Hlavní obsah

Češi šetří už i na nejlevnějším zboží

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

aktualizováno •

Zboží „za hubičku“ je stále v kurzu, ale i v nejlevnějším sortimentu se už objevují první signály, že lidé s útratami přibrzdili.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Levné zboží Čechy stále láká. A nejde jen o nákupy v Polsku, ale také o laciné zboží od módy po dekorace a vybavení domácnosti. V posledních letech z toho těžily nepotravinářské diskonty, kde jasně kralují dvě značky – Pepco a KiK.

Redakce SZ Byznys několik let sleduje expanzní plány sedmi značek. Poslední vývoj v roce 2023 ukazuje, že boom levných obchodů neskončil, ale někteří hráči už i v tomto segmentu cítí ochlazení poptávky.

Předloni přibylo v Česku 82 nových obchodů sedmi značek, v minulém roce jich bylo přes 70. Novou pobočku nepostavil pouze irský Primark, který však staví velké obchodní domy.

Svou ofenzivu na trhu výrazně utlumila německá síť NKD, která je ve ztrátě, výrazně seškrtala plány a otevřela jen tři prodejny. Z devadesáti procent prodává lacinou módu. V expanzi pokračuje polský HalfPrice. Ten svůj byznys na rozdíl od ostatních netočí na privátních značkách z Asie, ale orientuje se na výprodejovou módu světových značek.

Nejakčnější řetězce Pepco, Action a Tedi dál bleskovým tempem obsazují především retail parky, tedy otevřená nákupní centra většinou na perifériích menších měst. Každý loni stihl otevřít okolo dvaceti prodejen.

Pro Pepco bylo v minulých letech Česko trhem s nejvyšší kapitálovou návratností a je logické, že patří k nejrychleji expandujícím sítím v segmentu nepotravinářského zboží. Loni otevřelo v tuzemsku přes dvacet poboček a za několik týdnů už jich bude tři sta. Téměř šedesát procent sortimentu tvoří oblečení, které doplňuje smíšené zboží.

Našlápnuto má i Tedi, které cílí na „ekonomické zákazníky“, vyhledávající vybavení do domácnosti nejrůznějšího druhu, dekorace, věci pro kutily, chovatele i občerstvení. Německá síť má v Evropě téměř tři tisíce obchodů a aspiruje na pět tisíc. Čelí však řadě výzev. V poslední době vyměnila management, protože se společnosti nepovedla sázka na rozšíření v sektoru módy a v době, kdy jí na paty šlape nizozemský řetězec Action, není moc prostor na chyby.

V Česku, kam tyto řetězce vstoupily relativně pozdě, až v roce 2020, však expanze běží na plné obrátky. Loni Tedi otevřelo 19 poboček a letos chystá přidat dalších dvacet. „Společnost je velmi spokojena s obraty prodejů v České republice v roce 2023, i když se přirozeně projevují zvýšené náklady oproti dřívějším letům,“ uvedl manažer pro expanzi Petr Fiala.

Také Action otevřel 19 prodejen, má jich už 63 a plánuje otevírat další obchody, které staví na poměrně velké ploše přes tisíc metrů čtverečních. „Jako jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících nepotravinářských diskontů v Evropě chceme udržet současné tempo expanze,“ říká Sławomir Nitek, regionální ředitel pro Polsko, Česko, Slovensko a Rakousko.

„Zákazníci stále častěji preferují výhodné nákupy, a to ve všech zemích, kde působíme,“ tvrdí Nitek. Zajímavost tohoto konceptu je, že dvě třetiny sortimentu se neustále mění.

Brzdíme. Zákazníci neutrácejí

Zaklínadlo nízké ceny však už podle některých názorů kvůli ekonomické krizi na zákazníky nefunguje jako dřív. Svou aktivitu na českém trhu prudce přibrzdil německý retailer NKD, který přišel před čtyřmi lety. Za tři roky otevřel 41 poboček, loni už jen tři nové.

„Obraty jsou špatné a hospodářský výsledek byl v roce 2023 záporný. Zákazníci nejen v České republice, ale třeba i v Německu mají hluboko do kapsy. Když má někdo šest svetrů, sedmý si odpustí,“ prozradil zdroj z firmy, který si nepřál sdělit jméno. Podle něj loni klesly nejen tržby, ale i absolutní počet zákazníků. „Vidíme to v celé Evropě, dokonce bašty jako německý a rakouský venkov mají problémy s obraty,“ dodal.

NKD prodává především módu, ostatních deset procent zboží tvoří domácí doplňky, dekorace a jiné drobnosti. Firma doplácí na to, že do Česka přišla pozdě, v době, kdy už měla konkurence s levnou módou, jako jsou Pepco a KiK, tuzemské teritorium vykolíkované. Známost značky je navíc poměrně nízká.

Vzhledem k ekonomické situaci a inflaci řada zákazníků v loňském roce více promýšlela, kde své peníze utratí.
Martin Šatný, jednatel KiK

„Aktivně hledáme nové lokace zejména ve stále vice populárních retail parcích. V letošním roce máme v plánu realizovat cca čtyři nové prodejny v ČR a v dalších letech udržet podobné tempo expanze tak, aby naše portfolio prodejen bylo stabilní,“ popsal Štěpán Svoboda, ředitel prodejen Takko Fashion pro ČR a Slovensko. Řetězec nabízí levnou módu pro celou rodinu. V tuzemsku má 108 prodejen. Celkové číslo se letos nezmění, čtyři prodejny se otevřou, čtyři zavřou.

Známý prodejce cenově dostupné módy KiK nevidí, že by ubylo zákazníků, ale potvrzuje, že Češi šetří i na nejlevnějším sortimentu.

„Vzhledem k ekonomické situaci a inflaci řada zákazníků v loňském roce více promýšlela, kde své peníze utratí. My se snažíme zachovávat dlouhodobě příznivé ceny, díky čemuž k nám chodí čím dále více zákazníků, stoupla také průměrná hodnota jednoho nákupu,“ popsal jednatel KiK pro ČR a SR Martin Šatný. Diskont stále hledá lokality pro nové prodejny, letos plánuje otevřít dalších osm až deset.

KiK má 230 obchodů, chystá nový koncept prodejny a také e-shop, který není v oblasti prodeje levné módy standardem, nicméně Lidl už ukázal, že je možné uspět.

Spokojenost s výsledky v Česku vyjádřila také irská síť obchodních domů Primark, která v roce 2021 otevřela na pražském Václavském náměstí a o rok později v Brně. Do budoucna plánuje další pobočky. Podle ředitele pro střední a východní Evropu Macieje Podwojského se mění spotřebitelské chování zákazníků. „Například do obchodu přicházejí s nákupním seznamem a přesně vědí, co potřebují,“ uvedl.

Aktualizace: Doplnili jsme vyjádření firmy Takko a upřesnili tak informace o jejich plánech se sítí poboček na letošní rok“

Reklama

Související témata:

Doporučované