Hlavní obsah

Češi fandí dobírkám, dokud nedojde na placení

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Reklama

aktualizováno •

Balíčky, které si zákazníci objednají na dobírku, jedou z výdejen dost často zpátky do skladů. Podle Zásilkovny je u nich až třináctkrát větší pravděpodobnost, že si je lidé nevyzvednou, než u těch předem placených.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Spousta objednaných balíků se nikdy nedostane k tomu, kdo si je objednal. Jak je to možné? Jednoduše si pro ně nikdo nepřijde. Balíček tak několik dní čeká ve výdejním místě a následně putuje zpátky k odesílateli.

Tento osud většinou potká balíčky placené na dobírku, u kterých si zákazník může do poslední chvíle objednávku rozmyslet a o nic nepřijde.

„Zákazníci u dobírky častěji otálejí s vyzvednutím, jelikož vědí, že pokud si pro zásilku z jakýchkoliv důvodů nestihnou zajít, o své peníze nepřijdou a mohou si zboží jednoduše objednat znovu. U plateb předem je tedy úspěšnost doručení celkově vyšší,“ říká Jakub Charvát z internetového tržiště Mall.

Podle Terezy Kotkové ze Zásilkovny je u balíčků na dobírku pravděpodobnost, že se budou vracet, až třináctkrát vyšší než u těch předem placených. Nevyzvednutých zásilek eviduje v letošním roce Zásilkovna necelá tři procenta.

Předem placené balíčky mají mnohem větší šanci na vyzvednutí také podle Tomáše Jona, manažera dopravce GLS Česká republika. V takovém případě si zákazníci vyzvednou asi 99 procent zásilek, a e-shopy tak podle něj „mají vyhráno“.

Doručovat se daří také balíčky, které jsou sice na dobírku, ale kurýři je vozí lidem domů. Takových balíčků podle Jona putují zpátky do skladu asi čtyři procenta. Jiná situace ovšem nastává v moment, kdy se balíček na dobírku dostane do výdejního místa.

„V případě, že si zákazník e-shopu zvolí výdejní místo, pak u předem zaplaceného zboží je téměř všechno zboží vyzvednuto obdobně jako u doručení na adresu. V případě kombinace dobírky a výdejního místa se množství nevyzvednutých balíků blíží hranici 10 procent. Výdejní místo, ať už jde o GLS Parcel Box, nebo GLS Parcel Shop, zkrátka musí spoléhat na to, že si zákazník e-shopu pro balík dojde,“ popisuje Jon.

A jeho slova potvrzuje také Eliška Čeřovská, mluvčí internetového obchodu Alza.cz. „Z objednávek, které jsou placené předem, je nepřevzatých zákazníkem pouze 5,1 procenta, zatímco u zásilek na dobírku dosahuje tento podíl 9,1 procenta,“říká Čeřovská.

Na dobírku objednává až pětadvacet procent spotřebitelů

„Vysoké množství nevyzvednutých balíků vede některé e-shopy k tomu, že možnost úhrady objednaného zboží dobírkou nabízí pouze v kombinaci s doručením na adresu, které se u dobírkových balíků ukazuje jako vhodnější způsob přepravy než doručení přes výdejní místo,“ popisuje Jon.

Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci však zatím k nějak výraznému úpadku plateb na dobírku nedochází. Zákazníci ji však využívají méně.

„Dobírku či úhradu při osobním odběru v boxu či na výdejně uvedlo v našem panelovém výzkumu v loňském roce 25,5 procenta spotřebitelů jako platební metodu, kterou využívají nejčastěji. Poptávka ze strany zákazníků tedy nadále existuje, i když už zdaleka ne dominantně jako v minulosti,“ říká Vetyška. Nejčastější platební metodou je podle něj ale uhrazení částky kartou přímo při samotné objednávce. Platí tak zhruba 42 procent nakupujících.

Popularitu dobírky potvrzuje také průzkum balíkové přepravní sítě Geopost, dříve DPDgroup. Z něj dokonce vyšlo, že 36 procent Čechů platí na dobírku, zároveň však také často platí i kartou, a to v 67 procentech případů.

Na dobírku posílají také podvodníci

Vzrůstající trend nevyzvednutých zásilek eviduje dopravce DPD (Direct Parcel Distribution). V první polovině letošního roku nebylo podle generálního ředitele DPD Miloše Malaníka převzato asi 7,5 procenta zásilek na dobírku, to je o 2,5 procentního bodu více než ve stejném období v loňském roce. Na vině podle něj jsou podvodné zásilky, které šejdíři posílají na dobírku.

„Domníváme se, že v první polovině roku 2023 mohlo dojít k navýšení z důvodu vzrůstajícího počtu podvodných zásilek, kdy se podvodníci snaží odeslat zásilku s dobírkou „náhodnému“ příjemci, který si žádnou takovou zásilku neobjednal. Příjemce pak ve většině případů zásilku odmítne převzít (odmítne zaplatit dobírku) a může tak docházet k navýšení počtu takto vrácených zásilek,“ komentuje Malaník.

Reklama

Související témata:

Doporučované