží vyzkoušet, osahat a mít jistotu, že platím jen za to, co jsem si opravdu objednal,“ dodává.

Buy now, pay later = Kup teď, zaplať později

  • Druh krátkodobého financování, který spotřebitelům umožňuje nakoupit produkt a zaplatit za něj v budoucnu. Peníze dodá zprostředkovatelská služba.
  • Způsob, jakým tyto společnosti fungují, bývá podobný. Kromě odložené platby o několik dní lze u některých poskytovatelů rozdělit platbu i do tří splátek bez navýšení a poplatků, přičemž první „třetinka“ se musí zaplatit hned při objednávce. Lhůty splátek a limity plateb se mohou lišit podle daného poskytovatele.
  • V Česku jde například o Twisto, Skip Pay, dříve MALL Pay, od roku 2022 působí v ČR celosvětový gigant v odložených platbách Klarna.
  • Pokud spotřebitel platí podle dohody, nepřičítají se mu žádné úroky. Ty naskočí ve chvíli, kdy se se splátkami opozdí.
  • Služby většiny těchto firem lze využívat bez registrace, ovšem u některých (například Twisto nebo Skip Pay) lze po založení účtu získat i platební kartu, která pak funguje podobně jako ta kreditní.
  • V zahraničí dominují Affirm, Afterpay, Klarna nebo Zip. Těm pak zákazník může peníze doplatit ve splátkách rozložených v čase.

„Základní rozdíl je v tom, že odložené platby jsou v podstatě úvěr, půjčka u nebankovních společností, který má své podmínky,“ popisuje rozdíl mezi odkládanými platbami a klasickými kreditními kartami Zdeňka Hildová, ředitelka vzdělávacího programu Educa České bankovní asociace. Upozorňuje, že v případě neplnění podmínek mohou služby odložené platby vyjít dráž než klasické úvěry u banky.

„Platební karty jsou součástí účtu a jsou vázány na prostředky daného účtu u banky. Kreditní karty mají v sobě období, do kterého lze čerpat prostředky bezplatně,“ vysvětluje klasické platební karty. Podle Hildové je výhodou odkládaných plateb jejich dostupnost, protože neřeší, zda na to klient má, a snadnost, s jakou se dají použít pro marketingové účely. Avšak dodává, že v případě zrušení nákupu je složitější platby reklamovat a vymáhat.

Mezi další české poskytovatele služby patří také PlatímPak spadající pod Raiffeisenbank. Podle tiskové mluvčí Martiny Kotasové výrazně posílil zájem o odložené platby během posledního půl roku. Souvisí s tím nejen rostoucí obliba, ale i rozšíření partnerských e-shopů nabízejících tyto služby.

„Počet realizovaných transakcí se téměř zdvojnásobil a růst objemu transakcí se drží na úrovni 20 až 30 procent,“ říká Kotasová. Měsíčně pak podle ní platforma zpracovává tisíce žádostí v celkovém objemu desítek milionů korun.

Mluvčí platební brány GoPay Jan Vodička však upozorňuje, že přestože zájem o odložené platby roste, zatím nedosahují takového objemu, aby výrazně ovlivnily klasické platební metody. „Jejich potenciál spočívá právě v doplnění standardní nabídky a v možnosti nabídnout zákazníkům větší flexibilitu v placení,“ komentuje.

Vyzkoušet na malém nákupu

Nejčastěji jde o nákupy elektroniky, oblečení nebo větších položek, jejichž investici si lidé chtějí rozložit v čase.

„Lidé si nejprve na menším nákupu vyzkouší, jak to funguje, a pak si začnou pořizovat větší položky prostřednictvím těchto služeb,“ říká tiskový mluvčí platební brány Global Payments Ondřej Holoubek.

Zdůrazňuje roli sezón v nakupování, v dubnu podle něj zákazníci nejvíce nakupovali zahradnické stroje jako sekačky a motorové pily. „Například na podzim nejvíce investují do rekonstrukce domů a pořizování věcí do domácnosti,“ komentuje zájem o zboží kupované prostřednictvím služby Twisto přes Global Payments.

„Většinou lidé nakupují elektroniku, dárkové předměty, vouchery nebo letenky a jízdenky. Průměrná cena těchto nákupů se pohybuje kolem 3 000 Kč, což ukazuje, že zákazníci využívají odložené platby především pro zboží klasické denní spotřeby,“ potvrzuje za Raiffeisenbank a její službu PlatímPak Martina Kotasová.

„Služby odložených plateb jsou dlouhodobě nejvíce využívané v segmentu módy, kde možnost zaplatit až po vyzkoušení zboží dává zákazníkům a zákaznicím smysl,“ komentuje chování zákazníků Nemika Menevse z Twista.

Platba na třetiny

Rozložené platby nabízí od roku 2017 také největší český e-shop Alza, který službu svým zákazníkům poskytuje bez spolupráce s jinými společnostmi.

Alza hlásí stabilní každoroční růst zájmu o odložené platby a celkový růst transakčního objemu mezi lety 2023 a 2024, přičemž samotné nákupy na Třetinku v daném období vzrostly o 20 procent. „Zákazníci nejčastěji využívají službu Třetinka při pořízení elektroniky, především mobilních telefonů, chytrých hodinek, notebooků a tabletů,“ říká tisková mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.

Na financování nákupů na třetiny se soustředí i firmy poskytující odložené platby Twisto a Skip Pay. „Objem peněz, které naši zákazníci a zákaznice zaplatili prostřednictvím služby Nákup na třetiny se v prvním čtvrtletí roku 2025 téměř zdvojnásobil oproti stejnému období v roce 2024,“ říká Nemika Menevse za Twisto.

Skip Pay uvádí, že v rámci objemu transakcí za loňský rok jde u této služby o 407procentní navýšení a momentálně tvoří 13 procent všech transakcí, které společnost zpracovává. Meziročně pak stoupl počet transakcí třetinových splátek dokonce o 635 procent.

Doporučované