Článek
Zřejmá chyba v převodu eur na koruny vyvolala o víkendu nákupní horečku na e-shopu oděvní firmy Reebok. Ta v sobotu i v neděli nabízela stovky druhů bot i oblečení za stejnou částku v korunách místo v eurech, takže zákaznicí hromadně objednávali běžecké boty za cenu kolem 50 korun nebo trička za 30.
Je možné, že šlo o marketingovou kampaň americké firmy. Ta se nicméně k víkendovému dění zatím nevyjádřila a na dotazy SZ Byznys neodpověděla ani mateřská společnost Authentic Brands Group.
Pokud šlo skutečně o chybu, zákazníci mají jen mizivou šanci, že neobvykle levné zboží od firmy Reebok skutečně dostanou. „Jestli tam stálo, že boty původně stály 110 korun a teď je na ně sleva a stojí 80 korun, tak každému soudnému člověku musí být jasné, že to byl omyl,“ říká šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Byl to omyl?
Spotřebitelská organizace dTest sice uvádí, že kupní smlouva obecně vzniká doručením objednávky obchodníkovi. „To ovšem platí za předpokladu, že spotřebitelé smlouvu uzavřeli v dobré víře, že sleva mohla být skutečná, tedy že se nejedná o zjevnou chybu na straně obchodníka,“ říká právník dTestu Jan Šůra.
Reebok navíc není prvním prodejcem, který na svém e-shopu udělal chybu, jíž se nakupující pokusili využít. V roce 2017 nabízel prodejce elektroniky HPmarket herní notebooky za jednu korunu. Pak ale kupní smlouvy zrušil s tím, že cenovka nepatřila k notebooku, ale k mikině, kterou e-shop nabízel jako dárek k zakoupenému počítači.
Na tyto situace také pamatuje český občanský zákoník. „Jsou to paragrafy 583 a 585, které říkají, že když se v omylu ohledně rozhodující okolnosti, kterého si je druhá strana vědoma, dopustíte nějakého právního jednání, tak to právní jednání je neplatné,“ vysvětluje specialista na právo e-commerce Jiří Císek z advokátní kanceláře Cisek.
Soudy v Česku i v dalších evropských zemích se chybami e-shopů v minulosti několikrát zabývaly. Český Nejvyšší soud v roce 2019 ve sporu zákazníka s e-shopem Gastromania rozhodl, že „v situaci chybně uvedené ceny jde o omyl, který by mohl mít za následek neplatnost smlouvy jen tehdy, pokud by žalobce prokazatelně o tomto omylu věděl“.
To by znamenalo, že by Reebok musel prokázat, že nakupujícím na jeho e-shopu muselo být jasné, že jde o chybně stanovenou cenu. Takové posouzení je ale dost subjektivní.
V Německu pak v roce 2005 Spolkový soudní dvůr rozhodl, že notebook v ceně 2650 eur byl na e-shopu nabízen za 245 eur jen kvůli „zjevné chybě“, a kupní smlouvu zrušil.
Kdy se uzavírá smlouva
Podle obchodních podmínek uvedených na e-shopu Reebok je smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena teprve poté, co kupující obdrží potvrzení o odeslání zboží.
„Upozorňujeme, že potvrzení o přijetí objednávky neznamená, že vaše objednávka byla přijata a že mezi námi byla uzavřena smlouva. Vaše objednávka představuje návrh na uzavření smlouvy na koupi zboží z vaší strany, který podléhá našemu přijetí,“ uvádí se výslovně v podmínkách.
Advokát Císek ale také upozorňuje, že obchodní podmínky e-shopů mohou být vůči zákazníkům neférové. „V takových smlouvách se nepřihlíží k ujednáním, která jsou nepřiměřená a znevýhodňují slabší stranu,“ upozorňuje. To by se mohlo týkat i zcela účelového odkladu okamžiku uzavření smlouvy se spotřebitelem až na nějaké dodatečné potvrzení objednávky apod.
„Kdyby se našlo dostatečný počet spotřebitelů a takovou smlouvu by zažalovali, dokážu si představit, že by jim soud dal za pravdu,“ dodává. Kauzy Reebok – pokud v ní došlo k omylu – se nicméně tato okolnost netýká.