Hlavní obsah

Jak naučit mladé zacházet s penězi. Češi spoléhají na školy, ty to neumí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Hosty rozhovoru SZ Byznys v rámci Focusu ČBA byli Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa, a pedagog Jan Matoušek.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

V tuzemském školství stále chybí speciální předmět o finanční gramotnosti. Je třeba se zaměřit zejména na praktické využití, říká pedagog Jan Matoušek, který studenty dovedl v evropské soutěži o financích ke stříbru.

Článek

Mladí Češi zazářili v evropské soutěži finanční gramotnosti. Studenti z pražského Gymnázia Jana Keplera – Jan Balthasar Cebecauer a Ondřej Buben – se dostali do evropského finále soutěže European Money Quiz. A skončili druzí z 36 tisíc účastníků. Jde o nejlepší výsledek Česka v historii soutěže, kterou pořádá Evropská bankovní federace už poosmé.

„Každý rok vidíme v Bruselu novou generaci mladých lidí, kteří ovládají finanční dovednosti a dostávají se na stupně vítězů v rámci Evropy. Tím, že rozvíjejí své znalosti již v raném věku, dostávají vážný náskok do dospělosti,“ uvedl Wim Mijs, generální ředitel EBF u příležitosti předávání cen, jehož se zúčastnila i belgická královna Mathilda.

Ve finanční gramotnosti mají mladí Češi mezery

Podle Zdeňky Hildové, ředitelky České bankovní asociace Educa, však nedávný soutěžní úspěch naplno nereflektuje průměrné znalosti žáků a studentů v celém Česku.

„Realita je podle našich zkušeností jiná. Úroveň finanční gramotnosti se odvíjí od jednotlivých školských zařízení a oborů, které studují. Z našich dat vyplývá jasný trend, čím je úroveň vzdělání nižší, tím horší je také finanční gramotnost,“ uvedla ve Focusu ČBA.

Zlepšení znalostí mladých v oblasti finanční gramotnosti by pomohlo lepší zapracování tématu do českého vzdělávacího systému.

„Výuka v tomto oboru se sice v českých školách objevuje, je zatím ale velmi individualizovaná. Existuje pouze základní osnova, záleží ale na jednotlivých školách, jaký přístup nakonec zvolí,“ uvedla Zdeňka Hildová.

Podle posledního výzkumu České bankovní asociace z roku 2023 Češi přitom i nadále ve finančním vzdělávání spoléhají právě na školy. 67 procent respondentů se totiž vyjádřilo, že finanční gramotnosti by se měl věnovat hlavně stát prostřednictvím školního systému.

Školy musí žáky vést zejména k praxi

Cílem by podle slov Jana Matouška, učitele na Gymnáziu Jana Keplera, který vítěznou dvojici na soutěž připravoval, mělo v současné situaci být její sjednocení a nastavení pravidelnosti výuky.

„Žáci by se měli s pojmy v oblasti finanční gramotnosti setkávat pravidelně. Není rozhodující, v jaké konkrétní formě taková výuka bude probíhat. Objevit se může i v rámci jednotlivých oborů, například v matematice, nebo dokonce v biologii,“ uvedl v rozhovoru pedagog.

Test finanční gramotnosti

Vyzkoušejte si, jak byste uspěli ve finančních otázkách.

Zdroj: Evropská bankovní federace

Pedagogové by se ve výuce měli podle něj zaměřit hlavně na následné praktické využití znalostí. „Žáci by se především měli naučit, jak hospodařit se svými financemi. Měli by se naučit tvořit finanční rezervu a vědět, jak s ní následně naložit. Například jakou část dát na spořicí účet a jakou investovat,“ popisuje konkrétní příklad Matoušek.

Podle průzkumů České bankovní asociace jsou některé evropské země v porovnání s českou výukou finanční gramotnosti výrazně dál.

„Severské země mají pravidelně předmět finančního vzdělávání. Věnují se tam praktickému využití znalostí, ale také tématu kyberbezpečnosti,“ popsala ředitelka ČBA Educa Hildová.

Takový režim by byl podle stanoviska asociace potřebný i doma. „Předmět finanční gramotnosti by se ve školách nemusel vyučovat každý týden, ale například jednou za měsíc by se informace z tohoto oborou měly v učebnách objevit,“ dodává Hildová.

Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem Focusu ČBA.

Reklama

Doporučované